Afrikan Tähti 70 vuotta

Sinut on kutsuttu Afrikan Tähden 70-vuotissyntymäpäiville!

Afrikan Tähti jo 70 vuotta – Juhlavuoden erikoispainoksen kuvitus uudistaa ikonisen pelialustan.

Jokainen suomalainen tuntee Afrikan Tähden. Se on ollut perhepelien kestosuosikki nyt jo 70 vuoden ajan.  Afrikan Tähden kehittäjä Kari Mannerla oli vasta 19-vuotias, kun hän tarjosi kustantajalle peliä, josta muodostui ennennäkemätön menestys. Lautapelien ikoni valtasi niin nuorten kuin vanhempienkin pelaajien sydämen heti ilmestyttyään vuonna 1951. Nyt miljoonia kappaleita Suomessa ja maailmalla myyty peli saa täysin uuden ilmeen juhlavuoden kunniaksi julkaistavalla erikoispainoksella.

Mutta miksi yksi peli on noussut niin arvostettuun asemaan, että se jatkaa suosikkina läpi vuosikymmenien? Mikä timanttien, rosvojen ja eksoottisten kohteiden maailmassa kiehtoo? Tätä käydään läpi pelin juhlavuoden virtuaalisessa tiedotustilaisuudessa toimittaja Pasi Heikuran johdolla.  Afrikan Tähti ja sen maailma ovat Heikuralle entuudestaan tuttuja, sillä hänen Afrikan Tähden maailma -ohjelma kuljettaa kuulijoita tutun pelilaudan mysteerien äärelle.

Kuuntele Heikuran ohjelma tästä: Afrikan Tähden maailma.

Ilmoittaudu tilaisuuteen ja kuulet muun muassa sen, miksi uudistetussa pelissä ei ole enää rosvoja, kuka sai tehtäväkseen miettiä miltä peli näyttää ja miltä tuntuu kun isän luomaan klassikkoon kosketaan?

Heräsikö mielenkiinto? Tilaisuuteen 50 ensimmäistä ilmoittautunutta saa, niin halutessaan, näytekappaleen Afrikan Tähden erikoispainoksesta, jotta voivat konkreettisesti kokea, miten Afrikan Tähti on juhlavuoden kunniaksi uudistunut.

Afrikan Tähti 70 vuotta - Online-tiedotustilaisuus: 15.4.2021 klo 13–14

Ilmoittaudu mukaan tästä lehdistön linkistä.

Afrikan Tähti faktoina

• Afrikan Tähteä on tehty vuodesta 1951, jolloin pelin kehittäjä Kari Mannerla (1930–2006) ja kirjapaino Tilgmann Oy:n kustannusosasto Kuvataide allekirjoittivat ensimmäisen kustannussopimuksen pelistä. Ensimmäinen painos oli nimeltään Kadonnut Afrikan Tähti
  • Vuonna 1956 ensimmäinen kansainvälinen Afrikan Tähti julkaistiin Norjassa. Vuotta myöhemmin peliä oli myyty jo huimat 100 000 kappaletta.
  • Vuonna 1996 julkaistiin Suomessa Kari Mannerlan suunnittelema Afrikan Tähti -korttipeli, jonka kustantaja oli Peliko Oy.
  • Pelikon liiketoimintakaupan myötä kustannusoikeus siirtyi vuonna 2003 raisiolaiselle Martinexille
  • 2005 järjestettiin Martinexin ja Suomen Linnanmäen lelumuseon (nyk. Lelumuseo Hevosenkenkä) yhteisprojektina pelin ensimmäiset MM-kilpailut Linnanmäellä ja julkaistiin niin ikään Mannerlan kehittämä sisarpeli, Etelä-Amerikkaan sijoittuva Inkan Aarre.

Lisätietoja:

Jenni Jalava
Tuoteryhmäjohtaja / Product Category Director
jenni.jalava@martinex.fi

Kategoriat

Raisiolaisen Martinex Oy:n Peliko on suomalaisille tuttu pelinvalmistaja, joka valmistaa lautapelejä, palapelejä sekä pelikortteja. Peliko oli itsenäinen yritys 1985-2002 kunnes Martinex Oy osti sen koko peliliiketoiminnan vuonna 2003.

Grundlage – Et saa mitä tilaat. Saat sen mitä tarvitset.

Luova, rohkea ja erinomainen mainostoimisto.

Grundlage
Rautakatu 2