Seinä-wc on tyylikäs, turvallinen ja hygieeninen ratkaisu kodin kylpyhuoneeseen. Tilan avaruus korostuu, koska tekniikka jää piiloon ja istuin on ilmeeltään kevyt.

Geberit kumoaa harhaluulot ja listaa viisi hyvää syytä seinä-wc:n valinnalle

Harhaluulot seinä-wc:n tiellä istuvat tiukassa. Toisin kuin monet suomalaiset luulevat, seinään asennettu wc-istuin kyllä kestää, kantaa ja on helppo asentaa ja huoltaa.

“Seinä-wc kestää jopa 400 kilogramman painon, joten ihan vain istumalla kukaan ei saa istuinta romahtamaan”, vahvistaa Geberit Oy:n Nina Lehtonen hymyillen.

IDO & Geberit Showroomissa asiakkaita palveleva Lehtonen on tottunut kumoamaan sitkeitä myyttejä seinä-wc:stä. Kantokyvyn lisäksi useimmiten mietityttää asennus ja huolto.

“Helposti kuvitellaan, että seinä-wc:n asennus on monimutkaista ja siksi kalliimpaa. Ajatus on virheellinen, sillä seinä-wc:n asennuselementti tekee asennuksesta nopean ja vaivattoman. Asennus onnistuu hyvin myös remonttikohteissa. Silloin teline tulee vanhan wc-istuimen tilalle.”

Viemäröinti voidaan johtaa yhtä lailla lattia- ja seinäviemäriin. Lehtonen muistuttaa, että remontissa asennustelineen koteloinnin avulla voi jopa hieman siirtää wc-istuimen sijaintia.

“Kotelointia voi myös mainiosti hyödyntää säilytystasona tai runkona hyllykölle”, hän vinkkaa.

Tekniikka piiloon tyylillä

Koska seinä-wc-ratkaisussa huuhtelusäiliö sijaitsee seinän, koteloinnin tai moduulin sisällä, näkyville jää istuimen lisäksi vain huuhtelupainike. Painikkeen värin ja materiaalin voi valita laajasta valikoimasta kylpyhuoneen tai wc:n sisustukseen sopien. Huuhtelupainikkeen kautta tapahtuu seinä-wc:n huolto.

“Seinä-wc:n huolto ei ole niin vaikeaa kuin voisi kuvitella. Geberitin Sigma- ja Omega-huuhtelusäiliöihin pääsee käsiksi jopa ilman työkaluja. Ja koska Geberitin tuotteissa varaosien saatavuus on 25 vuotta, seinä-wc on turvallinen valinta”, Lehtonen vakuuttaa.

”Remonttia toteuttaessa kannattaa pyytää sähköasentajaa viemään sähköliitos wc:n yhteyteen. Vaikka sähkölle ei juuri nyt olisi tarvetta, liitos mahdollistaa sen, että nykyisen istuimen tilalle voi tulevaisuudessa vaihtaa vaikkapa pesevän wc-istuimen.”

Värivalinnoilla särmää sisustukseen

Elegantti ja moderni ratkaisu sekä uudis- että remonttikohteissa on Geberit Monolith tai Monolith plus -moduuli, joka kätkee seinä-wc:n huuhtelusäiliön sisälleen. Moduulin avulla wc:n saneeraus onnistuu nopeasti ilman rakenteellisia muutoksia, koska huuhtelusäiliö jää seinän etupuolelle.

Lehtonen vinkkaa, että moduulin värivalinnalla voi halutessaan tuoda rytmiä ja kontrastia tilan ilmeeseen.

“Monolith ja Monolith Plus -säiliömoduulien etupaneelien värivalikoima on täydentynyt kahdella uutuudella. Mustan, valkoisen ja mintun lisäksi vaihtoehtoina on nyt myös laava ja hiekanharmaa”, Lehtonen kertoo.

“Lisäksi saatavana on kaksi täysin uutta etuosaa kivimateriaalista – väreinä betoninharmaa ja liuskekivenharmaa. Laavan, mustan ja liuskekivenharmaan pinnan syrjät on nyt mahdollista saada alumiinin sijaan myös mustana kromina.”

Ilmeeltään kevyempi kylpyhuone

Nina Lehtonen kannustaa keskittymään harhaluulojen sijaan seinä-wc:n hyötyihin. Lattia- ja seinä-wc vievät saman verran tilaa, mutta ilmeeltään kevyempi seinä-wc tuo kylpyhuoneeseen lisää tilantuntua. Seinämallin etuja ovat myös istuinkorkeuden säätö asennuksen yhteydessä sekä vapaaksi jäävä lattia.

“Siivouksen helppous tekee kodin arjesta sujuvampaa. Se lienee yksi syy, miksi seinä-wc on yleinen ratkaisu etenkin julkisissa tiloissa.”

Seinä-wc-istuimet ovat muotoilultaan hillittyjä ja nykyaikaisia. Geberitillä on laaja valikoima, joka tarjoaa kylpyhuoneen tyyliin sulautuvan istuimen. Geberitin asennuselementtien kanssa sopivat mainiosti yhteen myös IDOn seinä-wc-istuimet. Viimeisen silauksen kokonaisuuteen luo sopiva huuhtelupainike.

“Myös Geberitin huuhtelupainikkeiden värivalikoima on saanut täydennystä. Uutta ovat lasipinnat laavan ja hiekanharmaan värissä. Lisäksi uutta on betoni-, liuskekivi- ja pähkinäpuupintaiset painikkeet, jotka on saatavilla mustalla kromilla, punakullalla ja messingillä viimeisteltynä”, Lehtonen kertoo.

Viisi hyvää syytä valita seinä-wc:

1. Elegantti design. Onpa seinä-wc-istuin orgaanisen pehmeälinjainen tai neliskulmainen – yhteistä on yksinkertaisen tyylikäs muotoilu.

2. Tilantuntu. Piiloon jäävä wc-tekniikka ja ilmeeltään kevyt istuin tuovat avaruutta tilaan kuin tilaan.

3. Puhtaus. Yksinkertainen ja tasainen muotoilu sekä vapaaksi jäävä lattiatila helpottavat siivousta.

4. Yksilöllisyys. Istuinkorkeuden voi valita mieleisekseen elementin asennusvaiheessa.

5. Huollon helppous. Seinä-wc:n huolto onnistuu vaivatta huuhtelupainikkeen kautta.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3 miljardin liikevaihtoa (2020) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).