Garmin Alpha 200i koirapaikannin inReach satelliittiviestintäteknologialla lisää turvallisuutta ja helpottaa kommunikointia metsällä

Garmin on tänään esitellyt Alpha 200i -käsilaitteen, joka on uusin seuranta- ja koulutus­järjes­telmä metsästäjille ja heidän koirilleen. Edeltäjäänsä Alpha 100 -laitteeseen perustuvassa uudessa Alpha 200i -käsilaitteessa on entistä paremmat kartat, suuri 3.5 tuuman kosketusnäyttö, kuudella painikkeella toimiva helppo koirien koulutukseen painottuva käyttöliittymä sekä inReach -satelliitti­tekniikka1, jonka avulla pystyy lähettämään ja vastaanottamaan viestejä sekä lähettämään interaktii­visia SOS-viestejä. Laitteen käyttäjä voi näin keskittyä koiriinsa ja metsästykseen.

“Kahdeksan vuotta sitten Alpha 100 uudisti tavan, jolla metsästäjät seuraavat koiriensa sijaintia ja kouluttavat niitä. Kun suunnittelimme uutta Alpha 200i -käsilaitetta, kysyimme asiakkailtamme, mitä he toivovat uudelta Alpha -järjestelmältä. Nyt Alpha 200i ja sen uudet ominaisuudet vievät koirien seuranta- ja koulutus­mahdollisuudet aivan uudelle tasolle”, kertoo Garmin -yhtiön maailman­laa­juisen kuluttajamyynnin varatoimitus­johtaja Dan Bartel. “Metsästäjien ja heidän koiriensa turvallisuus on aina näytellyt keskeistä roolia Garmin -seuranta- ja koulutusjärjestelmissä. Uuteen Alpha 200i -käsilaittee­seen on lisätty inReach -satelliittitekniikka, jonka avulla laitteen käyttäjä voi pitää yhteyttä läheisiin tekstiviestien ja reaaliaikaisen seurannan avulla myös silloin, kun metsästysharrastus vie hänet toiselle paikkakunnalle tai eri maahan.”

Alpha 200i -laitteessa on suuri 3.5 tuuman kapasitiivinen kosketusnäyttö, jota on helppo lukea kaikissa olosuhteissa. Kosketusnäytöllä asetukset voi myös helposti muuttaa tiettyyn metsästystoimintaan soveltuviksi niin, että näytöllä näkyvät vain tehtävän suorittamisen kannalta keskeiset tiedot.

Alpha 200i -käyttäjät voivat helposti mukauttaa seuranta- ja/tai koulutustoimintoja omien tarpeidensa mukaisiksi käsilaitteen painikkeiden avulla, joilla voi säätää nopeasti koiran koulutusmerkkejä ja tehdä pieniä säätöjä. Käsilaitteen uudella “quick key” -toiminnolla käyttäjä pääsee nopeasti ja helposti tärkeimpiin metsästysmieltymyksiinsä perustuviin kenttäsovelluksiin, joihin kuuluvat mm. koiraluettelo/ ryhmän hallinta, Euroopan TopoActive -maastokartat, koirien koulutus- ja seurantatiedot, jotka auttavat pitämään koirat turvassa ja liikkeessä oikeaan suuntaan, sekä tehokkaan ja toimivan kenttätyösken­telyn kannalta tärkeät reittipistesijainnit.

Monisatelliittituen ja entistä paremman karttajärjestelmän ansiosta Alpha 200i:n käyttäjä tietää aina tarkasti, mihin metsästysreissu vie. Alpha 200i -käsilaitteen monisatelliittiverkko hyödyntää useampaa satelliittia kuin perinteinen GPS ja helpottaa seurantaa haastavassa ympäristössä. Alpha 200i -laittee­seen on lisäksi esiladattu Euroopan Garmin TopoActive -kartta. Yhdistämällä Alpha 200i -laitteen Wi-Fi® -verkkoon ja lataamalla BirdsEye -satelliittikuvat suoraan laitteeseen käyttäjä saa kattavan kuvan ympäröivästä alueesta.

Alpha 200i -laitteen maailmanlaajuisen inReach -satelliittiverkon ansiosta metsästäjät voivat liikkua kaikkialla turvallisin mielin. 100 % maailmanlaajuisen Iridium® -satelliittiverkon kautta käyttäjät voivat käyttää Alpha 200i -laitetta tai muuta yhteensopivaa laitetta (voimassa oleva satelliittipalvelusopimus tarvitaan) viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen, reitin navigoimiseen, koirien seuraamiseen ja niiden sijaintitietojen jakamiseen sekä tarvittaessa SOS-viestien lähettämiseen ympäri vuorokauden toimivaan GEOS-palveluun avun saamiseksi.

Laitteen voi yhdistää langattomasti mobiililaitteen Garmin Explore™ -sovellukseen kun tarvitaan lisätekstejä tai -karttoja. Kun käsilaite on pariliitetty yhteensopivaan Garmin- laitteeseen, Garmin Explore -sovellus näyttää koirien seurantatiedot reaaliaikaisesti. Sinne voi myös tallentaa koirien jälki­kokoelmia ja toistaa jälkiä tarkastellakseen metsästysreissun kulkua tarkemmin. Garmin Explore-nettisivuja ja -sovellusta voi käyttää apuna jälkien, reittien ja reittipisteiden hallinnassa sekä tilastotietojen tarkastelussa.

Laitteen käyttäjän on helppo paikantaa koirat yhdellä vilkaisulla perinteisessä kompassikarttanäky­mässä. Järjestelmä päivittää jopa 20 koiran sijaintitiedot 2,5 sekunnin välein. Koiran sijainnin näkee lähes reaaliaikaisesti, vaikka koira työskentelisi syvällä metsän katveessa tai pitkän etäisyyden päässä. Alpha 200i -laitteeseen voi tallentaa ja jakaa yli 20 koiraa, jotka ovat epäaktiivisessa tilassa. Käyttäjät, jotka vaihtavat usein koiria tai metsästävät eri koiraryhmillä, eivät enää joudu lisäämään koiria järjestelmään tai poistamaan niitä sieltä ennen metsälle lähtöä. Kun yksittäinen koira tai koiralauma ei ole käytössä, riittää, että sen pantatunniste tai ryhmä merkitään ”epäaktiiviseksi”.

Alpha 200i on yhteensopiva Garmin -ekojärjestelmän kanssa. Tämä tarkoittaa, että koiria voi seurata myös autonavigaattorista, rannelaitteesta tai muilla tavoilla käyttämällä langatonta yhteyttä. Yhteensopi­via laitteita ovat mm. Garmin DriveTrack™ 71 GPS-autonavigaattori sekä fēnix®-, tactix®- ja Instinct®- GPS-älykellot.

Koulutustiloihin kuuluu käsilaitteesta aktivoitavia ääni- ja värinätoimintoja. Seuranta- ja koulutus­kantama on yli 14 kilometriä (riippuu maastosta) ja Alpha 200i:n akku kestää n. 20 tuntia tai 15 tuntia inReach-tekniikkaa käytettäessä. Alpha 200i -käsilaitteen vesitiiviys on IPX7-normin mukainen2.

Alpha 200i -käsilaite on mahdollista ostaa yhdessä T 5 -koirapannan kanssa. Paketin suositushinta on 999,00 EUR. Asiakkaat, joilla on jo yhteensopiva T 5 -malliston koirapanta, voivat hankkia pelkän Alpha 200i -käsilaitteen suositushintaan 799,00 EUR.

Lisätietoja garmin.com/newsroom, facebook.com/garmin, twitter.com/garminnews, instagram.com/garminoutdoor ja youtube.com/garmin.

1Voimassa oleva satelliittipalvelusopimus tarvitaan. Satelliittiviestintälaitteiden käyttö on rajoitettua tai kiellettyä joillain alueilla. Laitteen käyttäjän vastuulla on tuntea laitteen käyttöalueella voimassa oleva lainsäädäntö ja noudattaa sitä. https://www.garmin.com/fi-FI/inreach/personal/#subscriptions

2Lisätiedot Garmin.com/waterrating.