Teetkö sinäkin tämän virheen uuden pesukoneen kanssa?

Uuden pesukoneen käyttöönotossa moni tekee varsin klassisen ja helposti vältettävän virheen.

Useimmat meistä haluavat asentaa pesukoneen itse, mutta asennus ei aina suju ongelmitta ja saattaa aiheuttaa suurtakin päänvaivaa. Yksi asennusvirhe nousee ehdottomasti yli muiden.

- Yleinen virhe on, että unohdetaan poistaa kuljetustuet ennen pesukoneen ensimmäistä käynnistystä. Jos kuljetustuet jäävät pesukoneeseen, pitää se kamalaa meteliä ja kone hyppii paikallaan, Gigantin kodinkonevalikoimasta vastaava myyntipäällikkö Sami Viitanen sanoo.

Gigantti saa asiakkailta säännöllisesti huolestuneita yhteydenottoja, kun uusi pesukone pitää käydessään kauheaa ääntä ja liikkuu holtittomasti. Usein syyksi paljastuvat juuri kuljetustuet.

- Jos kuljetustukia ei poista, voi lukitun koneen käytön yrittäminen johtaa pahimmassa tapauksissa korjauskelvottomiin vaurioihin, joita valmistajan takuu ei kata, Viitanen muistuttaa.

Kuljetustuet tukevat nimensä mukaisesti pesukoneen rumpua ja suojaavat koneen osia vaurioitumiselta kuljetuksen aikana.

- Uudessa pesukoneessa on yleensä kahdesta neljään kuljetustukea ja ne on helppo poistaa itse. Tuet ovat pieniä tai hieman isompia ruuveja tai muovisuojia, koneen mallista ja merkistä hieman riippuen. Käyttöohjeissa on yleensä hyvät, kuvalliset ohjeet kuljetustukien poistamiseen.

Tuet kannattaa pitää tallessa ja teipata esimerkiksi pienessä pussissa pesukoneen taakse.

- Jos aiot liikutella pesukonetta tulevaisuudessa esimerkiksi muuton yhteydessä, on kuljetussuojat hyvä säilyttää varmassa tallessa, sillä ne pitää laittaa takaisin, mikäli konetta aikoo siirtää, Viitanen muistuttaa.

Vettä rummussa? Niin pitääkin!

Moni huolestuu, kun myyntipakkauksesta puretun pyykinpesukoneen rummussa näkyy vettä ja merkkejä kosteudesta. Viitanen kuitenkin rauhoittelee ja kertoo, ettei vesi rummussa kerro siitä, että olisi tullut huijatuksi ja ostanut käytetyn koneen.

- Uuden pesukoneen rummussa olevista pisaroista ei tarvitse huolestua. Vesijäämät osoittavat, että koneen toiminta on testattu tehtaalla. Näin voit siis olla varma, että uusi koneesi toimii kuten pitääkin.

- Tärkeämpää on tarkistaa, ettei koneessa ole lommoja ja että kuljetuspakkaus näyttää ulkoisesti siistiltä, Viitanen muistuttaa.

Pesukoneen asentajan muistilista

Mikäli aiot asentaa pyykinpesukoneen itse, on ennen asennusurakkaan ryhtymistä hyvä ottaa huomioon muutama asia.

- Jos asut vanhemmassa talossa, voi olla, että vesiliitäntä on nykyistä standardia kapeampi. Tällöin tarvitset erillisen liittimen, jolla saat uuden pesukoneen kiinni vesiliitäntään.

Ennen koneen käyttöönottoa on hyvä varmistaa, että pesukone on vaakasuorassa ja pysyy vakaasti paikallaan kovassakin linkouksessa. Pesukoneen jalustasta ja tärinänvaimentimista voi olla apua.

- Jalusta eli koroke nostaa pyykinpesukoneen miellyttävämmälle työskentelykorkeudelle ja saat koneen alle laatikkoon säilytystilaa vaikkapa pesuaineille ja pyykkipusseille. Tärinävaimentimia eli koneen pohjaan laitettavia pieniä kumitassuja suosittelen ehdottomasti. Tärinänvaimennuskumit estävät liikkumista sekä vähentävät melua ja tärinää, Viitanen neuvoo.

Kun pesukone on asennettu käyttövalmiiksi, on Viitasella vielä viimeiset vinkit:

- Kun käytät pesukonetta ensimmäistä kertaa, pese vaikka joku vanha pyyhe tavallisella puuvillaohjelmalla. Näin varmistat, että letkuihin ei jää mahdollisesti testikäytössä jäänyttä vettä. Muista myös pitää huolta pyykinpesukoneestasi ja puhdistaa se silloin tällöin käyttämällä perusohjelma maksimilämmöllä. Näin pesu- ja huuhteluainelaatikot huuhtoutuvat ja mahdolliset pesuainejäämät ja lika saavat kyytiä.

• pesukoneet
  • vinkit

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.