Ahdistaako aattoyön asennussirkus? Neljä kymmenestä suomalaisesta kaipaisi apua elektroniikan kanssa

Lamauttaako ajatuskin jouluaattoiltana odottavasta lahjalaitteiden asennuskimarasta? Et ole yksin, sillä lähes puolet suomalaisista kaipaisi apua tietokoneen asennuksen kanssa. Moni tunnustaa, että neuvot olisivat tarpeen myös matkapuhelimen ja television kohdalla. Joulun suosikkilahjan, eli pelikonsolin asennukseen voi kulua koko aattoyö ja siksi moni ostaakin lahjakonsolin pelivalmiiksi asennettuna. Myös kodin nettiyhteyden on oltava kunnossa, että uudet lahjalaitteet saadaan liitettyä kotiverkkoon.

Elektroniikka keikkuu suomalaisten lahjatoivelistojen kärkipäässä vuodesta toiseen. Uusien laitteiden asentaminen ei kuitenkaan ole juuri kenenkään suosikkipuuhaa, ja aattoillan kuluttaminen teknologisten vempainten ominaisuuksiin tutustuen turhauttaa monia.

- Puhelimia, tietokoneita, tabletteja ja pelikonsoleita menee paljon kaupaksi näin joulun alla. Laitteiden ominaisuuksiin perehtymisessä ja niiden asentamisessa voi kuitenkin helposti vierähtää tunti poikineen, eikä elektroniikkalahjojen piuhojen, ohjekirjojen ja langattomaan verkkoon yhdistämisen kanssa säheltäminen kuulu monenkaan mielikuvaan rauhallisesta ja rentouttavasta joulunvietosta. Ei siis ihme, että suomalaiset haluavat varsinkin jouluna keskittyä viettämään laatuaikaa ja ostavat yhä useammin asennuspalvelut ammattilaiselta. Trendi näkyy jouluna vahvasti myös meillä, toteaa Jarno Sainio, kaupallinen johtaja Gigantista.

Aattoiltaa ei haluta käyttää asennuspuuhiin

Gigantin teettämän tutkimuksen mukaan neljä kymmenestä suomalaisesta käyttäisi mielellään elektroniikkatuotteiden asennus- tai tukipalveluita. Tutkimus paljastaa suomalaisten kaipaavan eniten apua tietokoneiden, puhelinten ja televisioiden kanssa. 44 prosenttia tukea kaipaavista toivoisi opastusta tietokoneensa, 39 prosenttia puhelimensa ja 33 prosenttia televisionsa käytön ja asennuksen kanssa.

- Tietokoneiden, älytelevisioiden ja -puhelinten asennuspalvelujen lisäksi meillä myydään varsinkin näin joulun aikaan paljon pelikonsoleiden asennuksia. Konsolin asennus on oikeasti aikaa vievää puuhaa ja varsinkin, jos kotona on vähänkin hitaampi netti, on suuri riski siinä, ettei konsolia saa itse asennettua pelikuntoiseksi aaton aikana, kertoo Jarno Sainio.

Jouluna lahjapapereista avattavat uudet laitteet saattavat aiheuttaa yllätyksen myös kodin nettiyhteyden kapasiteetille, Sainio muistuttaa.

- Harva tulee ajatelleeksi, että kotiverkon pitää olla ajan tasalla ja tarpeeksi tehokas, kun siihen liitetään joulun pyhinä taas uusia laitteita. Nelihenkisessä perheessä kodin nettiin on yhdistetty jo aika monta puhelinta, tablettia, tietokonetta ja siihen päälle televisio, pelikonsoli, äänentoisto ja mahdollisesti monia muita laitteita.

Suomalaiset käyttävät palveluita ensisijaisesti niiden helppouden sekä niiden avulla säästetyn ajan takia. Gigantin tutkimuksen mukaan kolmasosa suomalaisista kokee ammattilaisen tekevän elektroniikkalaitteen asennustyön paremmin kuin he itse. 25 prosenttia puolestaan toteaa palvelun käyttämisen säästävän aikaa.

- Vaikka suomalaiset ovat perinteisesti olleet tee-se-itse-kansaa, palveluiden hyödyntäminen on viime vuosina selvästi yleistynyt. Vapaa-aikaa arvostetaan, ja joulun pyhistä halutaan ymmärrettävästi nauttia mieluummin glögimuki kädessä sohvalla rentoutuen kuin asennuspulmia pähkäillen, Sainio sanoo.

Tutkimuksesta:

Gigantin YouGov:lla teettämä tutkimus toteutettiin tammikuussa 2018, ja siihen vastasi 810 suomalaista. Otos on kansallisesti edustava. Kyselytutkimus toteutettiin myös Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.

Tutkimuksen tuloksia:

1. Jos olisi tarjolla palvelua, josta voisit saada apua elektronisten tuotteiden asennukseen ja käyttöön, käyttäisitkö tätä palvelua?

6 % Kyllä, suuressa määrin

33 % Kyllä, jossain määrin

21 % En, kysyisin mieluummin ystäviltäni

26 % En, ratkaisisin asian itse

11 % En osaa sanoa

2. Vastasit, että haluaisit opastusta siitä, kuinka elektronisia tuotteita voi paremmin hyödyntää. Mistä tuotteista haluaisit opastusta?

Tietokone/kannettava tietokone 44 %

Matkapuhelin 39 %

Televisio/älytelevisio 33 %

Tabletti 24 %

Kamera 15 %

Älykotituotteet 14 %

Kodinkoneet 11 %

Älykellot 10 %

Muut laitteet 8 %

3. Minkä sanoisit olevan suurin syy haluusi käyttää palvelua, josta voisit saada apua elektronisten laitteiden asennukseen ja käyttöön?

Mielestäni palvelua tarjoava ammattilainen tekisi työn minua paremmin 32 %

Se säästäisi aikaani 25 %

Minusta on vaikea asentaa ja käyttää uusia tuotteita 20 %

Pääsisin helpommalla, kun antaisin työn toisen tehtäväksi 20 %

Muu 3 %

• joulu
  • joululahjat
  • tutkimus

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.