Garmin Enduro GPS-multisportälykello tarjoaa ultrapitkän akunkeston sekä ominaisuuksia kestävyyslajeihin ja ultramatkoille

Garmin®on tänään esitellyt EnduroTMultraperformance GPS-älykellon, jonka ominaisuuksiin kuuluvat mukautettavat virranhallintatilat ja aurinkolatautuva Power Glass™-lasi, joka pidentää kellon akunkestoa jopa 65 päivään aurinkoenergiaa keräämällä1. Endurossa on uusia polkujuok­su­ominaisuuksia, joiden avulla suoritusta on helpompi seurata ja rinteitä turvallisempi laskeutua. Kehittyneet harjoitteluominaisuudet ja suoritusten seurantatyökalut on räätälöity tukemaan kestä­vyys­urheilijoiden harjoittelua ja huippukunnon oikea-aikaista saavuttamista.

“Ultralajien harjoitteluun ja kilpailuihin suunniteltu Enduro tarjoaa ultrajuoksijoille ja pyöräilijöille riittävän akunkeston ja ominaisuuksia, jotka helpottavat suoritusten seuraamista ja parantamista”, kertoo Garmin-yhtiön maailman­laa­juisen kulut­ta­ja­myynnin vara­toimitus­johtaja Dan Bartel. “Kun ranteessa on Enduro, ultraurheilija voi keskittyä kilpailusuoritukseensa kellon akunkeston seuraamisen sijasta.”

Kestävyysurheilijoita ajatellen suunnitellussa Endurossa on kevyt rakenne, uusi UltraFit-nylon­ranne­ke ja vaihtoehtona DLC-pinnoitettua titaaninen kellonkehä. Juoksijoiden ja pyöräilijöiden on helppo muuttaa asetuksia nopeasti ja poistaa käytöstä tiettyjä toimintoja virrankulutuksen pienen­tämiseksi. Laitteen akunkesto onkin paras tällä hetkellä markkinoilla olevista Garmin-älykelloista. Täyteen ladattuna akku kestää aurinkolatausta käytettäessä jopa 65 päivää älykellotilassa, jopa 80 tuntia GPS-tilassa, jopa 300 tuntia Ultra-track-tilassa ja jopa 1 yhden vuoden virransäästötilassa.

Tehokasta harjoittelua

Raskaisiin kilpailuolosuhteisiin suunnitellussa Endurossa on useita uusia harjoittelu- ja palautumis­työkaluja. Monia multisport-älykelloista normaalisti löytyviä ominaisuuksia on kehitetty edelleen vastaamaan kestävyysurheilijoiden vaativia tarpeita:

• VO2 Max: Seuraa kardiovaskulaarista kuntotasoa uudella polkujuoksun VO2 Max-toiminnolla, joka mukautuu automaattisesti juoksusuoritukseen reitillä. VO2 Maxia voidaan myös säätää olosuhteiden mukaan kuumuuteen ja korkeaan ilmanalaan sopeuttamisen avulla

• ClimbProTMpolkujuoksulisäykset: Toiminto tuottaa reaaliaikaista tietoa tämänhetkisistä ja tule­vista ylämäistä ja näyttää kaltevuuden, matkan ja kokonaisnousun määrän. Turvallisuuden ja tilannetietoisuuden parantamiseksi ClimbPron polkujuoksuun tarkoitetut lisäykset näyttävät tietoa juoksijan etenemisestä myös alamäkiosuuksilla.

• Lepoajastin: Ultrajuoksutoiminnossa on lepoajastin, joka kirjaa lepopisteillä käytetyn ajan.

• Maastopyöräily: Maastopyöräilytoiminto seuraa jokaisen ajolenkin yksityiskohtaisia tietoja. Erityiset grit and flow-tiedot mittaavat ja pisteyttävät suorituksen vaikeustasoa ja laskeutumisen sujuvuutta.

• Palautumisavustin: On erittäin tärkeää antaa keholleen riittävästi aikaa palautua harjoitussuori­tusten välissä. Laite hyödyntää uni- ja hyvinvointitietoja näyttääkseen jokaisen treenin jälkeen, kuinka pitkä lepo vaaditaan ennen seuraavaa suoritusta.

• Suositellut harjoitukset: Treeniopastus huomioi käyttäjän kuntotason ja ehdottaa päivittäin juoksu- ja pyöräilylenkkejä senhetkisen harjoitusrasituksen ja harjoittelun tilan perusteella.

Jatkuvaa kunnon ja hyvinvoinnin seurantaa

Enduro tarjoaa innovatiivisia terveys- ja hyvinvointiominaisuuksia, kuten rannesykeanturi2ja Pulse Ox3-anturi korkeaan ilmanalaan sopeutumista ja edistyksellistä unen seurantaa varten. Laitteessa on myös ainutlaatuinen Garmin Body Battery™-ominaisuus, joka seuraa kehon energiatasoa ja auttaa ajoittamaan treenit ja lepoajat oikein.

Pysy yhteydessä myös matkapuhelinverkon ulkopuolella

Yhteyden pitäminen on tärkeää mihin ikinä ultralajit vievätkin. Endurossa on paljon navigointi- ja yhteysominaisuuksia, mm. monisatelliittituki, jolla sijaintia pystyy seuraamaan haastavammissa olosuhteissa kuin pelkällä GPS:llä, sekä ABC-anturit, joihin kuuluvat korkeustietoja tuottava korkeusanturi, sääolosuhteiden seurannassa hyödyllinen barometrinen ilmanpaineanturi ja kolmiakselinen sähköinen kompassi.

Kun älykello on pariliitetty Garmin inReach® Mini-satelliittiviestintälaitteeseen, käyttäjä voi lähettää viestejä läheisilleen ja vastaanottaa niitä suoraan kelloon sekä jakaa sijaintitietonsa myös erittäin pitkien kilpailujen ja haastavien harjoittelujaksojen aikana alueilla, missä ei ole luotettavaa matka­puhelin­verkkoa. Kevyt ja pienikokoinen inReach Mini on helppo kiinnittää juomareppuun tai takkiin. Kaksisuuntaisen viestinnän ja sijaintitietojen jaon lisäksi inReach Minissä on interaktiivinen SOS-viestintämahdollisuus. Kun SOS-viesti on aktivoitu, hätäkeskuksen yhteyshenkilö paikantaa lait­teen, välittää sijaintitiedot alueella toimivalle pelastuslaitokselle ja pitää yhteyttä laitteen käyttäjän esiasettamiin läheisiin siihen asti, kunnes tilanne on saatu selvitettyä.

Enduro suositushinnat ovat 859,00-959,00 mallista riippuen. Tuotteiden myynti alkaa Q1/2021 aikana.

1Jatkuva käyttö, josta 3 tuntia päivässä ulkona 50.000 luksin olosuhteissa

2Aktiivisuuden seuranta ja suoritustietojen tarkkuus

3Kyseessä ei ole lääkinnällinen laite eikä sitä ole tarkoitettu diagnoosin tekemiseen tai sairauden seurantaan; lisätiedot Garmin.com/ataccuracy. Pulse Ox ei ole saatavissa kaikissa maissa

4Aktiivinen satelliittipalvelusopimus vaaditaan. Satelliittiviestintälaitteiden käyttö on rajoitettua tai kiellettyä joillain alueilla. Laitteen käyttäjän vastuulla on tuntea suunnitellulla käyttöalueella voimassa oleva lainsäädäntö ja noudattaa sitä.