Slush ja Gigantti haastavat heräämään kierrätykseen

Suomessa syntyy YK:n arvion mukaan asukasta kohden noin 20 kiloa sähkö- ja elektroniikkajätettä vuodessa, mutta aivan liian pieni osa tästä päätyy kierrätykseen. Slush ja Gigantti päättivät haastaa kaikki suomalaiset heräämään elektroniikkaromunsa kierrätykseen – nyt.

- Slushista oltiin meihin yhteydessä ja kysyttiin, voiko meidät haastaa sähkö- ja elektroniikkaromun kierrätystalkoisiin. Myymälämme ovat olleet virallisia SER-kierrätyspisteitä jo vuodesta 2004, joten tietysti lähdimme haasteeseen mukaan. Haluamme kuitenkin laajentaa haasteen Slushista kattamaan koko Suomen, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen.

Vuonna 2013 tuli voimaan lakimuutos, joka velvoitti Suomessa lähes 3 000 sähkö- ja elektroniikkalaitteiden jälleenmyyjää vastaanottamaan pienet käytetyt laitteet ilman ostopakkoa. Laissa pienen laitteen rajaksi määritettiin 25 senttimetriä suuntaansa. Gigantti on yksi Suomen suurimmista sähkö- ja elektroniikkaromun vastaanottajista.

- Laki ei tuonut Gigantin toimintaan muutoksia, sillä meille voi toimittaa ilmaiseksi niin kännykän kuin pesukoneenkin. Eniten kierrätykseen tuodaan tietokoneita. Kännyköitä puolestaan tuodaan hyvin vähän eli ne varmaan jäävät kaappien perukoille pyörimään, kertoo Gigantin logistiikkapäällikkö Petri Saarinen.

Elektroniikkaromun polku takaisin tuotteeksi on yllättävän nopea

Kuusakoski on Gigantin kierrätyskumppani, joka varmistaa laitteiden oikeaoppisen ja nopean kierrätyksen. Kuusakosken tuotepäällikön Timo Saarelaisen mukaan tietotekniikassa kierrätysprosentti on korkea: materiaaleista saadaan hyödynnettyä noin 95–99 prosenttia. Kylmälaitteissa ja pesukoneissa eli niin sanotussa valkoisessa romussa kierrätysprosentti on hieman matalampi. Gigantin sähkö- ja elektroniikkaromu menee turvallisuussyistä kokonaisuudessaan teollisuuden raaka-aineeksi.

- Romu erotellaan raaka-aineiksi, kuten metalleiksi ja muoviksi. Nopeimmillaan kierrätetty laite on uuden kodinkoneen tai auton muodossa kuluttajalla muutamassa kuukaudessa, Saarelainen havainnollistaa.

- Kovalevyjen ja muistien tiedot tuhotaan laitteista joko digitaalisesti ylikirjaamalla tai mekaanisesti murskaamalla, Saarelainen kertoo.

Kaikista Giganteista löytyy lukolliset tietoturva-astiat, joihin voi tuoda tietoturvalliseen kierrätykseen esimerkiksi puhelimet, tietokoneet, tabletit tai digikamerat.

Sähkö- ja elektroniikkaromun (SER) kierrätys Suomessa

• Suomessa lasketaan syntyvän asukasta kohden noin 20 kiloa sähkö- ja elektroniikkajätettä vuodessa.
  • Vuonna 2014 Gigantin kautta kierrätettiin yli 7400 tonnia sähkö- ja elektroniikkajätettä - määrä vastaa noin 7 000 henkilöauton painoa.
  • Suomalaiset ovat SER-kierrätyksessä kuitenkin hieman muita Pohjoismaita jäljessä. Esimerkiksi Norjassa Gigantin emoyhtiön Elkjøpin kautta kierrätettiin viime vuonna 17 500 tonnia SER-jätettä.
  • Gigantteihin tuodaan kaikenlaista SE-romua. Pieniä laitteita tulee eniten, mutta isompienkin määrät ovat kasvussa. Puhelimia kierrätetään vähän, vaikka ne sisältävät paljon kierrätykseen hyvin kelpaavia materiaaleja, kuten jalometalleja.
  • Gigantin vastaanottama sähkö- ja elektroniikkaromu muokataan kierrätysprosessissa teollisuuden raaka-aineeksi. Eniten kierrätetyistä laitteista saadaan irti perinteistä magneettista peltiä – siis rautaa. Seuraavaksi suurin materiaaliryhmä on muovit, sitten tulevat värilliset metallit. Jalometallejakin irtoaa jonkin verran.
  • Sähkö- ja elektroniikkalaitteet kuuluvat tuotteisiin, joiden kierrätysvelvollisuutta määrittää tuottajavastuu. Vuoden 2013 lakimuutos velvoitti noin 2 800 sähkö- ja elektroniikkalaitteita myyvää vähittäiskauppaa vastaanottamaan pienikokoisia – maksimissaan 25-senttisiä – käytettyjä laitteita. Gigantti on ollut virallinen SER-kierrättäjä vuodesta 2004.

Toimi näin, kun tuot vanhan laitteen kierrätykseen

• Slushin aikana Slush-vieraat voivat tuoda vanhat laitteensa tapahtuma-alueelle sijoitettavaan kierrätyskonttiin.
  • Tietoa sisältävät laitteet, kuten tietokoneet, tabletit ja puhelimet, voi palauttaa kaikista Giganteista löytyviin lukollisiin tietoturva-astioihin. Kierrätyksessä kovalevyt ja muistit tuhotaan joko digitaalisesti ylikirjaamalla tai mekaanisesti murskaamalla.
  • Sähkö- ja elektroniikkalaite tulee toimittaa ilman tuotepakkauksia, ohjekirjoja tai muuta oheismateriaalia (esim. dvd‐ tai cd‐manuaali)
    • Pölynimurit toimitetaan kierrätykseen ilman pölypusseja.
    • Mikroaaltouunit tai kahvinkeittimet toimitetaan kierrätykseen ilman lasipannuja, lasilautasia tai lasikupuja.
    • Tulostimet toimitetaan kierrätykseen ilman muste- tai värikasetteja.
    • Varmista myös, ettei kierrätykseen tuotaviin kylmälaitteisiin ole jäänyt elintarvikkeita.

• kierrätys
  • ser-jäte

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinelektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.