Tuotekehitys luo uusia maailmoja

Freshin tuotekehityksessä makuinnovaatiot ovat kaikki kaikessa – mutta kaupan hyllyyn päästäkseen täytyy uutuustuotteen läpäistä tiukka seula

Tuotekehityksessä luovitaan eksoottisten, nousevien trendien ja vanhojen tuttujen ruokailutottumusten ristiaallokossa. Elintarvikeala elää uusiutumisesta siinä missä mikä tahansa muukin toimiala; toisaalta kuluttaja haluaa löytää kaupan hyllystä ne tietyt klassikkotuotteet vuodesta toiseen. Tuotekehitys siis syväluotaa tietynlaista ”mahdollisuuksien maailmaa” ja avaa kuluttajalle ovia ja ikkunoita paikkoihin, joiden olemassaolosta he eivät edes tienneet.

Tuotekehittäjä Fredrik Fagernäs kertoo, että Freshin tuotekehityksen yhtenä tienviittana on arjen helppous: ihmisillä on monenlaista tekemistä, jolloin ruoka voi hyvinkin olla ”express”. ”Toinen lähtökohta meillä on tietenkin terveellisyys ja hyvinvointi laajemminkin – haluamme tehdä ruokaa, joka tekee hyvää.”

Samalla Fresh asemoi itsensä sangen kutkuttavaan lokeroon valmisruokasegmentissä: talon salaatit eivät rasvaa tihku, vaan tarjoavat sen aidosti vihreän vaihtoehdon. Freshin tuotteet eivät myöskään kärsi ”ylijalostuksesta”: salaattiainekset pestään, pilkotaan ja tarjoillaan kuluttajalle mahdollisimman tuoreina.

Diversiteettiä hyllylle

Fagernäs tietää, että tuotekehityksen pyrinnöt etenevät mukavassa myötätuulessa: salaatti on hyvä valinta sekä ihmisen että ilmaston kannalta ja esimerkiksi mediassa aihetta pidetään sopivasti lämpimänä. Trendin imussa voi kokeilla rohkeitakin vetoja, kuten lämpimät salaatit. ”Tähtäämme mahdollisimman monipuoliseen valikoimaan ja siihen, että meillä on tarjota jotain ihan jokaiselle”, Fagernäs toteaa.

Markkinointi ja TK-päällikkö Kristiina Niemi toteaa, että tämän päivän kuluttaja on makuvalinnoissaan rohkea, koska esimerkiksi matkailu ja ruokablogit ovat avartaneet monen kansalaisen ruokahorisonttia. ”Kesäksi olemme tuoneet raikkaita makuja ja helpotusta ruoanlaittoon, esimerkkinä tuoreet grillisalaatit ja kasvispihvimixit. Kesäateriat viimeistelee tuoreet salsamme, Niemi kertoo.

Kuuntele kenttää

Freshin tuotekehitys kerää jatkuvasti tietoa kaupan ketjuilta ja asiakaskentästä, jotta pystyy esittämään valistuneita arvauksia sen suhteen, mihin suuntaan kansalliset makunystyrät suuntautuvat lähiaikoina. Koekeittiössä pysytään tasaisen kiireisenä, Fagernäs paljastaa. ”Meillä on jatkuvasti monta tuotetta kehitysputkessa. Vain murto-osa niistä tulee ikinä myyntiin asti, ja näin sen pitääkin olla – haluamme tulla markkinoille vain vahvimpien ideoiden ja parhaiden tuotteiden kanssa. ”

Tuotekehittäjän arki on tiivistä testausta ja dokumentointia päivästä toiseen. Matkan varrella ymmärrys karttuu sen suhteen, mikä toimii ja mikä ei. Kun lamppu syttyy pään yläpuolella ja tuotedemo pelittää, lopputuote voidaan saada kaupan hyllyyn hyvinkin nopeasti.

”Etenkin jos tuote tehdään tutuista raaka-aineista eikä se vaadi erikoispakkausta, ei esteitä nopealle lanseeraukselle ole”, Fagernäs vahvistaa. Tyypillisesti tuoteportfoliota päivitetään kvartaaleittain, koska tämä sopii ketjujen aikatauluihin parhaiten.

Reagoi nopeasti!

Kristiina Niemi toteaa, että ketjujen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, jotta uutuustuotteet saadaan nopeasti kuluttajien ulottuville. ”Prioriteettinä on se, että kun kaupalta tulee signaali, me pystymme toimittamaan.” Niemen mukaan lupaavia uusia tuotteita testataan ”strategisesti”: mitä enemmän kaupallisia odotuksia uutuuteen kohdistuu, sitä hartaammin sen kehitystyötä nuotitetaan myös kuluttajien kommentteja keräämällä.

Kokkitaustan omaava Fagernäs aloitti tuotekehityksessä vuonna 2015. Hänen mukaansa työssä motivoi vapaus ja luovuus: on mielenkiintoista seurata trendejä ja tehdä sitten niihin nojaavia omia sovelluksia – tai keksiä jotain aivan uutta. ”Tässä työssä kyllä pääsee kokemaan onnistumisen hetkiä.”

Lisätiedot:

Tuotekehitys- ja markkinointipäällikkö Kristiina Niemi, 040 512 4724

• tuotekehitys
  • ruoka

Alueet

• Uusimaa

Fresh Servant Oy on vuonna 1995 perustettu hedelmiin ja vihanneksiin erikoistunut yritys. Tunnetuimmat brändimme ovat Hetki-salaatit ja SalaattiMestari-salaattibaari. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 66,9 M€. Toimipisteet meillä on Edsevössä, Seinäjoella ja Lapualla. Yrityksessä työskentelee tänä päivänä noin 500 henkilöä. Lisätietoja www.fresh.fi