Nämä ovat joulun suosikkilahjat – kovat paketit pitävät pintansa tänäkin vuonna

Mitä pukinkonttiin tänä vuonna poimitaan? Gigantti listasi tulevan joulun hittilahjat.

Joulu lähestyy ja kaupoissa kuhisee. Vaikka viime vuosien aikana Suomeen rantautunut Black Friday on käynnistänyt jouluostoskauden jo marraskuun puolella, ajoittaa suurin osa suomalaisista joululahjaostoksensa joulukuulle. Gigantin tänä syksynä teettämän tutkimuksen mukaan jopa 72 prosenttia suomalaisista ostaa joululahjat vasta joulukuussa.

- Tutkimuksemme mukaan puolet suomalaisista hankkii lahjat joulukuun alkupuoliskolla, ja se näkyy meillä myymälöissä selvästi. Kovat paketit säilyttävät suosionsa vuodesta toiseen, ja elektroniikka kuuluu suosituimpien lahjatoiveiden joukkoon tänäkin jouluna. Varsinkin nuoret arvostavat kovia lahjapaketteja: 18–29-vuotiaista suomalaisista neljäsosa toivoo joululahjaksi elektroniikkaa, kertoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.

Elektroniikka on varma valinta

Kauppa käy joulukuun lahjasesonkina vilkkaasti, ja Kaupan liitto ennakoi joulukaupan kasvavan tänäkin vuonna selvästi. Pukinkonttiin päätyy niin klassikkolahjoja kuin kauppojen hyllyille vasta ilmestyneitä tulokkaita. Mutta mitkä lahjat ovat suomalaisten suosikkeja juuri tänä jouluna?

- Puhelimet, älykellot, kuulokkeet, kaiuttimet sekä media- ja äänentoistolaitteet ovat suomalaisten kestosuosikkeja. Esimerkiksi Googlen Chromecast, kuvaa ja videota älypuhelimesta televisioon suoratoistava laite on ollut viime vuosina suuressa suosiossa ja myydyimpiä tuotteita Gigantissa, arvioi Särkelä.

Pelikonsolit ja kaikki pelaamiseen liittyvät lisätarvikkeet ovat Särkelän mukaan joulun toivotuimpia lahjoja. Tänä vuonna monen listalta löytyy PlayStation 4, Nintendo Switch tai Xbox One.

- Pelaamisen suosio näkyy myös erilaisten pelitarvikkeiden, kuten lisäohjainten ja erityisesti pelikuulokkeiden myynnissä. Pelikuulokkeissa, kuten muissakin äänentoistolaitteissa langattomuus on nykyään tärkeä kriteeri, Särkelä toteaa.

Käytännöllisyyttä ja arjen luksusta

Käytännönläheisenä kansana suomalaiset suosivat usein tarpeellisia lahjoja: esimerkiksi sähköhammasharjat ovat suosittuja joululahjoja vuodesta toiseen.

- Myös parranajokoneet pitävät pintansa, ja niitä odotetaan käärittävän pakettiin paljon tänäkin jouluna. Sama koskee hiustenhoitotuotteita, kuten kihartimia ja suoristajia. Näiden kohdalla suomalaiset ostavat mielellään lahjaksi laadukkaita merkkejä. Meillä Gigantissa esimerkiksi Remington Pro Luxe -sarjan hiustenhoitotuotteet käyvät joulun alla hyvin kaupaksi, kertoo Särkelä.

Toisaalta suomalaiset ovat joulun kunniaksi valmiita panostamaan myös pieneen luksukseen.

- Kahvikoneet ja -keittimet kiinnostavat, ja jouluna ollaan usein valmiita hankkimaan hienompi kone tuomaan pisara juhlaa arkeen myös joulun jälkeen, sanoo Särkelä.

Joululahjat TOP 10

1. Chromecast-mediasoitin
  2. Puhelimet, esimerkiksi Samsung Galaxy A7Huawei Nova 3 tai iPhone XR
  3. Kaikki pelaamiseen liittyvät tuotteet, kuten PlayStation 4XboxOneNintendo Switchlisäohjaimetpelikuulokkeet ja oheistarvikkeet, kuten hauskat paidat ja lippikset.
  4. Äly- ja urheilukellot, esimerkiksi Samsung Galaxy Watch tai Polar Vantage M GPS-multisportkello.
  5. Kuulokkeet ja pienet kaiuttimet, esimerkiksi JBL Tune500 BT ja SONOS PLAY:1.
  6. Tenderflame-sisustusliekki eli tunnelmallinen kestokynttilä aidolla liekillä.
  7. Parranajokoneet, kuten Philipsin OneBladeBraun Series 7, tai Philipsin ja Remingtronin uutuudet.
  8. Hiustenlaittoon liittyvät laitteet, merkeistä esimerkiksi Remington Pro Luxe tai Dyson.
  9. Sähköhammasharja, esimerkiksi tämä pinkki klassikko,tämä ruusukultainen uutuus tai tämä, yli 6-vuotiaille suunniteltu lastenharja.
  10. Kahvinkeittimet ja -koneet, esimerkiksi Nespresson uusi Vertuoplus-kahvikone tai uudet ILOU-kahvinkeittimet

• joululahjat
  • joulu

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.