Uudet 7, 9 ja 12 tuuman karttaplotterit ja yhdistelmälaitteet muuttavat tavan, jolla kalastajat, huviveneilijät ja purjehtijat näkevät veden pinnan ylä- ja alapuolelle

Uusissa Garmin GPSMAP x3-karttaplottereissa on teräväpiirtoinen näyttö ja enemmän huippuluokan ominaisuuksia kuin koskaan aiemmin

Maailman johtava veneilyelektroniikkavalmistaja Garmin® International, Inc.1 on tänään esitellyt GPSMAP® 723-, GPSMAP 923-ja GPSMAP 1223-mallistot, jotka sisältävät uuden sukupolven keskikokoisia karttaplottereita ja yhdistelmälaitteita. Laitteet ovat muotoilultaan ohuita ja virtaviivaisia, näyttöjen optiikka on entistä parempaa ja integrointi Garmin-venejärjestelmään on saumatonta. Laitteet ovat saatavissa joko sisäisen kaikuluotaimen kanssa tai ilman sitä.

“Lippulaivatuotteenamme toimivan GPSMAP-tuotemalliston pohjalta olemme nyt laajentaneet suoritus­kykyisimpien karttaplottereidemme korkeatasoisen muotoilun ja toiminnot koko tuotesarjaan”, kertoo Garmin-yhtiön maailmanlaajuisen kuluttajamyynnin varatoimi­tusjohtaja Dan Bartel. “Huomattavasti paremman näytön tarkkuuden lisäksi osa keskikokoisista GPSMAP x3-malleista tarjoaa lähes kaksinkertai­sen prosessointikyvyn aiemman sukupolven laitteisiin2 verrattuna. Tämän ansiosta koko veneverkon suorituskyky paranee.”

Virtaviivainen, tyylikäs muotoilu

Erilaisiin kojelautakokonaisuuksiin soveltuvissa GPSMAP x3-malleissa on näytön reunasta reunaan peittävä lasipinta. Laitteet voidaan kiinnittää telineeseen tai uppo- tai tasoasentaa. Suuren lasipinnan ansiosta laitteen kokoa on myös pystytty pienentämään. GPSMAP 1223- ja 923-malleissa on terävä­piirtoinen IPS-kosketusnäyttö, joka näyttää värit tarkasti ja jota voi katsella kaikista kulmista, myös polarisoiduilla aurinkolaseilla. GPSMAP 923- ja 723-malleissa on 50% ja 60% suurempi pikselitiheys verrattuna aikaisempiin malleihin. Asennusta helpottava jälkiasennussarja on saatavilla asiakkaille, jotka haluavat päivittää olemassa olevan Garmin-laitteensa3 uuteen GPSMAP x3-laitteeseen.

Korkealuokkaista suoritustehoa

GPSMAP x3-mallisto tarjoaa lähes kaksinkertaisen prosessointikyvyn aikaisemman sukupolven laitteisiin2 verrattuna. GPSMAP x3-malliston parantunut suorituskyky hyödyttää kaikkia veneen antureita, tutkaa, luotainta, kameroita, videolaitteita ja digitaalisia kytkimiä sekä parantaa käyttäjä­kokemusta koko veneverkossa. Tehokas ja nopeasti reagoiva järjestelmä käyttää 10Hz:n GNSS-satelliittijärjestelmää (GPS, GLONASS ja Galileo) tarkkojen sijainti- ja nopeustietojen sekä COG-tietojen (suunta pohjan suhteen) tuottamisessa. Prosessointikyvyn kasvun ansiosta Garmin-karttojen toiminnassa ei juurikaan ilmene viivettä, edes suurella nopeudella ajettaessa.

Sisäinen kaikuluotain ja ennennäkemätön karttakattavuus

Kaikuluotainyhdistelmälaitteet (xsv-mallit) tukevat 1kW:n perinteistä CHIRP-luotainkuvaa, jossa kohteet on eroteltu suurella tarkkuudella jopa 300 metrin syvyyteen saakka. Uusissa yhdistelmälaitteissa on myös tuki skannaavaa Ultra High-Definition SideVü- ja ClearVü-luotainkuvaa varten, jossa on uusi kir­kas Garmin-värivalikoima. Värien suuret kontrastierot auttavat erottamaan kalat vedenalaisista raken­teis­ta. xsv-mallit tukevat myös kaikkia Garmin Panoptix-kaikuluotaimia, mukaan lukien mullistava reaaliaikaisesti skannaava Panoptix LiveScope-kaikuluotain. Kaikuanturit ovat lisävarusteita.

Navionics®-tiedot ja Auto Guidance4 -tekniikan sisältävät ainutlaatuiset Garmin BlueChart® g3- ja BlueChart g3 Vision-kartat tekevät navigoinnista turvallista ja helppoa. Alan johtavat Garmin-kartta­tuotteet1 ovat erittäin yksityiskohtaisia, ja niissä yhdistyvät parhaat Garmin- ja Navionics-sisällöt, jotka sisältävät mm. merimerkit, syvyyskäyrät, vuorovesi- ja virtaustiedot sekä yksityiskohtaiset venesatama­tiedot. Tarkimpien tietojen saamiseksi BlueChart g3 Vision-kartan käyttäjä voi ladata ActiveCaptain-sovelluksessa teräväpiirtoisen, väriä ja varjoja yhdistävän syvyyskäyrien varjostuksen (Relief Shading). Euroopasta teräväpiirtoinen Relief Shading on saatavissa Isoa-Britanniaa, Irlantia, Belgiaa, Ranskaa, Saksaa, Alankomaita ja Norjaa ympäröiviltä vesiltä.

Saumaton liitäntä ja integrointi

Kuten muutkin GPSMAP-laitteet, suorituskykyinen GPSMAP x3-mallisto on yhteensopiva NMEA® 2000- ja Garmin Marine-verkkojen kanssa. Yksilöllisten vene-elektroniikkajärjestelmien, jotka sisältävät kaikuluotaimen, tutkan, automaattiohjauksen, veneinstrumentit, kamerat, jne., luominen on helppoa. Karttaplottereissa on J1939-yhteyskäytäntö moottoriliitäntää varten (mukaan lukien valikoidut Yamaha-mallit). Ne ovat myös yhteensopivia OneHelm-toiminnon kanssa, jolla tuodaan kaikki kolmannen osapuolen laitteiden, kuten EmpirBus digitaaliset kytkimet, toiminnot ja ominaisuudet samalle näytölle. OneHelm-integrointi keskittää veneen tärkeimpien järjestelmien hallinnan ja mukauttamisen yhteen ja ainoaan päälähteeseen – Garmin-karttaplotteriin.

Wi-Fi®-yhteydellä voidaan pariliittää maksuton ActiveCaptain® -mobiilisovellusOneChart-toimin­tojen, Quickdraw- ja ActiveCaptain-yhteisötietojen, jne. käyttöä varten. ActiveCaptain-sovelluksen avulla käytettävissä ovat älykkäät ilmoitukset5, langattomat ohjelmistopäivitykset, suunnittelutoiminnot veneen ulkopuolella ja paljon muuta. Karttaplotterin ANT-yhteyden avulla GPSMAP x3-malliston laitteisiin voi­daan liittää yhteensopivia Garmin-laitteita, kuten quatix® marine älykello, gWind Wireless 2-tuulianturi, GNX Wind-veneilyinstrumentit ja langattomat kauko-ohjaimet. Purjehtijat arvostavat SailAssist-toimintoja, jotka tuottavat mahdollista kilpailuetua antavia tietoja ja opastusta.

Uudet GPSMAP 723-, 923- ja 1223-mallit ovat saatavissa ensi kuussa 7, 9 tai 12 tuuman näytöllä mallista riippuen. Kaikuluotaimella varustettujen mallien (xsv-mallit) suositushinta on 1199 - 3099 euroa. Ilman kaikuluotainta myytävien mallien suositushinta on 999 - 2899 euroa. Lisätietoja:garmin.com/marine.

1 Vuoden 2019 myyntitietojen mukaan

2 Vain GPSMAP 9x3- ja 7x3-mallit

3 Jälkiasennussarja on yhteensopiva edellisen sukupolven mallien kanssa. Tarkista yhteensopivuus: garmin.com/marine

4 Auto Guidance on tarkoitettu vain suunnitteluun eikä sillä voi korvata turvallisia veneilykäytäntöjä