Joensuu Lighthouse -puukerrostalossa on opiskelija-asuntoja.

Viemärimelu ei vaivaa maailman korkeimman puukerrostalon tulevia asukkaita

Rakennuksen korkeus lisää viemärin äänieristyksen tarpeellisuutta

Korkeissa rakennuksissa yksi iso haaste on viemärien äänieristys. Koska jätevettä tulee useammasta asunnosta ja virtausnopeus kiihtyy pitkissä pystykokoojaputkissa, ääntä syntyy enemmän kuin matalissa rakennuksissa ­– varsinkin alimmissa kerroksissa ja kohdissa, joissa viemäri vaihtaa suuntaa. Viemärimelua pystyy vähentämään esimerkiksi putkien materiaalin valinnalla, virtausteknisesti oikeaoppisella asennustavalla ja oikein tehdyllä kannakoinnilla. Kun Joensuuhun alettiin rakentaa maailman korkeinta puukerrostaloa, viemärien tehokas äänieristys nostettiin jo suunnittelussa tärkeäksi tavoitteeksi. Geberit toimitti taloon sekä jätevesi- että sadevesiviemärit ja opasti toimivimpien vaihtoehtojen valinnassa. Uudenlainen rakennustapa asetti viemäristölle omat haasteensa.

Rakennusten sisällä äänet kulkeutuvat sekä ilman kautta että seinien ja katon värähtelynä. Jälkimmäisiä kutsutaan runkoääniksi. Rakennuslain vähimmäisvaatimusten mukaan asuintilojen äänitaso ei saa ylittää 33 desibeliä. Vanhoissa rakennuksissa raja on 35 desibeliä. Siksi äänieristys huomioidaan jo rakennusten suunnitteluvaiheessa.

– Suunnittelijat ja rakentajat tuntevat yleensä hyvin rakennusten äänitasolle asetetut vaatimukset. Kaikki eivät kuitenkaan ole perillä siitä, millä keinoilla ja tuotteilla äänitasoa voi hallita. Eri ratkaisuja ei osata verrata keskenään. Näistä asioista tulee paljon kysymyksiä, kertoo Geberit Oy:n aluemyyntipäällikkö Jukka Hakanen.

Hakanen kiertää Itä- ja Pohjois-Suomessa ja opastaa erilaisten viemärijärjestelmien valinnassa ja asennuksessa. Hän neuvoo sekä suunnittelu- että rakennusvaiheessa, millaisilla keinoilla viemärimelua voi vähentää.

Hiljaiset putket maailman korkeimpaan puukerrostaloon

Tehokas äänieristys oli merkittävä syy sille, miksi Joensuuhun rakennettuun 14-kerroksiseen puukerrostaloon valittiin Geberitin jätevesi- ja sadevesiviemärit. Kun Joensuu Lighthouse elokuussa valmistuu, se on maailman korkein täysin puurakenteinen kerrostalo. Poikkeuksellinen rakennustapa aiheutti haasteita myös viemärien asennukselle, erityisesti koteloinnin jämptin mitoituksen takia.

Rakennuksen jätevesiviemäreissä käytettiin hiljaisia Geberit Silent Pro- ja Silent-PP-putkia. Samalta toimittajalta tilattiin kylpyhuoneisiin yhteensopivat IDO-wc-kalusteet, joita rakennuttaja Joensuun Elli on käyttänyt muissakin opiskelija-asunnoissaan. Sadevesien viemäröinti tehtiin Geberitin HDPE-viemäreillä, jotka vaimentavat sadevesivirtaaman ääntä.

– Talon korkeuden vuoksi viemärimelun torjunta oli rakennuttajalta tullut selkeä vaatimus. Sillä haluttiin lisätä tulevien asukkaiden asumismukavuutta. Varsinkin kaksi alinta kerrosta äänieristettiin erityisen hyvin, sillä talon pohjakerroksissa viemäri tekee eniten suunnanmuutoksia, joissa ääntä syntyy, Hakanen mainitsee.

Putkien massa ja tietty asennustapa vaimentavat ääntä

Viemärijärjestelmät koostuvat putkista, yhteistä, kannakkeista ja eristyksistä. Nämä kaikki osat vaikuttavat siihen, miten vessan vetämisestä ja jäteveden liikkeistä kuuluvat äänet kantautuvat rakennuksessa.

Viemäriputkissa materiaalin massa on tärkein ominaisuus. Suurempi massa tarkoittaa hiljaisempia putkia. Erittäin tärkeää massiivisuus on yhteissä, joilla putket kiinnitetään toisiinsa viemärin mutkissa.

Markkinoilla on ääniteknisesti kahdenlaisia muovisia viemärijärjestelmiä: massiiviviemäriputkia ja äänioptimoituja kolmikerrosviemäriputkia. Massiiviviemäriputket sopivat erityisesti rakennuksiin, joissa äänieristykselle asetetaan korkeampia vaatimuksia. Niitä suositaan erityisesti korkeiden rakennusten pystykokoojissa, eli yläkerroksista alakerroksiin johtavissa putkissa. Edullisemmat kolmikerrosviemäriputket sopivat kohteisiin, joissa äänitason vaatimukset eivät ole yhtä tiukkoja. Hinta-laatusuhteelta hyvän viemärijärjestelmän saa yhdistämällä näitä kahta laatua hybridijärjestelmäksi.

– Myös putkien asennustapa vaikuttaa äänitasoon. Suuri osa ammattilaisistakaan ei tiedä, mikä merkitys on virtausteknisesti oikein tehdyllä asennuksella. Viemäriputkilla on kahdenlaisia asennustapoja: Miinus-osissa putket menevät sisäkkäin. Plus-osissa samankokoiset putket kiinnitetään toisiinsa ulkopuolisella holkilla. Sisäkkäin menevällä asennustavalla putkista tulee heti 3–4 desibeliä hiljaisempia, sillä tämä tapa on virtausteknisesti oikea, Hakanen vinkkaa.

Koteloinnissa kannattaa varoa kaiutinefektiä

Ilmaäänen kulkeutumista voi vähentää koteloimalla äänen lähteen, kuten viemäriputket. Koteloinnin lisäksi putket ympäröidään ääntä vaimentavilla materiaaleilla, kuten äänieristysmatolla tai massiivikivivillalla.

– Ääni on paineaaltoa, joka leviää pienestäkin reiästä. Siksi koteloinnin tiiviys kannattaa varmistaa. Esimerkiksi laskettujen kattojen läpiviennit, kuten sprinklerit, saattavat aiheuttaa äänivuodon. Kotelointien sisäpuolinen eristys täytyy tehdä huolella, jotta se ei luo kaiutinefektiä viemäriäänille, Hakanen muistuttaa.

Runkoääniä voi vähentää tehokkaasti asentamalla viemäriputket äänieristetyillä putkikannakkeilla. Käytetyn kannakkeen tyyppi ja asennustapa vaikuttavat viereisten tilojen äänitasoon. Jos putkikannake on kiristetty liian tiukalle, runkoäänitaso voi olla jopa 10 desibeliä kovempi. Syynä tähän on se, että kumieristeen joustavuus vähenee, kun se puristetaan kokoon liian voimakkaasti. Virheasennusten välttämiseksi Geberit Silent-db20- ja Silent Pro -putkille on kehitetty erityiset putkikannakkeet, joita ei voi kiristää liian tiukalle.

Läpivientien kohdalla putki on eristettävä runkorakenteesta äänieristysmatolla tai läpivientisukalla. Pienikin kosketus, esimerkiksi muurauslaasti putken ja rakennuksen rungon välillä, aiheuttaa runkoäänien kulkeutumisen rakennuksen runkoon.

Kategoriat

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2019) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).

Geberitin palveluksessa Suomessa on noin 200 henkilöä. Suomen myynti, markkinointi ja hallinto toimii Vantaalla. Geberit Oy:n toimitusjohtaja on Kim Lövkvist, ja Geberit Production Oy:n Tammisaaren keramiikkatehtaan johtajana toimii Matts Lundström.

Sonja Nurminen

Lehdistön yhteyshenkilö markkinointipäällikkö +358 50 3514941
Eveliina Miettunen

Lehdistön yhteyshenkilö Communications Consultant, Drama Queen Communications +358 407 784 866

Innovatiivisia, nykyaikaisia kylpyhuoneratkaisuja

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Vuonna 2024 150-vuotisjuhlavuottaan viettävällä Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa.

Geberit Oy
Lumijälki 2