Garmin inReach on auttanut 10.000 hätätilanteeseen joutunutta kaksisuuntaisen viestinnän ja SOS-toiminnon ansiosta

Garmin juhlistaa inReach®-laitteen1 10.000 SOS-viestin rajapyykkiä. Garminilla on valikoimassaan useita inReach-teknologialla varustettuja käsilaitteita, joissa on kaksisuuntainen viestintä, paikannustoiminnot ja SOS-pelastusvalmius. Laitteet tarjoavat mielenrauhaa maastossa liikkujille kaikkialla maailmassa. inReach-laite on mukana yhtä lailla perheen telttaretkillä kuin vuorikiipeilyssä Alpeilla, ja käyttäjät tietävät, että saadakseen tarvittaessa apua, heidän tarvitsee painaa vain yhtä painiketta.

“Apu ei ole koskaan kaukana, kun käytössä on kaksisuuntainen Garmin inReach -satelliittiviestintälaite ja 24 tuntia vuorokaudessa päivystävä pelastustehtävien koordinointikeskus. Meillä on kunnia saada olla tuottamassa palveluita, jotka mahdollisesti pelastavat ihmishenkiä, ja olemme iloisia siitä, että niin monet seikkailijat eri puolilla maailmaa valitsevat juuri meidän satelliittiviestintälaitteemme”, kertoo Garmin-yhtiön maailmanlaajuisen kuluttajamyynnin varatoimitusjohtaja Dan Bartel. “inReach-laite antaa mielenrauhaa niin kotimatkalla reissusta kuin maailmalla seikkaillessakin. Pelastuskeskuksen hätäkoor­di­naattorit ja perheenjäsenet tavoittaa nopeasti.”

Tietoa 10.000 SOS-pelastustehtävästä

• Garmin Response on koordinoinut inReach SOS-pelastustehtäviä yli 150 maassa ja kaikilla seitsemällä mantereella vuodesta 2011 lähtien.
  • Vuoristoalueilla, kuten Pacific Crest Trail-vaellusreitillä, Alpeilla ja lähes koko Uuden-Seelannin alueella, pelastusoperaation tarpeellisuuden todennäköisyys kasvaa; hätätilanteisiin joudutaan kuitenkin muuallakin kuin kaukaisilla alueilla.
  • Kukaan ei odota loukkaantuvansa tai saavansa sairaskohtauksen. Nämä tapahtumatyypit edustavat kuitenkin lähes 50 % maailmanlaajuisista SOS-ilmoituksista2. inReach parantaa valmiutta kohdata odottamattomia tilanteita.
  • Viisi aktiviteettia, joissa tehdään eniten SOS-ilmoituksia, ovat vaeltaminen/patikointi, autoilu, moottoripyöräily, kiipeily/vuorikiipeily ja veneily.
  • Noin yhdessä viidestä tapauksesta ilmoituksen on tehnyt avulias ohikulkija, joka oli hankkinut laitteen omaksi turvakseen, mutta auttoi toista hätään joutunutta.
  • Toiseksi eniten SOS-ilmoituksia (12 %) tehdään autoiluun liittyen. Pelastustarpeet eivät siis koske vain korkean riskin lajeja. Useissa autoiluun liittyvissä SOS-ilmoituksissa tarvitaan apua tien päällä matkapuhelinverkon ulkopuolella liikuttaessa.
  • inReach-ilmoituksia tehdään monenlaisissa tilanteissa, esim. lemmikkieläimiin liittyvissä hätätilanteissa, odottamattomissa luonnonmullistuksissa ja jos lapsi on eksynyt vanhemmistaan.

Tarkempaa tietoa toteutuneista pelastustilanteista löydät inReach 10,000th incident -blogista.

Miten inReach SOS toimii Garmin Response -keskuksen kanssa

Erityisen SOS-painikkeen ja 100% maailmanlaajuisen Iridium®-satelliittiverkon ansiosta Garmin inReach -laitteella pystyy hätätilanteessa aktivoimaan nopeasti SOS-toiminnon. Vaikka laitteen käyttäjä ei tämän jälkeen itse tekisi mitään muuta, laite lähettää hätäviestin Garmin Response -keskukseen, joka on 24 t./vrk toiminnassa oleva hätäpalveluiden koordinointikeskus. Garmin Response -keskuk­ses­ta otetaan yhteyttä hätäviestin lähettäjään, tämän ilmoittamiin yhteyshenkilöihin ja oikeisiin etsintä- ja pelastuspalveluihin sekä muihin paikallisiin avustusjoukkoihin. Keskus ilmoittaa, kun apua on tulossa, tiedottaa pelastustoimien etenemisestä ja pitää yhteyttää hätätilanteeseen joutuneeseen henkilöön, kunnes tilanne on saatu selvitettyä.

“inReach-laitteen kaksisuuntaisella viestintätoiminnolla on suuri merkitys hätätilanteessa. SOS-viestin vastaanottamisen jälkeen Garmin Response -keskus esittää kysymyksiä, joiden avulla se saa tarkempaa tietoa tilanteesta ja osaa lähettää oikeanlaista apua paikalle. Tilanteesta riippuen tarvitaan vaikkapa helikopteria tai hinausautoa”, kertoo Garmin-yhtiön palveluista ja tilausstrategioista vastaava johtaja Sarah Kramlich. “Meillä on ollut kunnia avustaa jo 10.000 pelastustehtävässä. Luku on kuitenkin vain osa kokonaisvaltaista palvelua, jota inReach tarjoaa tuottamalla mielenrauhaa käyttäjilleen. inReach-laitteiden kaksisuuntainen viestintätoiminto on auttanut lukemattomia ihmisiä pelastamaan itse itsensä matalan riskin tilanteista, joihin ystävän tai perheen tarjoama apu on sopinut paremmin kuin pelastusjoukkojen lähettäminen paikalle.”

Löydä oikea Garmin inReach

Garmin-valikoimaan kuuluu painoltaan, mitoiltaan ja ominaisuuksiltaan erilaisia inReach-laitteita, joissa kaikissa on kaksisuuntainen viestintä ja SOS-toiminto.

• Helppokäyttöinen inReach Messenger soveltuu kaikille automatkailijoille, mökkeilijöille ja luonnossa vapaa-ajallaan liikkujille, jotka saattavat välillä joutua matkapuhelinverkon ulottumattomiin.
  • Kevyt ja pienikokoinen inReach Mini 2 on oikea laite mahdollisimman kevyin varustein liikkuville vaeltajille ja retkeilijöille.
  • Kestävä GPSMAP® 66i -GPS-käsilaite ja -satelliittiviestintälaite sisältää TopoActive-kartat ja kaikkiin maastoaktiviteetteihin soveltuvan inReach-teknologian, joista on erityisesti hyötyä tutkimusmatkoilla, vuorikiipeilyssä ja metsästyksessä.
  • Montana® 700 Series -laitteissa on kosketusnäyttö, jonka avulla viestejä on nopea kirjoittaa, sekä monia kiinnitysvaihtoehtoja mönkijöihin, moottoripyöriin, polkupyöriin, jne.
  • Kestävät Tread® XL Series -laitteet on varustettu maastossa ajamiseen soveltuvilla kartoilla ja viestintätekniikalla kaikkia maastoajon ja moottoriurheilun ystäviä varten.
  • GPSMAP 86i vesitiivis, kelluva runkoinen käsilaite veneilykäyttöön.
  • Lentäjät voivat lähettää ja vastaanottaa viestejä kätevästi Garmin Pilot™ -älylaitesovelluksen avulla lentokoneen ohjaamossa. Garmin Pilot hyödyntää inReach Mini 2 -laitteen GPS-sijaintia georeferoidun lentokonesymbolin liikuttamisessa liikkuvalla karttanäytöllä.

Lisätietoja Garmin inReach -laitteista löydät täältä.

Paikannus-, viestintä- ja SOS-toimintojen käyttöön tarvitaan aktiivinen satelliittipalvelusopimus. Saatavissa on erilaisia tilausvaihtoehtoja edullisista vuosisopimuksista käteviin kuukausitilauksiin.

Lisää tietoa 10.000 SOS-pelastustehtävästä ja Saved by Garmin -tarinoita löytyy: blogs.garmin.com

1Aktiivinen satelliittipalvelusopimus vaaditaan. Satelliittiviestintälaitteiden käyttö on rajoitettua tai kiellettyä joillain alueilla. Laitteen käyttäjän vastuulla on tuntea kullakin alueella voimassa oleva lainsäädäntö ja noudattaa sitä.

2 30% ja 17% kumpikin erikseen

Garmin -yrityksen ovat perustaneet Gary Burrell ja Dr. Min Kao v. 1989, ja se on tänä päivänä yksi kokeneimmista GPS -tekniikan kehittäjistä ja tuotevalmistajista. Garmin suunnittelee, valmistaa, markkinoi ja myy navigointi-, viestintä- ja informaatiolaitteita ja -sovelluksia – joista useimmissa hyödynnetään GPS -tekniikkaa. Garmin -tuotteet on kehitetty käytettäviksi autoilu-, ulkoilu-, urheilu-, veneily- ja ilmailualoilla sekä OEM -sovelluksissa mobiilialustoilla ja langattoman teknii­kan avulla. Garmin Ltd. -yhtiö on rekisteröity Sveitsiin, ja sen suurimmat tytäryhtiöt sijaitse­vat Yhdys­valloissa, Taiwanissa ja Isossa-Britanniassa. Yhtiöllä on yhteensä noin 19.000 työntekijää Yhdys­vallois­sa, Taiwanissa ja Euroopassa. Korkeasta teknisestä osaamisesta huolehtivat yrityksessä työskentelevät yli 1.000 insinööriä. Garmin on vuodesta 1989 tähän päivään myynyt maailmanlaa­jui­sesti yli 250 miljoonaa navigointilaitetta. Garmin on ollut kannattava yritys perustamisestaan lähtien. Euroopassa Garminilla on oma toimipaikka Southamptonissa, Münchenissä, Wurzburgissa, Pariisissa, Barcelonassa, Milanossa, Lissabonissa, Grazissa, Brysselissä, Vantaalla ja muissa Pohjoismaissa. Muissa Euroopan maissa Garmin -tuotteiden jakelusta vastaavat tarkoin valitut maahantuojat, jotka huolehtivat myös markkinoinnista, tuotehallinnasta, karttapalveluista sekä jälleenmyyjä- ja loppuasiakastuesta. Kaikki toimitukset pohjoismaisille jälleenmyyjille tulevat Garmin Nordicin omasta logistiikkakeskuksesta, joka sijaitsee Allerødissä, Tanskassa. Lisätietoja: http://www.garmin.com/fi/