Gigantti teki jälleen ennätysliikevaihdon - kasvua + 8 %

Gigantti teki tilikaudella 1.5.2017–30.4.2018 ennätysliikevaihdon. Ketjun liikevaihto kasvoi yli 40 miljoonaa euroa yltäen ennätykselliseen 563 miljoonaan euroon. Kasvua edelliseen tilikauteen kertyi 8 prosenttia. Erityisesti kasvoi tietokoneiden, pelitarvikkeiden, palveluiden, keittiöiden sekä B2B:n myynti. Gigantin nettikaupassa myynti kasvoi ennätykselliset 25 prosenttia.

- Olemme erittäin iloisia siitä, että yhä useampi suomalainen kokee valikoimamme ja palvelumme juuri heille sopiviksi. Olemme tehneet jo pitkään töitä asiakastyytyväisyyden kasvattamiseksi ja asiakastyytyväisyyttä mittaavien lukujen valossa olemme onnistuneet tässä, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen.

Myynti kasvoi erityisesti tietokoneissa, pelitarvikkeissa, keittiöissä sekä B2B:ssä.

- Pelaamiseen liittyvien tuotteiden, kuten pelitietokoneiden, -näppäimistöjen ja -kuulokkeiden myynti on kasvanut räjähdysmäisesti. Koko gaming-tuoteryhmän myynti kasvoi 48 prosenttia edellisvuodesta. Tämä on hyvin merkittävä koko tuoteryhmän kasvu alallamme, Rytkönen avaa.

Suomalaiset käyttävät yhä enemmän erilaisia palveluita. Tämä näkyy myös Gigantin liiketoiminnassa palveluvalikoiman laajentumisena.

- Tavoitteenamme on, että asiakkaamme saavat kaiken teknologiaan liittyvän meiltä saman katon alta. Olipa kyse sitten laitteista, niiden asennuksesta tai huollosta, Rytkönen kertoo.

Nettikaupassa ennätysmyynti – joka toinen nettiostos noudetaan kivijalkamyymälästä

Gigantin nettikaupan myynti kasvoi yli 25 prosenttia edelliseen tilikauteen verrattuna. Gigantti.fi:ssä kävijämäärä kasvoi 11 prosenttia edellisvuodesta: tilikauden aikana verkkokaupassa oli yli 44 miljoonaa verkkovierailua.

- Myymäläverkostollamme on tärkeä rooli myös nettikaupassa asioville asiakkaillemme. Lähes joka toinen nettikaupassamme tehty tilaus tehtiin Varaa ja nouda -palvelumme kautta, eli netissä tehdyt tilaukset noudettiin lähimmästä Gigantin myymälästä, Rytkönen kertoo.

Uusia myymälöitä ja kasvua B2B-liiketoiminnassa

Gigantti avasi tilikauden aikana neljä uutta myymälää ympäri Suomen.

- Kehitimme myymäläverkostoamme muuttamalla uusiin tiloihin Jyväskylässä, Porissa ja Riihimäellä sekä avaamalla uuden myymälän Saloon.

Yksittäisistä myyntipäivistä merkittävin oli marraskuun Black Friday, jolloin suomalaiset ostivat Gigantista ennätyksellisellä 21,3 miljoonalla eurolla yhden vuorokauden aikana.

Myös Gigantin B2B-liiketoiminta on kasvanut merkittävästi.

- Yritykset ovat löytäneet B2B-myyntimme ja myyntimme kasvaa jatkuvasti uusilla asiakkuuksilla, Rytkönen kertoo.

Kesän alennusmyynnit käynnistyneet vilkkaasti

Myös nyt kuluva, 1.5.2018 alkanut tilikausi on alkanut vilkkaasti.

- Lanseerasimme kesäkuun alussa täysin uuden Gigantti Phonehouse -kauppaketjun, jonka ensimmäinen myymälä avattiin kauppakeskus Kamppiin Helsingin ydinkeskustaan. Seuraavana vuorossa on niin ikään Helsingissä Kalasataman Redi-kauppakeskus. Lisäksi uusi Renew it -palvelumme, jossa puhelimen, tietokoneen ja tabletin saa käyttöönsä kuukausimaksulla, on herättänyt erittäin paljon kiinnostusta. Myös kesän alennusmyynnit ovat käynnistyneet vilkkaasti, Rytkönen listaa.

Kuluvalla tilikaudella Gigantti ilmoittaa avaavansa ainakin yhden uuden myymälän Tornioon Rajalla-kauppakeskukseen.

Gigantilla on Suomessa 38 myymälää ja 1200 työntekijää. Gigantti on toimialansa markkinajohtaja noin 30 prosentin markkinaosuudella, joka on laskettu Gigantti Oy:n ja Gigantin franchise-myymälöiden yhteenlasketun 580 miljoonan euron liikevaihdon perusteella.

Myös Elkjøp Nordicilta vahva ennätystulos

Gigantin omistava, pohjoismainen Elkjøp Nordic -konserni teki huhtikuussa päättyneellä tilikaudella niin ikään ennätystuloksen. Konsernin liikevaihto kasvoi 9 prosenttia 37,3 miljardiin Norjan kruunuun. Operatiivinen tulos kasvoi yli 10 prosenttia 1005 miljoonasta Norjan kruunusta 1115 miljoonaan Norjan kruunuun.

Elkjøp Nordic -konsernin omistavan, brittiläisen Dixons Carphonen 21.6.2018 julkaistu tulostiedote on luettavissa täällä.

• tulos