Gigantti sitoutuu Green Deal -muovikassisopimukseen – kaikki kasseista saatavat tuotot ohjataan hyväntekeväisyyteen

Gigantti sitoutuu muovikassien kulutuksen vähentämiseen tähtäävään muovikassisopimukseen ensimmäisenä kodinelektroniikkaketjuna Suomessa. Gigantti muutti kaikki muovikassit maksullisiksi toukokuussa 2016, ja muovikassien kulutus on maksullisuuden seurauksena tippunut yli 64 prosentilla. Lisäksi syksyllä 2017 muovikassien rinnalle tuodaan ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, ja kaikkien kassien myyntitulot ohjataan hyväntekeväisyyteen.

Maksullisuudella on suuri vaikutus muovipussien kulutukseen, ainakin, kun katsoo kodinelektroniikkaketju Gigantin muovipussilukuja. Muovikassit ovat maksaneet Gigantissa vuoden 2016 toukokuun alusta lähtien 0,10–0,19 € muovipussin koosta riippuen. Muovikassien kulutus on maksullisuuden seurauksena tippunut yli 64 prosentilla.

- Muovikassin maksullisuus laittaa ajattelemaan sitä, tarvitseeko muovikassia oikeasti. Olemme iloisia ja jopa vähän yllättyneitä siitä, että muovikassien kulutus on vähentynyt näin radikaalisti, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Gigantti sitoutuu ensimmäisenä elektroniikkaketjuna muovikassisopimukseen

Kaupan liitto teki vuonna 2016 ympäristöministeriön kanssa Green Deal -sopimuksen, jonka tarkoituksena on vähentää muovikassien kulutusta ja edistää kestävää kehitystä osana kansallista Sitoumus2050-hanketta. Kaupan alan toimijat ovat voineet liittyä sopimukseen tekemällä omia sitoumuksia muovikassien kulutuksen vähentämiseksi. Gigantti julkaisi oman sitoumuksensa syyskuussa 2017 ensimmäisenä kodinelektroniikkaketjuna Suomessa.

- Aloitimme toimenpiteet muovipussien vähentämiseksi jo aiemmin ja nyt Sitoumus2050 antaa meille vielä lisää virtaa jatkaa hyvin alkanutta työtä. Haluamme myös omalla sitoumuksellamme saada asialle enemmän näkyvyyttä ja toimia esimerkkinä siitä, että jokainen kaupan alan toimija, tuotteista riippumatta, voi omalla toiminnallaan vähentää muovikassien kulutusta, sanoo Korpela.

Muovikasseille uusia vaihtoehtoja – myyntitulot ohjataan hyväntekeväisyyteen

Muovikassien kulutuksen vähentämisen lisäksi Gigantti selvittää jatkuvasti mahdollisuutta tarjota asiakkailleen ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Ensimmäiset kassivalikoiman uudistukset ovat tulossa myymälöihin kuluvan syksyn aikana.

- Saamme jatkossa myymälöidemme kassivalikoimaan ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Lisäksi Helsingissä Forumin ja Itäkeskuksen myymälöissämme on tarjolla suurempien tuotteiden, kuten vaikka mikroaaltouunien, kantamiseen sopivia tarrakahvoja, Korpela kertoo.

Uusien ympäristöystävällisten kassivaihtoehtojen lisäksi Gigantti tulee ohjaamaan kaikkien kassien myynnistä saatavat tuotot eri yhteistyökumppaneiden kautta hyväntekeväisyyteen. Kauppaketju selvittää parhaillaan mahdollista yhteistyötä useiden tahojen kanssa. Yhteistyökumppanit julkistetaan myöhemmin.

Gigantin Green Deal -sitoumus on luettavissa Sitoumus2050-hankkeen sivuilta täällä.

Lisätietoa Sitoumus2050-hankeeseen kuuluvassa Green Deal -muovikassisopimuksesta:

• Luontokysymykset

• kierrätys
  • green deal
  • vastuullisuus

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on Suomessa 39 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli tuhat henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 523 miljoonaa euroa.