Ohita
Goodyear ja Gatik ajavat itseohjautuvien autojen turvallisuutta rengasälyn integroinnilla

Tiedote -

Älyrenkaista saatavien tietojen avulla voidaan parantaa itseohjautuvan auton turvallisuutta, ennakoitavuutta ja tehokkuutta

Älykkäiden rengasratkaisujen johtava toimittaja Goodyear Tire & Rubber Company ja Gatik (Gatik AI, Inc.) ovat ilmoittaneet alan ensimmäisen onnistuneen rengasälyteknologian integroinnin laajentamisesta itseohjautuvaan ajojärjestelmään. Gatik on autonomisen yritysten välisen logistiikan johtava yritys.

Gatikin itseohjautuvien ajoneuvojen kalusto koostuu luokkien 3–7 jakeluautoista, sen itseohjautuvien ajoneuvojen turvallisuutta, tarkkuutta ja yleistä suorituskykyä on parannettu huomattavasti. Gatik on varustanut kaluston Goodyear Endurance® RSA® -renkaat Goodyear SightLine -teknologialla, joka on Goodyearin laaja rengasälyratkaisu. Sen avulla Gatik voi parantaa kalustonsa tehokkaan toiminnan turvallisuutta ja yleistä tarkkuutta sekä toimitusten sujuvuutta ja luotettavuutta. Tänä vuonna Gatik suunnittelee ottavansa älyrengasratkaisun käyttöön merkittävässä osassa itseohjautuvaa kalustoaan kaikkialla Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

”Rengas on auton ainoa kosketuspinta tiehen, joten renkaalla voi olla ratkaiseva merkitys, jotta auto voi reagoida siten kuin kuljettaja reagoisi”, sanoo Chris Helsel, senior vice president, Global Operations, ja Chief Technology Officer Goodyearilta. ”Gatik mullistaa itseohjautuvan teknologian alaa, ja tuottamalla reaaliaikaista tietoa älyrengastietojen kautta voimme auttaa kehittämään Gatikin itseohjautuvaa ajojärjestelmää entistä turvallisemmaksi, luotettavammaksi ja tehokkaammaksi.”

Järjestelmää on testattu laajasti maanteillä hyvin vaihtelevissa ja haastavissa ajo-olosuhteissa. Testeissä rengasälyjärjestelmästä saatujen tieolosuhteita ja renkaan kuntoa koskevien tietojen avulla Gatik voi kehittää edelleen itseohjautuvien ajoneuvojensa ohjaimia tarkoilla tiedoilla jäykkyydestä kaarreajossa ja jarrutuksessa, vierintävastuksesta ja renkaan kuormituksesta. Nämä tiedot siirretään Goodyearin SightLine-teknologian ja Gatikin itseohjautuvan ajojärjestelmän välillä reaaliaikaisen suljetun säätöpiirin kautta. Näin Gatik on pystynyt parantamaan järjestelmänsä suorituskykyä monin tavoin. Nyt järjestelmä muun muassa pystyy mukautumaan nopeasti ja turvallisesti erilaisiin tieolosuhteisiin, vaikka kuorma-auton massa tai hyötykuorma voivat vaihdella paljonkin toimitusten välillä.

”Goodyearin SightLine-teknologian uraauurtava integrointi Gatikin itseohjautuvaan kalustoon on ensimmäinen laatuaan koko alalla. Älyrengasteknologiasta saatavat reaaliaikaiset tiedot parantavat itseohjautuvien ajoneuvojemme turvallisuutta ja ennakoitavuutta. Tiedot auttavat myös varmistamaan erinomaisen toimitusten tehokkuuden, luotettavuuden ja jatkuvuuden koko yrityksessämme”, sanoo Gatikin toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista Gautam Narang. ”Kumppanuutemme Goodyearin kanssa auttaa vahvistamaan Gatikin johtoasemaa itseohjautuvan teknologian alalla. Se osoittaa, kuinka sitoutuneita olemme varmistamaan, että yritysten välisen logistiikan todelliset edistysaskeleet tuodaan markkinoille.”

Yritykset ovat solmineet yhteistyösopimuksen jatkuvien, vaativien testien tekemisestä Goodyearin San Angelossa Teksasissa sijaitsevalla testialueella. Tällä yhteistyöllä Gatik voi varmistaa, että sen itseohjautuvia ajoneuvoja testataan laajasti turvallisessa, suljetussa rataympäristössä, jossa voidaan testata sekä tavanomaisia että poikkeuksellisia tieolosuhteita, muun muassa liikennevaloja, liikennemerkkejä, väistöliikkeitä, tiukkoja käännöksiä, törmäyksen välttämistä, tarkkaa kaistalla pysymistä ja riskit minimoivia pysähtymismatkoja.

Goodyear ja Gatik suunnittelevat tulevaisuudessa yhdistävänsä Goodyearin edistyksellisen, ennustavan tieolosuhteiden seurantaratkaisun Gatikin itseohjautuvaan ajojärjestelmään. Tämän yhdistämisen myötä Gatik voi suunnitella toimintojaan strategisesti ja varmistaa tavaroiden jatkuvat ja luotettavat kuljetukset Gatikin monipuoliselle asiakaskannalle, joiden joukossa on maan suurimpia päivittäistavarakauppoja, jälleenmyyjiä, jakelijoita, verkkokauppoja ja nopeakiertoisten kulutustavaroiden yrityksiä.

Tietoja Goodyear Tire & Rubber Company -yhtiöstä
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Sillä on noin 74 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Gatik
Gatik on autonomisen keskipitkän matkan logistiikan johtava yritys, joka toimittaa tavaroita turvallisesti ja tehokkaasti kevyellä sekä keskiraskaalla kalustollaan. Yhtiö keskittyy lyhyen matkan yritysten väliseen logistiikkaan Fortune 500 -yritysasiakkaille, joita ovat esimerkiksi Kroger, Walmart, Loblaw, Tyson Foods ja Pitney Bowes. Vuonna 2021 siitä tuli maailman ensimmäinen yritys, joka operoi kaupallisia keskipitkän matkan toimituksia täysin kuskittomilla ajoneuvoilla.

Gatikin luokkien 3–7 itseohjautuvia jakeluautoja otetaan kaupalliseen käyttöön useilla markkinoilla muun muassa Teksasissa, Arkansasissa ja Kanadassa Ontariossa. Gatikin perustivat vuonna 2017 itseohjautuvan teknologian veteraanit. Gatik tekee yhteistyötä alan useiden johtavien toimijoiden kanssa. Näitä ovat muun muassa Isuzu, Ryder, Goodyear ja Cummins. Gatik sai tunnustusta Fast Companyn vuoden 2023 maailman innovatiivisimpien yritysten listalla. Vuonna 2022 se sai tunnustusta TIMElta parhaasta keksinnöstä, ja vuosina 2022 ja 2023 Forbes nimitti sen yhdeksi Amerikan parhaista Startup-työnantajista. Yrityksen pääkonttori on Mountain View”ssa Yhdysvaltain Kaliforniassa. Lisätietoja saa osoitteesta www.gatik.ai ja seuraamalla yritystä X:ssä ja LinkedInissä.

©2023 Gatik AI Inc. Kaikki oikeudet pidätetään. Gatik on Gatik AI, Inc.:n rekisteröity tavaramerkki ja Gatik AI, Inc.:n omaisuutta. Kaikki muut tavaramerkit kuuluvat omistajilleen. Ehtoja, ominaisuuksia, tukea, hinnoittelua ja huoltovaihtoehtoja voidaan muuttaa ilman ennakkoilmoitusta.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.