Tekojen Tiistai 30.11. - Gigantti ja Pelastakaa Lapset tuovat uudenlaisen oppimisratkaisun alakouluihin tukeakseen lasten digitaalisia valmiuksia

• Gigantti, Pelastakaa Lapset ry ja hankekumppanit tuovat syksyllä 2022 Suomen alakouluihin interaktiivisen oppimisratkaisun edistääkseen lasten digitaalista yhdenvertaisuutta.
• Tavoite on kehittää maan kaikkien viidesluokkalaisten digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden taitoja, tuottaa niistä tietoa sekä tukea opettajia ja vanhempia digiarjen kasvatustyössä.
• Gigantti lähtee yhteistyöhön mukaan 50 000 euron lahjoituksella ja tarjoamalla asiantuntija-apuaan hankkeen tueksi, osana Gigantti tekee hyvää -työtään.
• Myös Gigantin myymälät tekevät lahjoituksia lasten ja lapsiperheiden digitaalisten valmiuksien ja hyvinvoinnin edistämiseksi Tekojen Tiistaina 30.11.

Digitalisoituva yhteiskunta on tuonut sekä lasten että aikuisten elämään uusia mahdollisuuksia, mutta myös uhkia. Lapset vanhempineen tarvitsevat ajantasaisia tietoja ja taitoja arjessa pärjätäkseen arjessa ja voidakseen hyvin.

Pelastakaa Lapset julkaisi hiljattain hankekumppaneineen kaikkia Suomen viidesluokkalaisia koskevan ohjelman, jolla tullaan vahvistamaan merkittävästi oppilaiden ja opettajien digiosaamista sekä keräämään tietoa siitä. Ohjelmaa tukee muun muassa Opetushallitus. Sen aikana tuotettavaa digitaaliseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen keskittyvää oppimisratkaisua pilotoidaan kouluissa keväällä 2022.

Elektroniikka- ja kodinkonealan markkinajohtaja Gigantti on edistänyt digitaalista yhdenvertaisuutta jo vuodesta 2017 ”Gigantti tekee hyvää” -työn kautta, ja halusi liittyä mukaan uraauurtavaan kehittämistyöhön.

”Olemme todella iloisia pääyhteistyökumppanuudesta Pelastakaa Lapset ry:n kanssa. Teknologian pitäisi luoda hyvinvointia, yhdistää ihmisiä ja antaa mahdollisuuksia. Tech Trouble 2021 -tutkimuksemme mukaan lähes 65 prosenttia suomalaisista kokee, että ongelmat digitaalisten työkalujen saatavuudessa ja tuntemuksessa vahvistavat eriarvoistumista. On tärkeää, että digitaalisten kuilujen syntymiseen päästään kiinni jo varhain. Lähes 40 prosenttia myös katsoo, että kouluilla on suurin vastuu tarjota oppia digitaalisiin työkaluihin liittyen. Uskon, että Gigantti pääsee vastaamaan myös tähän haasteeseen, tarjoamalla ohjelmaan taloudellisen tuen ohella asiantuntemustaan”, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Rita Pasanen.

Ohjelman ytimessä on pelillinen oppimisratkaisu, joka kerää tietoa ja mittaa oppilaan digivalmiuksia sekä antaa palautetta vastauksista viihdyttävällä tavalla. Ratkaisun käytöstä kerättävä data antaa tietoa opetuksen suunnitteluun ja päätöksiin jopa valtakunnallisella tasolla.

”Digilaitteiden jälleenmyyjät voivat merkittävästi vaikuttaa lasten ja perheiden digitaaliseen hyvinvointiin opastamalla laitteiden fiksuun ja turvalliseen käyttöön. Gigantti on meille ihanteellinen kumppani eteenpäin katsovan ja vastuullisen asenteensa takia. Uskon, että yhdistämällä voimamme saamme aikaan pysyviä parannuksia lasten, opettajien ja vanhempien digiosaamisessa”, toteaa Pelastakaa Lapset ry:n kehittämispäällikkö Antti Järventaus.

Gigantin myymälät mukaan yhteiseen digihyväntekijyyteen Tekojen Tiistaina 30.11.

Myös Gigantin myymälät ympäri Suomea, muun muassa Lappeenrannassa, Tampereella ja Porvoossa, Salossa, Lohjalla ja Järvenpäässä, haluavat antaa panoksensa lapsien ja perheiden digitaalisten valmiuksien ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Gigantin kumppanuus Pelastakaa Lapset ry:n kanssa ja myymälöiden joululahjoitukset haluttiin julkaista Tekojen Tiistaina 30.11., ja kannustaa samalla koko Gigantti-yhteisöä, asiakkaita ja kumppaneita digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämiseen.

Suomessa hiljalleen voimistuva Tekojen Tiistai on osa kansainvälistä Giving Tuesday -kampanjaa, jonka tarkoitus on nostaa esiin avun, antamisen ja yhteisön voimaa, sekä kerryttää hyviä tekoja. Siihen voi osallistua sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #TekojenTiistai ja #GivingTuesday.

Lisätietoja:

• salo
  • järvenpää
  • lohja

Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 henkilöä - myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa, sekä jakelu- että asiakaspalvelukeskuksessa. Liikevaihtomme tilikaudella 2020/21 oli 687 miljoonaa euroa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Curry plc:n, omistukseen.

Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa: gigantti.fi.