Suomalaiset arvostavat suihkua, eivätkä kaipaa kylpyammetta.

Kysely: suomalaisten kylpyhuoneunelmissa pesukone päihittää porealtaan

YK:n julistamaa maailman vessapäivää vietetään 19.11.

Kansainvälistä maailman vessapäivää vietetään torstaina 19.11. YK:n vuonna 2013 virallistaman merkkipäivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota sanitaation merkitykseen. Noin 4,2 miljardia ihmistä elää yhä ilman pääsyä kunnolliseen vessaan. Suomessa ja sen naapurimaissa sanitaatio on ollut jo pitkään erittäin kehittynyttä. Kylpyhuoneista on tullut tiloja, joiden varustelussa voidaan jopa hifistellä. Geberitin pohjoismainen kysely paljastaa, millaisista kylpyhuoneista suomalaiset, ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset nyt haaveilevat. Yhdistäväksi unelmaksi nousee lattialämmitys, joka rankataan ylivoimaiselle ykkössijalle kaikissa maissa. Muuten suomalaisten haaveet eroavat joukosta monella tavoin.

Millaisista kylpyhuoneista nyt unelmoidaan? Tämä selviää suuresta kylpyhuonekyselystä, jonka Geberit teetti Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa tammikuussa 2020. Kyselyyn vastasi jokaisessa maassa yli tuhat 30–65-vuotiasta aikuista, joista puolet oli miehiä ja puolet naisia. Yougovin toteuttama kysely on tehty aiemmin vuosina 2016 ja 2014.

Kunhan on lattialämmitys – ja suomalaisella sauna

Jos suomalaiselle annetaan vapaat kädet suunnitella unelmiensa kylpyhuone, sieltä löytyy ainakin lattialämmitys, sauna ja pesukone. Kaikkien kolmen arvostus on noussut yli kymmenellä prosentilla vuoden 2016 kyselytuloksiin verrattuna. Lattialämmitys on ylivoimaisesti halutuin kylpyhuoneen ominaisuus kaikissa neljässä Pohjoismaassa. Sen haluaisi useampi kuin kolme neljästä vastaajasta. Norjassa lattialämmityksen haluaisi jopa 83 prosenttia vastaajista.

Mielipide saunasta erottaa suomalaiset selvästi naapurikansoista. Saunan haluaisi 64 prosenttia suomalaisista, mutta ruotsalaisista vain joka kolmas. Vähiten saunominen kiinnostaa tanskalaisia, joista vain neljä prosenttia kelpuuttaisi saunan kotiinsa. Naapurimaissa arvostetaan enemmän kylpyammetta. Se nousee neljänneksi halutuimmaksi ominaisuudeksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Suomalaiset ovat tottuneet suihkuun, joten täällä kylpyammetta kaipaa vain 22 prosenttia vastaajista. Poreamme kiilaa niukasti kylpyammeen edelle suomalaisten toivelistalla.

– Seinä-wc on kasvattanut tasaisesti suosiotaan. Lähes joka kolmas suomalainen valitsisi nyt seinä-wc:n, jos saisi itse päättää. Neljä vuotta sitten tehdyssä kyselyssä vastaava luku oli 23 prosenttia. Suosio laahaa silti vielä muiden Pohjoismaiden perässä. Niissä seinä-wc:n haluaisi keskimäärin puolet vastaajista. Eniten seinä-wc:tä arvostetaan tämän kyselyn perusteella Norjassa, kertoo Geberitin markkinointikoordinaattori Kati Laakso.

Kylpyhuoneunelmissa myös pyykätään, paitsi Tanskassa

Suomalaisten ja ruotsalaisten mielestä pesukone kuuluu kylpyhuoneeseen. Molemmissa maissa pesukone nousee kylpyhuoneunelmien kolmannelle sijalle. Ruotsalaisista ja norjalaisista joka kolmas haluaisi lisäksi kuivaajan. Suomessa pyykit on totuttu kuivaamaan narulla, eikä kuivaajaa kaipaa kuin alle joka viides. Tanskassa pyykkihuolto halutaan sijoittaa mieluummin muualle kuin kodin pesutiloihin. Vain joka neljäs tanskalainen haluaisi pesukoneen kylpyhuoneeseensa. Kuivaajaa kaipaa sitäkin harvempi.

– Viihde-elektroniikan viehätys on laskenut lähes puoleen vuoden 2016 luvuista. Stereoita olisi valmis asentamaan ihannekylpyhuoneeseensa enää 11 prosenttia ja TV:n kuusi prosenttia suomalaisista. Tanskassa ollaan samoilla linjoilla, mutta Ruotsissa ja Norjassa musiikkia kaipaa kylppäriin joka neljäs, Laakso linjaa.

Kyselyn mukaan kylpyhuoneen kalusteiden valinnassa kestävyys, toiminnallisuus ja puhdistettavuus ovat ylivoimaisesti tärkempiä valintakriteerejä suomalaisille. Jopa mukavuus kiilaa ohi esimerkiksi hinnasta, ulkonäöstä ja teknisistä ominaisuuksista. Kylpyhuoneeseen ollaan valmiita panostamaan, mutta lopputuloksen halutaan kestävän ja miellyttävän käytössä pitkään. Myös siivouksesta halutaan selvitä helpolla.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2019) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).