Garmin® lisäsi reaaliaikaiseen, skannaavaan Panoptix LiveScope -luotaimeensa uuden perspektiivitilan

Garmin on esitellyt palkittuun Panoptix LiveScope™ -kaikuluotaimeensa tarkoitetun uuden Perspektiivitila­toiminnon ja uuden anturikiinnikkeen. LiveScope on ensimmäinen vapaa-ajan kalastukseen tarkoitettu reaaliaikainen skannaava luotain, ja se on muuttanut kalastustapoja tarjoamalla live-kuvaa veneen ympärillä ja alla olevista rakenteista, vieheistä ja kaloista, myös veneen ollessa paikoillaan. Nyt kalamiehet saavat käyttöönsä olemassa olevien LiveScope Forward- ja Down-tilojen lisäksi uuden Perspektiivitilan, joka näyttää erityisesti matalassa vedessä kalastukseen sopivaa uudenlaista kuvaa yläviistosta.

“Uuden LiveScope perspektiivitilan ansiosta ajat, jolloin heiteltiin sokkona laitureilta ja rannoilta, ovat historiaa,” kertoo Garmin -yhtiön maailman­laa­juisen kuluttajamyynnin varatoimitus­johtaja Dan Bartel. “LiveScope yhdistää kaksi mullistavaa innovaatiota, skannaavan luotaimen ja live-luotaimen, ja tarjoaa kummankin tekniikan parhaat ominaisuudet. Erittäin yksityiskohtaisia, reaaliaikaisia kuvia veneen ympäriltä ja alta, jotka on mahdollista nähdä kolmesta ainutlaatuisesta näkökulmasta, on helppo tulkita. Ja kaikki kolme näkymää ovat käytettävissä yhdessä telineessä.”

Uudella perspektiivitilakiinnikkeellä LiveScope LVS32 -kaikuanturi on helppo muuntaa ilman työkaluja vastaamaan kulloinkin käytettäviä kalastustekniikoita ja -tapoja. Karttaplotteri tunnistaa automaattisesti, mitä tilaa käytetään. Karttaplotteri vaatii uusimman ohjelmistopäivityksen joka saatavissa heti. Anturi käännetään yksinkertaisesti sivuttain, jotta uudessa perspektiivitilassa nähdään laaja näkymä yläviistosta veneen eteen jopa 15 metrin päähän. Kun halutaan nähdä veneen ympärille, käännetään anturi osoittamaan eteenpäin. Kun taas halutaan nähdä veneen alle, anturi käännetään osoittamaan alaspäin. Kaikki kolme tilaa tuottavat uskomattoman tarkkaa ja terävää, reaaliaikaista luotainkuvaa venettä kohti tai siitä poispäin tai sen alla uivista kaloista. LiveScope on lisäksi varustettu AHRS-järjestelmällä, joka säätää jatkuvasti keilaa veneen liikkeen kompensoimiseksi. Tästä johtuen kaikukuva pysyy vakaana myös hankalissa olosuhteissa.

Perspektiivitilan hyödyntämistä varten tarvitaan Panoptix LiveScope System -järjestelmään liitettävä kiinnityslisävaruste. LiveScope System sisältää pienikokoisen GLS 10 black boxin ja LVS32-kaikuanturin sekä yksinkertaisen plug-and-play Garmin Marine Network -liittimen, jonka avulla laite on helppo yhdistää ja integroida yhteensopivaan Garmin -karttaplotteriin.

Garmin Panoptix LiveScope tuli ensimmäisen kerran markkinoille 2018, jolloin sille myönnettiin vuoden 2018 ICAST-näyttelyn Best of Show- ja Best Electronics -palkinnot. Vuonna 2018 LiveScope sai National Marine Electronics Association (NMEA) -yhdistyksen Technology of the Year -palkinnon, ja vuonna 2019 Boating Industry -lehti nimesi LiveScopen vuoden 2019 Parhaaksi tuotteeksi.

Uusi LiveScope perspektiivitilan anturikiinnikkeen toimitukset käynnistyvät maalis-huhtikuussa 2020, suositushintaan 99,99 €.

LiveScope on yhteensopiva GPSMAP® 8400/8600 -sarjan MFD-näyttöjen, GPSMAP 7400/7600-, GPSMAP 7x2/9x2/12x2 Touch/7x2 Plus/9x2 Plus/12x2 Plus-, ECHOMAP™ Plus 70cv/70sv/90sv-, ECHOMAP™ UHD 70cv/70sv/90sv- ja ECHOMAP™ Ultra -sarjojen laitteiden kanssa. Lisätietoja, videoita ja kuvia löydät osoitteesta garmin.com/panoptix.

Garmin -yrityksen ovat perustaneet Gary Burrell ja Dr. Min Kao v. 1989, ja se on tänä päivänä yksi kokeneimmista GPS -tekniikan kehittäjistä ja tuotevalmistajista. Garmin suunnittelee, valmistaa, markkinoi ja myy navigointi-, viestintä- ja informaatiolaitteita ja -sovelluksia – joista useimmissa hyödynnetään GPS -tekniikkaa. Garmin -tuotteet on kehitetty käytettäviksi autoilu-, ulkoilu-, urheilu-, veneily- ja ilmailualoilla sekä OEM -sovelluksissa mobiilialustoilla ja langattoman teknii­kan avulla. Garmin Ltd. -yhtiö on rekisteröity Sveitsiin, ja sen suurimmat tytäryhtiöt sijaitse­vat Yhdys­valloissa, Taiwanissa ja Isossa-Britanniassa. Yhtiöllä on yhteensä yli 10.000 työntekijää Yhdys­vallois­sa, Taiwanissa ja Euroopassa. Korkeasta teknisestä osaamisesta huolehtivat yrityksessä työskentelevät yli 1.000 insinööriä. Garmin on vuodesta 1989 tähän päivään myynyt maailmanlaa­jui­sesti yli 200 miljoonaa navigointilaitetta. Garmin on ollut kannattava yritys perustamisestaan lähtien. Euroopassa Garminilla on oma toimipaikka Southamptonissa, Münchenissä, Wurzburgissa, Pariisissa, Barcelonassa, Milanossa, Lissabonissa, Grazissa, Brysselissä, Lohjalla ja muissa Pohjoismaissa. Muissa Euroopan maissa Garmin -tuotteiden jakelusta vastaavat tarkoin valitut maahantuojat, jotka huolehtivat myös markkinoinnista, tuotehallinnasta, karttapalveluista sekä jälleenmyyjä- ja loppuasiakastuesta. Kaikki toimitukset pohjoismaisille jälleenmyyjille tulevat Garmin Nordicin omasta logistiikkakeskuksesta, joka sijaitsee Allerødissä, Tanskassa. Lisätietoja: http://www.garmin.com/fi/