Suomalaiset toivovat kylpyhuoneisiin tuotteita ja ominaisuuksia, jotka vaativat sähköä wc-istuimeen. Siksi kylpyhuoneisiin on syytä varata tulevaisuutta varten riittävästi sähkövarauksia, vaikkei niille olisi tarvetta vielä tänään.

Suomalaisten kylpyhuoneissa kehnot valmiudet tulevaisuuteen

Liian harvoissa kylpyhuoneissa on tarpeeksi pistorasioita tai sähkövarauksia wc-istuimen yhteydessä. Tilanteen on muututtava, jotta kylpyhuoneet olisivat valmiina tulevaisuuden ratkaisuihin ja toiveisiin. Näin linjaa Euroopan suurin saniteettituotteiden valmistaja Geberit.

Geberitin tuoreessa kyselytutkimuksessa* vain kuusi prosenttia suomalaisvastaajista kertoi, että kodin wc-istuimen yhteyteen on asennettu sähkövaraus tai pistorasia. 90 prosenttia kertoi, ettei sähkönsyöttöä ole. Neljä prosenttia vastaajista ei osannut vastata kysymykseen.

Sähköttömyys muodostuu ongelmaksi tulevaisuudessa, sillä monet suomalaiset silti haaveilevat sähköä vaativia tuotteita kylpyhuoneisiinsa. Pohjoismaisen vertailun mukaan Suomessa on muita heikommat valmiudet.

“Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset toivovat monia wc-istuimen ominaisuuksia ja toimintoja, jotka vaativat sähköä. Se, että sähkönsyöttö kuitenkin puuttuu niin monesta wc:stä, aiheuttaa pidemmän päälle suuria ongelmia”, toteaa Geberitin tuotepäällikkö Marko Polvi.

Kyselytutkimuksen mukaan 54 prosenttia suomalaisista haluaisi tulevaisuudessa kylpyhuoneeseen kosketusvapaan huuhtelupainikkeen, 31 prosenttia pesu-wc:n, 31 prosenttia valaistun wc-istuimen sekä 59 prosenttia wc-istuimen, joka poistaa epämiellyttävät hajut suodattimen avulla. Kaikki edellä mainitut toiminnot vaativat sähköä.

Polven mukaan suunnittelijoiden, putkimiesten ja sähköasentajien kannattaa jatkossa kiinnittää enemmän huomiota wc-istuimien lähellä oleviin sähkönsyöttöihin.

“Varautuminen wc-istuimen sähkötarpeisiin tuo hyvin pienen lisäkustannuksen, kun kylpy- ja wc-tilojen varustus ovat vielä suunnittelun tai työn alla. Hinta nousee huomattavasti, jos muutoksia on tehtävä jälkikäteen”, hän muistuttaa.

“Eli vaikka sähkölle ei olisi juuri nyt tarvetta, valmiudet kannattaa olla tulevaisuuden tarpeita ajatellen, esimerkiksi pesu-wc:tä varten.”

Asukkaiden on usein helpompi arvioida pistorasioiden määrää ja sijaintia keittiöön, mutta kylpyhuoneissa tyydytään liian usein yleisiin vähimmäisvaatimuksiin.

“Kannustan varautumaan tulevaisuuteen siten, että kylpyhuoneissa on riittävästi pistorasioita ja valmiuksia sähköä vaativille ratkaisuille. Totta kai märkätiloissa on aina otettava huomioon myös turvallisuusmääräykset, ja sähköasennukset on suunniteltava ja toteutettava ammattilaisen avulla”, Polvi painottaa.

*YouGov toteutti kyselytutkimuksen Geberitille tammikuussa 2021. Pohjoismaisen kyselyn vastaajista suomalaisia oli 1014.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3 miljardin liikevaihtoa (2020) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).