Pitkät pakkaset moninkertaistaneet lämmitin- ja ilmankostuttajamyynnin

Pitkään jatkuneet kovat pakkaset ovat moninkertaistaneet lisälämmittimien ja ilmankostuttajien myynnin. Lämmittimistä erityisesti pyörillä liikkuvat, perinteiset lämpöpatterit ovat suosittuja, mutta myös tyylikkäästi muotoillut lämmittimet kasvattavat suosiotaan.

Lisälämmittimet, kuten öljytäytteiset patterit ja puhallinlämmittimet tarjoavat pakkasilla lämpöä suomalaisiin koteihin.

- Lisälämmittimiä ostetaan läpi vuoden esimerkiksi mökille ja muille vapaa-ajan asunnoille, mutta nyt kovien pakkasten pitkittyessä niiden kysynnässä on selkeä piikki. Normaaliviikkoon verrattuna lämmittimiä on mennyt jopa 700 prosenttia enemmän, kertoo Gigantin tuotepäällikkö Antti Pakarinen.

Suosituimpia Gigantin lisälämmityslaitteista ovat pyörillä helposti huoneesta toiseen siirtyvät lämpöpatterit sekä puhallinlämmittimet.

- Jos asunnon oma lämmitysjärjestelmä ei riitä kovilla pakkasilla koko asunnon lämmittämiseen tai asunnossa on vetoisia huoneita, on lisälämmitin oiva tapa tuoda lisälämpöä.

- Öljytäytteiset patterit ovat usein hiljaisia ja niiden tuottama lämpö on tasaista ja miellyttävää. Lämpöpuhaltimien etuna puolestaan on, että ne lämmittävät tilan nopeasti.

Perinteisten lämpöpattereiden ja –puhaltimien rinnalle markkinoille on viime vuosina tullut tyylikkäitä lämmittimiä, jotka sulautuvat osaksi sisustusta.

- Lämmittimissä löytyy teräksistä, lasista tai mattapintaa ja ne ovat tyylikkäitä sisustuselementtejä. Enää lämmittimen ei tarvitse olla se välttämätön paha huoneen nurkassa vaan tarjolla on monia tyylikkäitä vaihtoehtoja, Pakarinen kertoo.

Lämmitys kuivattaa sisäilmaa

Pakkasilla myös ilmankostuttajien kysyntä nousee, sillä asuntojen kova lämmitys kuivattaa sisäilmaa.

- Kaikki ihmiset eivät ole yhtä herkkiä kuivan sisäilman vaikutuksille, mutta esimerkiksi lapset ovat aikuisia herkempiä. Myös esimerkiksi allergiaoireet saattavat korostua, sillä kuivassa sisäilmassa on enemmän pölyä kuin kosteassa, Pakarinen sanoo.

Ilmankostuttajat auttavat iho- ja hengitystieoireisiin. Kosteammasta sisäilmasta hyötyvät myös kodin kasvit ja huonekalut, ja jopa parkettilattia.

- Lisäksi ilmankostutin vähentää energiankulutusta, sillä kostea huoneilma tuntuu lämpimämmältä kuin kuiva huoneilma. Tätä voi verrata saunassa löylyn heittämiseen. Silloin lämpötila ei nouse vaan kosteampi ilma tuntuu lämpimämmältä. Kun ilmankosteus on kohdallaan, ei huonetta tarvitse lämmittää niin paljon. Suositeltava ilmankosteus tulisi olla noin 40%.

Lisätietoa lämmittimistä

• Öljytäytteiset patterit ovat usein hiljaisia ja niiden tuottama lämpö on tasaista ja miellyttävää.
  • Lämpöpuhaltimien etuna on, että ne lämmittävät tilan nopeasti.
  • Pyörien päällä olevat lämpöpatterit ja -puhaltimet on helppo siirtää paikasta toiseen.
  • Markkinoilla on tyylikkäästi muotoiltuja lämmittimiä, joiden lasi-, teräs ja mattapinnat sulautuvat osaksi sisustusta.
  • Lisälämmitin kannattaa sijoittaa mahdollisimman kauas asunnon varsinaisista lämpöpattereista. Pääpatterin termostaatti vähentää lämmitystehoa entisestään, jos lisälämmitin on sen lähellä.
  • Termostaatilla varustettu lämmitin ei lämmitä huoneilmaa liikaa eikä lämmityksestä synny turhia kuluja.
  • Muista myös oikea ilmankosteus, sillä kostea huoneilma tuntuu lämpimämmältä kuin kuiva huoneilma.

5 vinkkiä ilmankostuttajan valintaan ja käyttöön

1. Laitteen sijoittaminen. Olohuoneeseen tai isoon tilaan kannattaa valita tehokas laite. Makuuhuoneeseen hiljainen ja lasten huoneeseen turvallinen.

2. Isoon tilaan: Yksi ilmankostutin voi riittää jopa 125 m2 -kokoiseen tilaan. Jos haluat säätää ilmankosteuden tarkasti, harkitse ilmankostutinta, jossa on sisäänrakennettu hygrostaatti eli ilmankosteuden tunnistin.

3. Hiljainen ja turvallinen: Uudet ultraäänellä toimivat ovat perinteisiä malleja selvästi hiljaisempia. Perinteinen vettä kiehuttava malli pitää pulputtavaa ääntä ja jopa 80 asteinen vesi on aina riski esimerkiksi lastenhuoneessa. Ultraäänellä pisaroiva laite ei kuumenna vettä ja on turvallinen käytössä. Osassa ultraääni-malleja voi valita viileän tai lämpimän höyryn.

4. Sijoita ilmankostutin oikein. Viileää höyryä tuottava ilmankostutin pitäisi sijoittaa metrin korkeuteen, jolloin vesihyöry leviää tasaisemmin koko tilaan. Lämmin höyry taas nousee ylöspäin. Älä kuitenkaan sijoita laitetta kiinni seinään ja jätä 120cm yläpuolelle vapaata tilaa.

5. Älä jätä vettä vesisäiliöön. Vesisäiliö tulee tyhjentää aina käytön jälkeen ja säännöllisin väliajoin laitteen vesisäiliöt tulee puhdistaa.

Lisätietoja:

Tuotepäällikkö Antti Pakarinen, puh. +358 40 826 0014, antti.pakarinen@gigantti.fi

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinelektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.