Goodyear ja TNO parantavat liikenneturvallisuutta rengasälyllä

Goodyear ja TNO parantavat liikenneturvallisuutta rengasälyllä

Goodyear SightLine-ratkaisuun perustuvan rengasälyn integroiminen edistyksellisiin lukkiutumattomiin jarrujärjestelmiin voi lyhentää jarrutusmatkaa lähes peräti 1,75 metrillä

Verkottuneiden liikenneratkaisujen johtava toimittaja Goodyear Tire & Rubber Company ja alankomaalainen tutkimusjärjestö TNO ovat esitelleet uusia mahdollisuuksia parantaa liikenneturvallisuutta integroimalla rengasälyteknologiaa testiauton lukkiutumattoman jarrujärjestelmän (ABS) ohjausyksikköön.

ABS-järjestelmä on tärkeä turvallisuusjärjestelmä nykyaikaisissa autoissa. Sen tarkoitus on auttaa kuljettajaa pitämään auto hallinnassaan jarrutuksen aikana. Goodyear ja TNO ovat yhteistyössä tutkineet ja testanneet fyysistä testiautoa ja osoittaneet tehokkaasti, että parannettu ABS-järjestelmä voi parantaa koko järjestelmän tehokkuutta ja lyhentää jarrutusmatkaa peräti 1,75 metrillä (1), kun järjestelmään syötetään tietoja renkaan tyypistä ja ominaisuuksista, kuten kulumisasteesta.

Yhdysvaltain liikenneviraston (National Highway Traffic Safety Administration) mukaan Yhdysvaltain teillä tapahtui vuonna 2021 yli 1,7 miljoonaa peräänajoa, mikä vastaa lähes kolmannesta kaikista liikenneonnettomuuksista Yhdysvalloissa (2). Rengasälyn integrointi voi lyhentää jarrutusmatkaa. Se voi auttaa kuljettajia välttämään onnettomuuksia ja lieventää onnettomuuden vakavuutta ja siten parantaa liikenneturvallisuutta.

”Yhteistyömme TNO:n kanssa on tuottanut arvokasta tietoa ja kiinnostavia mahdollisuuksia toimittaa lisäarvoa asiakkaillemme sekä tukea tulevaisuuden liikennettä”, sanoo Werner Happenhofer, vice president, Tire Intelligence and eMobility solutions, Goodyearilta. ”Me Goodyearilla uskomme, että valjastamalla rengasälyn hyötykäyttöön voimme auttaa vähentämään liikenneonnettomuuksia tulevaisuuden liikenteessä.”

Goodyear ja TNO aloittivat yhteistyön vuonna 2021 yhteisissä tutkimus- ja testausaloitteissa, joissa arvioitiin ABS-ohjainta ja määritettiin sen kvantiteetti fyysisessä autossa, johon integroitiin rengasälyjärjestelmän tietoja.

”TNO on omistautunut autojen turvallisuuden, tehokkuuden ja vastuullisuuden parantamiselle”, sanoo Machteld de Kroon, managing director, Unit Mobility & Built Environment, TNO:lta. ”Goodyearin kanssa tekemämme yhteistyön tarkoituksena on minimoida jarrutusmatkan jokainen senttimetri. Uskomme vahvasti, että parantamalla renkaiden ja jarrujärjestelmien integrointia voimme auttaa vähentämään onnettomuuksia ja viime kädessä pelastamaan ihmishenkiä."

Goodyear SightLine on nyt rengasälyteknologiapaketti, joka antaa tietoja renkaan, ajoneuvon ja tien olosuhteista edistyksellisten algoritmien ja reaaliaikaisen seurannan kautta. Goodyearin kehittämät rengasälyteknologiat ovat valmiina muuttamaan liikenneyhteyksien tulevaisuutta ja toimia alkusysäyksenä uudelle älykkään ja vastuullisen liikkumisen aikakaudelle.

(1) Laskettu sisäisestä tutkimuksesta, jossa käytettiin 205/55R16-koon talvirenkaita prototyyppiautossa kuivalla radalla. Tutkimuksessa verrattiin auton pysähtymismatkaa 80 km/h:n nopeudesta viritetyllä ja virittämättömällä ABS-ohjaimella

(2) National Highway Traffic Safety Administration -viraston vuosittaisen liikenneturvallisuuden taulukkokatsauksen (Traffic Safety Facts Annual Report Tables) taulukko 29: Crashes, by First Harmful Event, Manner of Collision, and Crash Severity (Onnettomuudet, lajitteluperusteina ensimmäinen vahinkotapahtuma, onnettomuustyyppi ja onnettomuuden vakavuus), 2021

Tietoja TNO:sta
The Netherlands Organisation for Applied Scientific Research TNO (Alankomaiden soveltavan tieteellisen tutkimuksen organisaatio) on suurin alankomaalainen riippumaton tutkimus- ja innovaatio-organisaatio. Tuomme yhteen ihmisiä ja tietoa luodaksemme innovaatioita ja näyttöön perustuvia käsityksiä, jotka parantavat teollisuuden kilpailukykyistä kestävyyttä ja yhteiskunnan hyvinvointia. Nyt ja tulevaisuudessa. Keskitymme yhdessä kumppaneidemme kanssa erityisesti turvallisen, terveellisen, kestävän kehityksen periaatteiden mukaisen ja digitaalisen yhteiskunnan haasteisiin. Tämä on missiomme ja voima, joka kannustaa meitä TNO:n 5 000 työntekijää eteenpäin työssämme joka päivä.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.