Garmin Surround View on venealan ensimmäinen  älykäs kamerajärjestelmä tarjoten veneen kipparille 360 asteen lintuperspektiivinäkymän

Garmin Surround View on venealan ensimmäinen älykäs kamerajärjestelmä tarjoten veneen kipparille 360 asteen lintuperspektiivinäkymän

Garmin, maailman johtava ja innovatiivisin vene-elektroniikkavalmistaja1, on tänään esitellyt Garmin Surround View-kamerajärjes­tel­män, joka tuo aivan uudenlaisen video-opastuksen vapaa-ajan veneilyyn. Surround View-järjestel­mässä on kuusi rungon läpi asennettavaa kameraa, jotka näyttävät reaaliaikaisen 360 asteen lintu­pers­pektiivikuvan veneen ympäriltä auttaen kipparia hahmottamaan veneen ympärysmitat hitaassa vauhdissa tapahtuvissa manöövereissä, esim. rantaan saavuttaessa.

“Innovatiivinen Surround View-järjestelmämme tuo veneeseen ominaisuuksia, joihin asiakkaat ovat tottuneet autoissaan. Järjestelmän avulla veneen kippari näkee ohjaamosta mahdollisimman kattavasti veneen ympärille, mikä helpottaa ohjaustoimenpiteitä”, kertoo Garmin-yhtiön maailman­laa­juisen kulut­ta­ja­myynnin varatoimitus­johtaja Dan Bartel. “Yhdelläkään venekameratekniikalla ei ole pystytty aiem­min tuottamaan todellista 360 asteen lintuperspektiivinäkymää. Tarjoamalla kattavan näkymän veneen ympärille järjestelmä voi auttaa veneen kippareita välttämään liiallista stressiä silloin, kun nämä navi­goivat ahtaissa huvivene­satamissa, kapeilla väylillä tai vilkkailla reiteillä tai ovat rantautumassa.”

Näkyvyyden maksimointi ohjaamossa

Järjestelmässä käytetään kuutta 1080p kameraa, jotka on sijoitettu eri puolille venettä: eteenpäin suunnattu kamera keulassa, taaksepäin suunnattu kamera perässä ja kaksi sivulle suunnattua kameraa veneen kummallakin kyljellä. Kun järjestelmä on aktivoitu, se näyttää yhteensopivan Garmin-karttaplot­te­rin tai MFD-näytöllä kattavan kokoomakuvan, jossa on 360 asteen reaaliaikainen videonäkymä veneen ympärille. Järjestelmä on suunniteltu maksimoimaan näkyvyys ja minimoimaan kuolleet kulmat. Veneen kippari voi katsoa yhden tai kahden kameran näkymää samanaikaisesti lintuperspektiivinäky­män kanssa sekä zoomata ja panoroida kohti kiinnostavia kohteita yksittäisissä kameranäkymissä.

Surround View-kamerajärjestelmä tuottaa lisäksi useita laajennetun todellisuuden toimintoja, jotka parantavat tilannetietoisuutta ja auttavat välttämään törmäyksiä, mm.:

• Visuaalinen puskuri – näyttää veneen ympärillä käyttäjän muokattavissa olevan turvaetäi­syyden. Kapteeni näkee milloin jokin kohde, esim. laituri, saavuttaa asetetun turvarajan
  • Etäisyysmerkit – visuaalisia apuvälineitä eri puolilla venettä, jotka auttavat kipparia määrittä­mään etäisyyksiä silloin, kun navigoidaan ahtailla alueilla. Samantyyppinen kuin auton peruutus­kamerajärjestelmä

Saumaton integrointi ja linjakas muotoilu

Laajaan valikoimaan venemalleja suunnitellut Surround View-kamerat ovat matalaprofiilisia, ja ne on suunniteltu OEM-venevalmistajien tehdasasennukset huomioiden. Kameroissa yhdistyvät käytännölli­syys ja linjakas muotoilu. Yhteensopiva Garmin-karttaplotteri tai MFD, joihin kuuluvat GPSMAP®8400/8600, GPSMAP 7x3/9x3/12x3-mallisto ja Volvo Penta Glass Cockpit System, vaaditaan.

Garmin Surround View -kamerajärjestelmä esitellään ensimmäisen kerran 7.-12.9. syyskuuta 2021 pidettävillä Cannesin venemessuilla Garmin-ständillä PAN 341, ja tämän jälkeen Fort Lauderdalen venemessuilla 27.-31. lokakuuta 2021. Järjestelmä on nyt saatavissa uusiin veneisiin Garmin-venevalmistajayhteistyökumppaneilta.

Lisätietoja: https://www.garmin.com/fi-FI/SurroundView/

Garmin-tuotteet ovat mullistaneet kaiken tasoisten kalastajien, pur­jehtijoiden, moottoriveneilijöiden ja muiden veneharrastajien elämän. Garmin on sitoutunut kehittä­mään alan parasta veneilyelektroniikkaa, ja uskoo, että jokainen päivä tarjoaa uuden mahdollisuuden inno­vointiin ja tulosten parantamiseen. National Marine Electronics Association (NMEA)-yhdistys nimesi Garminin hiljattain kuudennen kerran peräkkäin Vuoden valmistajaksi. Navionics® ja Fusion® kuuluvat myös Garmin-brändeihin. Lisätietoa virtuaalisesta lehdistöhuoneesta garmin.com/newsroom tai seuraamalla meitä seuraavilla alustoilla: facebook.com/garmin, twitter.com/garminnews, instagram.com/garmin tai linkedin.com/company/garmin.

1 Vuoden 2020 myyntilukujen perusteella

Garmin -yrityksen ovat perustaneet Gary Burrell ja Dr. Min Kao v. 1989, ja se on tänä päivänä yksi kokeneimmista GPS -tekniikan kehittäjistä ja tuotevalmistajista. Garmin suunnittelee, valmistaa, markkinoi ja myy navigointi-, viestintä- ja informaatiolaitteita ja -sovelluksia – joista useimmissa hyödynnetään GPS -tekniikkaa. Garmin -tuotteet on kehitetty käytettäviksi autoilu-, ulkoilu-, urheilu-, veneily- ja ilmailualoilla sekä OEM -sovelluksissa mobiilialustoilla ja langattoman teknii­kan avulla. Garmin Ltd. -yhtiö on rekisteröity Sveitsiin, ja sen suurimmat tytäryhtiöt sijaitse­vat Yhdys­valloissa, Taiwanissa ja Isossa-Britanniassa. Yhtiöllä on yhteensä noin 19.700 työntekijää Yhdys­vallois­sa, Taiwanissa ja Euroopassa. Korkeasta teknisestä osaamisesta huolehtivat yrityksessä työskentelevät yli 1.000 insinööriä. Garmin on vuodesta 1989 tähän päivään myynyt maailmanlaa­jui­sesti yli 250 miljoonaa navigointilaitetta. Garmin on ollut kannattava yritys perustamisestaan lähtien. Euroopassa Garminilla on oma toimipaikka Southamptonissa, Münchenissä, Wurzburgissa, Pariisissa, Barcelonassa, Milanossa, Lissabonissa, Grazissa, Brysselissä, Vantaalla ja muissa Pohjoismaissa. Muissa Euroopan maissa Garmin -tuotteiden jakelusta vastaavat tarkoin valitut maahantuojat, jotka huolehtivat myös markkinoinnista, tuotehallinnasta, karttapalveluista sekä jälleenmyyjä- ja loppuasiakastuesta. Kaikki toimitukset pohjoismaisille jälleenmyyjille tulevat Garmin Nordicin omasta logistiikkakeskuksesta, joka sijaitsee Allerødissä, Tanskassa. Lisätietoja: http://www.garmin.com/fi/