5 vinkkiä näin säästät vettä

Tiedote -

GROHEn Vesibarometri paljastaa: Neljä kymmenestä suomalaisesta haluaa vähentää vedenkulutustaan, mutta ei tiedä miten

Suomalaiset kuluttavat pohjoismaalaisista toiseksi vähiten vettä, vain 63 000 litraa henkeä kohti vuodessa. Vain tanskalaiset kuluttavat vettä vieläkin vähemmän. Siitä huolimatta monet suomalaiset pitävät tärkeänä kulutuksensa vähentämistä. Jopa 44 prosenttia ihmisistä haluaa vähentää vedenkulutustaan. Moni ei kuitenkaan tiedä, miten sen tekisi. Siksi GROHE tarjoaa viisi yksinkertaista vinkkiä, joilla arjen tarpeetonta vesihävikkiä on helppo vähentää.

Monessa maailmankolkassa on puute puhtaasta vedestä. Se on luonnonvara, jolla meitä ja naapurimaitamme hemmotellaan. GROHEn vastajulkaistu Vesibarometri-tutkimus osoittaa, että suomalaisten vedenkulutus on Pohjoismaiden toiseksi pienin. Muissa Pohjoismaissa kolmen suurimman kaupungin keskimääräinen vedenkulutus henkeä kohti vuodessa on 73 000 litraa, kun taas Suomen kolmessa suurimmassa kaupungissa keskiarvo on vain 63 000 litraa. Siitä huolimatta monet suomalaiset haluavat vähentää kulutustaan vielä tästäkin, jopa 44 prosenttia haluaa vähentää vedenkulutustaan. Heistä kolme neljästä sanoo ajattelevansa asiaa päivittäin. Viimeinenkin neljännes haluaa vähentää kulutustaan, mutta ei tiedä miten.

– Vesibarometrin avulla haluamme kertoa pohjoismaalaisille, miltä heidän vedenkulutuksensa näyttää, sekä kertoa, mitä ongelmia suuren vedenkulutuksen taustalla on. On todella myönteistä, että niinkin moni haluaa vähentää vedenkulutustaan. Tietenkin on ikävää, ettei moni tiedä, miten menetellä, mikä tekee tästä hankkeesta vieläkin tärkeämmän. Jos pystymme auttamaan pohjoismaalaisia vähentämään vesihävikkiään, Vesibarometri-hanke on mielestämme onnistunut, sillä siksihän me tätä teemme, GROHEn maajohtaja Tero Kemppainen sanoo.

Suomalaiset eivät tiedä, mitä he vedestään maksavat
Puhdasta vettä on Suomessa saatavilla lähes rajattomasti, mikä on tehnyt meistä hemmoteltuja. Moni ei nimittäin tiedä, mitä ja millä perusteella vedestään maksaa. Vesibarometri paljastaa, että 76 prosenttia suomalaisista ei tiedä, paljonko vesilitra maksaa. Joka neljäs ei myöskään tiedä taloutensa vedenkulutuksen laskutusperusteita.

Näin voit pienentää arjen

• Käytä vettä säästäviä vesihanoja ja suihkukahvoja
  • Sulje suihku aina saippuoinnin ajaksi
  • Älä pese astioita juoksevalla vedellä
  • Sulje vesihana aina hampaiden harjauksen ajaksi
  • Vaihda vuotavien hanojen tiivisteet ja vuotavat wc-istuimet

Lisätietoja antaa:
Tanja Stade, Markkinointipäällikkö
tanja.stade@grohe.com

Tutkimuksesta:
Tutkimuksen suoritti GROHEn tilauksesta mielipide- ja markkinatutkimusyritys Ipsos Norm. Tutkimus toteutettiin 24.–31.1.2020, jona aikana kyselyyn vastasi internetissä yhteensä 4 032 yli 18-vuotiasta henkilöä. Tulos on tilastollisesti merkitsevä ja valtakunnallisesti edustava Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Tietoa GROHEsta

GROHEn Pohjoismaiden alueellinen pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja sillä on lisäksi paikalliset myyntikonttorit Oslossa, Tukholmassa ja Helsingissä. GROHE on maailman suurin yhden tuotemerkin alla toimiva saniteettituotteiden toimittaja ja se on erikoistunut valmistamaan ja tarjoamaan innovatiivisia vesi- ja suihkutuotteita. GROHE on useiden vuosikymmenten ajan pitänyt kiinni tavaramerkkinsä arvoista: teknologiasta, laadusta, muotoilusta ja ekologisesta kestävyydestä. Nämä arvot kuvaavat GROHEn sitoutumista poikkeuksellisten kokemusten kehittämiseen ja aidon vesi-ilon tuottamiseen yhtiön moton ”Pure Freude an Wasser” mukaisesti. Vahvan saksalaisen insinööritieteen, innovatiivisuuden ja muotoilun ansiosta GROHE voi ylpeänä viitata ”Made in Germany” -kilpeen, joka vielä vahvistaa asiakkaiden luottamusta tavaramerkkiin. Kaikilla GROHEn tehtailla käytetään laadukasta tekniikkaa, jotta varmistetaan, että tuotteet vastaavat GROHEn arvoja ja standardeja. GROHE voi siten varmistaa tuotteidensa vastaavan myös tiukimpia suorituskyky- ja toimivuusvaatimuksia. GROHEn menestys on kymmenen viime vuoden aikana saanut tunnustusta yli 280 muotoilu- ja innovaatiopalkinnolla, lisäksi yhtiö on saavuttanut useita kärkisijoja ”Saksan kestävimpien suurten yritysten” sarjassa. GROHEn tuotteita on asennettu useisiin korkean profiilin rakennuskohteisiin ympäri maailmaa, mikä todistaa, että niin arkkitehdit, suunnittelijat kuin rakennuttajatkin arvostavat GROHEn tuotteita.

Vuonna 2014 GROHEsta tuli osa LIXIL Group Corporationia, joka on listattu Tokion pörssissä. LIXIL on yksi maailman johtavista saniteettialan yrityksistä ja se hallinnoi laajaa tunnettujen tavaramerkkien salkkua, johon kuuluvat muun muassa GROHE, American Standard ja INAX. LIXIL on myös Japanin suurin sisustus- ja rakennusmateriaalien toimittaja. Lue lisää osoitteesta www.grohe.com

Tiina Gefwert

Lehdistön yhteyshenkilö LEADER, FINLAND, LIXIL EMENA +358 40 826 0382

GROHE Finland

GROHE on maailman suurin hanavalmistaja ja maailmanlaajuinen brändi, joka on omistautunut innovatiivisten kylpyhuone- ja keittiöratkaisujen valmistamiseen. Vuosikymmenten ajan GROHE on keskittynyt tärkeisiin yritysarvoihinsa – teknologiaan, laatuun, muotoiluun ja kestävyyteen. Arvot kuvaavat GROHEn omistautumista ja kykyä luoda ennennäkemättömiä kokemuksia, jotka takaavat “Pure Freude an Wasser” lupauksen täyttyvän jokaisen käytön kohdalla.

Saksalaisen insinööri-, innovaatio- ja muotoiluosaamisen avulla GROHEn tuotteet kantavat ylpeänä “Made in Germany” -merkkiä, joka on jo vuosien ajan vahvistanut kuluttajien luottamusta yritystä kohtaan. Kaikki GROHEn tehtaat pitävät huolta siitä, että tuotantotekniikka on korkealaatuista ja tarkkaa, mikä toimii laatulupauksena jokaiselle tuotteellemme. Näin voit luottaa, että jokainen GROHEn tuote täyttää kaikista korkeimmat ja vaativimmat laatukriteerit ja -vaatimukset.

Viimeisten 10 vuoden aikana GROHE on voittanut yli 280 muotoilu- ja innovaatiopalkintoa sekä sijoittunut kolmen parhaan joukkoon “Germany’s most sustainable major companies of 2015” -listalla. Monet arkkitehdit ja suunnittelijat arvostavat GROHEn tuotteita, minkä ansiosta useat korkean profiilin hankkeet ovat varustettuja GROHEn tuotteilla.

Bulevardi 3 A 33