Muovikassien kulutus vähentynyt Gigantissa 80 % kahdessa vuodessa

Enää vain murto-osa asiakkaista ostaa muovikassin asioidessaan Gigantissa. Muovikassien kulutus on vähentynyt Gigantissa noin 80 prosenttia sen jälkeen, kun kassit muutettiin maksullisiksi kaksi vuotta sitten. Seuraavaksi ketju vaihtaa kaikki muovikassit 50-70 prosenttisesti kierrätysmateriaalista valmistettuihin kasseihin.

- Muovikassien kulutus on tippunut kahdessa vuodessa noin viidennekseen. Tämä tarkoittaa satojen tuhansien pussien vähennystä. Tämä on tärkeä etappi matkalla kohti entistäkin ympäristöystävällisempää Giganttia, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Gigantti muutti muovikassit maksullisiksi alkukesästä 2016. Muovikassien kulutus tippui ensimmäisenä vuotena yli 64 prosenttia ja nyt kahden vuoden jälkeen muovikassien kulutus on Gigantissa tippunut 80 prosenttia siitä, mitä se oli ennen kassien muuttamista maksullisiksi. Kappalemäärissä kyse on satojen tuhansien muovipussien pudotuksesta.

Etsinnässä ympäristöystävällisin kassivaihtoehto

Kuluneen kahden vuoden ajan Gigantti on tehnyt töitä muovin kulutuksen vähentämiseksi. Muovikassit voi korvata muun muassa suoraan tuotepakkaukseen kiinnitettävillä tarrakahvoilla. Lisäksi myynnissä on kaksi euroa maksava kestokassi.

- Asiakkaamme toivovat usein esimerkiksi paperikasseja. Erilaisia kassivaihtoehtoja vertaillessa on otettava huomioon monta tekijää aina kassien valmistuksen ja logistiikan ympäristövaikutuksista siihen, kuinka monen kilon painoiset ostokset ne kestävät kantaa. Tällaisissa vertailuissa paperikassit häviävät muovikasseille, Korpela taustoittaa.

Gigantti tekee jatkuvasti selvitystyötä tuodakseen valikoimaan mahdollisimman ympäristöystävällisiä kassivaihtoehtoja.

- Seuraavaksi olemme vaihtamassa kaikki muovikassimme 50-70 prosenttisesti kierrätysmateriaalista valmistettuihin kasseihin, Korpela sanoo.

Mikäli kassin kuitenkin joutuu ostamaan, raha menee hyvään tarkoitukseen. Gigantti ohjaa kaikkien kassien myynnistä saatavat tuotot eri yhteistyökumppaneiden kautta hyväntekeväisyyteen.

- Gigantissa lahjoituskohteet valitaan henkilökunnan tekemien ehdotusten perusteella. Viime vuonna tuimme muun muassa SOS-Lapsikylien, Kummit ry:n ja Hope ry:n toimintaa henkilökuntamme toiveiden mukaisesti, Korpela kertoo.

Kaupan liiton muovikassisopimus kannustaa kauppaketjuja muovikassien vähentämiseen

• Kaupan liiton ja ympäristöministeriön tekemä muovikassien kulutuksen vähentämiseen tähtäävä muovikassisopimus kannustaa kaupan alan toimijoita vähentämään muovikassien kulutusta.
  • Kaupan alan yritykset ovat voineet liittyä sopimukseen tekemällä omia sitoumuksia muovikassien kulutuksen vähentämiseksi.
  • Gigantti julkaisi oman sitoumuksensa syyskuussa 2017 ensimmäisenä kodinelektroniikkaketjuna Suomessa.

Gigantin Green Deal -sitoumus on luettavissa Sitoumus2050-hankkeen sivuilta täällä:

Lisätietoa Sitoumus2050-hankeeseen kuuluvassa Green Deal -muovikassisopimuksesta:

• green deal
  • kierrätys
  • vastuullisuus

Gigantilla on Suomessa 38 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.