Ohita
Muuttuvat trendit: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 valmiina markkinan dramaattiseen muutokseen

Tiedote -

Teknologioidensa ja suorituskykynsä ohella Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 vaikuttavimpia ominaisuuksia on sen kokovalikoima. Vuoteen 2023 mennessä se on saatavilla peräti 65 kokona 17–22 tuuman vannekoolla.

Niinpä Eagle F1 Asymmetric 6 todella on ”valmiina kaikkeen” – eikä ainoastaan suorituskyvyn osalta, vaan myös siksi, että se tuo Goodyearin teknologian monentyyppisten autojen omistajien käytettäviin. Tämän uusimman rengasmallin valikoimasta löytyy sopiva koko niin pienille, suorituskykyisille viistoperille kuin crossovereille, urheilullisille sedaneille, coupeille kuin tehokkaille hypersedaneillekin.

Suorituskykyisten autojen kanta on muuttunut Pohjoismaissa radikaalisti viime vuosina. Pienten ja keskisuurten autojen (sekä vakio- että suorituskykyisten malliversioiden) myynnin osuus on nyt noin 45 % kokonaismyynnistä Pohjoismaissa. Vuosina 2009–2019 niiden osuus oli 60 %1. Autojen kokonaismyynti kuitenkin lisääntyi samalla aikavälillä, ja eniten lisääntyi suurempien autojen myynti, myös sähkösedanien, -crossovereiden ja -katumaastureiden myynti. Esimerkiksi katumaasturisegmentissä myynti nousi 63 000 autosta lähes 320 000 autoon[1] samalla ajanjaksolla. Tämä segmentti on perinteisesti koostunut lähinnä maastoautoista, mutta pääosa kysynnän kasvusta on kohdistunut tavallisiin liikennekäyttöön tarkoitettuihin malleihin. Suorituskykypainotteiset mallit vetoavat kuljettajiin, joita ovat aiemmin houkutelleet urheilulliset sedanit.

Laurent Colantonio, Technology Director Consumer Tires EMEA, kuvailee suorituskykyisten autoluokkien rajojen hämärtymisen vaikutuksia Goodyearille: ”Eagle F1 Asymmetric 6 -mallistossa on samoja kokoja kuin Eagle F1 Asymmetric 3 SUV -mallistossamme, mutta niiden suorituskykypainotukset poikkeavat toisistaan. Kuskit saattavat pitää crossoverin korkeammasta ajoasennosta, mutta vaativat samoja käsittelyominaisuuksia kuin suorituskykyiseltä sedanilta.

Siksi keskityimme vahvempiin rakennemateriaaleihin ja otimme käyttöön Dry Contact Plus- ja Wet Braking Pro -teknologiat, jotka tekevät Eagle F1 Asymmetric 6 -mallista valmiin kaikkeen minkä tahansa tyyppisessä suorituskykyisessä autossa. Olemme onnistuneet lisäämään nämä ominaisuudet ja samalla keventämään rengasta, mikä on parantanut entisestään sen vastekykyä ja tehokkuutta.”

Huomattavaa on myös sähköautojen kysynnän kasvamisen kiihtyminen. Vuonna 2021 akkusähköautot (EV) valtasivat ennätykselliset 10 % markkinasta Suomessa, ja myös hybridien (PHEV-lataushybridien ja HEV-hybridien) osuus uusien autojen myynnistä kasvoi merkittävään 49 prosenttiin. Vuonna 2021 hybridiautojen (PHEV-lataushybridien ja HEV-hybridien) osuus markkinoiden myynnistä oli suurin ja seuraavaksi eniten myytiin bensiiniautoja, joiden osuus oli 31 %.[2]

Hybridi-, sähkö- ja crossover-autosegmenteissä on nyt useita tehokkaita malleja, jotka vaativat uusimmat ultra-high performance (UHP) -luokan renkaat. Yli 400 hv:n teholukemat ja yli kahden tonnin paino eivät ole epätavallisia suorituskykyisten autojen luokassa. Myös tehokkaiden pienten luiskaperien segmentissä, jossa Goodyearin Eagle F1 on ollut testivoittoja tuonut valinta kolmen vuosikymmenen ajan, on nähty merkittävä muutos ylöspäin koossa ja suorituskyvyssä.

Otetaan esimerkiksi Volkswagen Golf GTI. Kun Eagle F1 lanseerattiin ensimmäisen kerran vuonna 1994, GTI oli jo kolmannessa sukupolvessaan. 115 hevosvoimallaan ja hieman yli tonnin painollaan se tarjosi lennokasta ajoa. 2000-luvun puoliväliin mennessä, jolloin Goodyear korvasi Eagle F1 GS-D3:n Asymmetric-mallilla, Mk5 GTI:n teho oli yli 200 hv, mutta oli saanut painoa lisää 300 kg. Kymmenen vuotta myöhemmin Mk7 GTI Clubsport tuotti noin 300 hv tehon ja sen omapaino oli noin 40 % suurempi kuin Mk3:n.

Tämä kasvu, joka oli vastaavanlaista myös muissa segmenteissä, kuten suorituskykyisissä sedaneissa, vaikutti merkittävästi renkaiden kehitykseen. Uusimmissa Golf GTI -malleissa on 225/40R18-renkaat ja 19-tuumaiset ovat saatavilla valinnaisvarusteena. Tähän verrattuna 1990-luvulla omistaja voi valita koon 195/50R15 Goodyear Eagle F1 GSD-2 -suunnatut renkaat parantaakseen GTI:nsä käsittelyä.

Colantonio luonnehtii, mitä tämä tarkoitti Goodyearille: ”Suorituskykyisten autojen paino nousi ja autoluokka laajeni, kun suorituskykyisiä sedaneita ja crossovereita tuli täydentämään perinteisten pienten viistoperien ja urheiluautomallien valikoimaa. 20 vuoden takaisesta 18 tuuman huippumallista tuli lähtötaso monille suorituskykyisille autoille. Rengaskokojen kasvaessa päätimme siirtyä suunnatusta epäsymmetriseen kuvioon, jotta suurempaa dynaamista kuormaa voitiin hallita. Tämä markkinan muutos toi meille myös varmuutta siitä, että olemme askeleen edellä trendiä, koska käytämme lujempaa terästä ja muita lujempia vahvistemateriaaleja.”

”Lisääntynyt turvallisuus, päästöjen vähennys ja mukavuudenhaluisuus ovat kasvattaneet suorituskykyisten autojen kokoa ja painoa. Eagle F1 Asymmetric 6:n teknologioiden keskeisenä tavoitteena on tuottaa erinomainen käsittely ja suorituskyky sitä mukaa, kuin paino ja teho lisääntyvät. Uuden sukupolven suorituskykyiset autot ovat sähköautoja ja niiden vääntö on yli kaksinkertainen nykyisiin suorituskykyisiin bensiiniautoihin verrattuna. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 on valmiina kaikkeen, myös tuomaan erinomaista ajodynamiikkaa ajamisen jännittävälle uudelle aikakaudelle.”

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 72 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.eu.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.