Uutinen -

Gigantti satsaa asiakaspalvelijoidensa hyvinvointiin – Aloittaa pilottiprojektin, joka ennaltaehkäisee kuormitusta

Yhdessä työeläkeyhtiö Varman kanssa toteutettava pilottiprojekti mittaa kodinelektroniikka- ja kodinkoneketju Gigantin asiakaspalvelijoiden kuormitusta ja palautumista Moodmetricin ainutlaatuisen älysormuksen avulla. Tavoitteena on saada uusia keinoja stressinhallintaan, avaimia työtapojen kehittämiseen ja eväitä haastaviin asiakaspalvelutilanteisiin.

Tammi­–maaliskuussa toteutettava projekti sai lähtölaukauksensa Varman ideasta, johon Gigantti tarttui innolla. Projektiin osallistuu Gigantin asiakaspalvelukeskuksesta 39 vapaaehtoista, jotka saivat heti alkajaisiksi näppeihinsä kotimaiset Moodmetric-älysormukset. Kahden viikon mittausjaksolla tarkastellaan erityisesti kognitiivista ja emotionaalista kuormitusta, jota sormus pystyy mittaamaan ihon sähkönjohtavuuden muutoksista. Ne taas ovat seurausta sympaattisen hermoston aktivaatiosta.

Moodmetric-sovelluksen avulla työntekijä voi seurata päivän kuormittavuutta ja unen laatua sekä oppia, millaiset tilanteet ovat erityisen stressaavia ja miten niistä palautuminen onnistuu parhaiten. Omista havainnoista pidetään mittausjakson ajan päiväkirjaa, ja projektiin kuuluu myös työhyvinvointi- ja palauteluennot.

Lisäksi projektiin kuuluu kaikille Gigantin asiakaspalvelukeskuksen työntekijöille keväällä järjestettävävalmennus haastavien asiakaspalvelutilanteiden hallintaan.

”Tavoitteena on, että työntekijä tunnistaa oman kuormituksensa ja palautumistyylinsä entistä paremmin ja löytää juuri itselleen sopivia keinoja stressinhallintaan. Tämä mahdollistaa myös uudet oivallukset esimerkiksi työtapojen ja työympäristön kehittämisessä entistä toimivimmiksi”, kertoo Gigantin HR Manager Päivi Mäenpää.

”Sekä järjestäjät että projektissa mukana oleva porukka on todella innoissaan. Odotamme maltamattomana työntekijöiden kokemuksia ja oppeja, joita tästä saamme”, Mäenpää jatkaa.

Pilottiprojektissa on mukana myös Gigantin työterveyshuolto, ja osallistujat saavat tarvittaessa tukea jatkotoimenpiteisiin työterveyslääkäriltä tai -hoitajalta.

• työhyvinvointi
  • varma