HiQ järjestää NASA International Space Apps Challengen

HiQ järjestää NASA International Space Apps Challengen

HiQ järjestää NASA International Space Apps Challengen Ruotsissa, Malmössä. Nyt kymmenettä kertaa järjestettävään maailmanlaajuiseen hackathoniin osallistuu vuosittain tuhansia hakkereita kaikkialta maailmasta. Tavoitteena on ratkaista 48 tunnin aikana joitakin maapallon ja avaruuden polttavimmista haasteista.

– On mahtavaa päästä järjestämään NASAs Space Apps Challenge! Meillä on loistavia yhteistyökumppaneita ja käytössämme kosolti osaamista, ja odotamme vuoden ykköstapahtumaan runsaasti ilmoittautujia. Itseäni kiinnostaa valtavasti kaikki, mikä liittyy avaruuteen, ja on uskomattoman hienoa olla mukana tässä. Me HiQ:lla haluamme parantaa maailmaa, ja mikä olisikaan parempi tapa kuin ratkaista joitakin maapallon ja avaruuden isoimmista haasteista, hehkuttaa HiQ:n CEO Sven Ivar Mørch.

NASA järjestää nyt kymmenettä kertaa maailmanlaajuisen NASA Space Apps Challenge -hackathonin, joka on lajissaan maailman suurin. Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran huhtikuussa 2012, ja se toimii niin innovaatioiden inkubaatioalustana kuin yhteisöllistämisohjelmanakin. Vuosittain tapahtumaan kokoontuu tuhansia osaajia kaikkialta maailmasta ideoimaan ja kehittämään ratkaisuja merkittäviin ongelmiin. Hackathonissa käytetään NASAn avointa lähdekoodia 48 tunnin ajan. Monenlaista osaamista edustavat ihmiset rakentavat tiimeissä innovatiivisia ratkaisuja ja vastaavat joihinkin maapallon ja avaruuden polttavimmista haasteista.

Nyt HiQ toimii ”Location Leadinä” ja järjestää tapahtuman Malmössä. Pandemian vuoksi tapahtuma järjestetään virtuaalisena, mutta HiQ huolehtii järjestelyistä Malmön toimistoltaan. Varaudu vauhdikkaaseen viikonloppuun. Rekisteröityminen on avoinna, ja kaikkia tähtiosaajia kehotetaan rekisteröitymään mahdollisimman nopeasti.

– Olemme ylpeinä mukana tämänvuotisessa NASA Space Apps Challengessa. On valtavan hienoa olla järjestämässä maailmanlaajuista tapahtumaa. Meillä on käytössämme raudanluja osaaminen, ja tiedämme pystyvämme tavoittamaan valtavan määrän hyvää porukkaa, joten rekisteröidy kiireen vilkkaa syksyn hauskimpaan viikonloppuun. Jokavuotiseen tapaan ratkaistavana on merkittäviä ongelmia, ja osallistumalla tapahtumaan pääset todella vaikuttamaan, toteaa HiQ:n CMO Erik Ridman.

Hackathon järjestetään 2.–3.10.2021. Tämän vuoden haasteita ovat esimerkiksi avaruusromun reaaliaikainen kartoitus, covid-19-riskin laskenta, tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämismahdollisuudet muovisaasteen valvonnassa, havaitsemisessa ja kvantifioinnissa sekä maanvyörymäriskin laskenta maaseutualueilla. Miksipä et toisaalta toisi mukanasi omaa haastetta? Paikallisesti järjestettävissä kilpailuissa on omat tuomaristot ja upeat palkinnot. Parhaat tulokset lähetetään eteenpäin maailmanlaajuiseen arviointiin. Maailmanlaajuisesta arviointiprosessista vastaa NASA, ja maailmanlaajuisista palkinnoista kisaavat finalistit julkistetaan 4–6 viikon kuluttua hackathonista. Voittajat NASA julkistaa tammikuussa 2022.

NASA International Space Apps Challenge:

NASA International Space Apps Challenge on maailmanlaajuinen hackathon koodareille, tutkijoille, suunnittelijoille, storytellereille, valmistajille, rakentajille, teknologeille ja muille osaajille kaupungeissa ympäri maailman. Tapahtumassa eri tiimit pureutuvat maapallon ja avaruuden todellisiin ongelmiin käyttämällä NASAn avointa lähdekoodia 48 tunnin ajan.

Osallistujat kaikkialta maailmasta kokontuvat lokakuisena viikonloppuna 48 tunniksi ratkaisemaan haasteita suoraan NASAn työntekijöiltä. Hackathonin jälkeen avaruusjärjestön asiantuntijat arvioivat projektien tulokset, ja voittajat valitaan kuhunkin kymmenestä maailmanlaajuisesta palkintoluokasta.

Space Apps kutsuu ongelmanratkaisijat kaikkialta maailmasta hyödyntämään NASAn maksutonta ja avointa dataa. Kun haasteiden ratkaisussa käytetään vuosittain NASAn dataa, Space Apps -tiimi saa NASAn datasta uutta tietoa ja jakaa hackathonista saatavia havaintoja ja sovelluksia eteenpäin.

Space Apps inspiroi myös yhteistyöhön, luovuuteen ja kriittiseen ajatteluun. Tavoitteena on hyödyntää tätä kiinnostusta kasvun ja monimuotoisuuden edistämiseksi uuden sukupolven tutkijoiden, teknologien, suunnittelijoiden, storytellereiden ja insinöörien keskuudessa.

Kategoriat

HiQ yksinkertaistaa ihmisten elämää teknologian avulla. Kehitämme asiakkaidemme liiketoiminnan tarpeisiin mutkattomia ja kestäviä käyttäjäystävällisiä ratkaisuja, joissa yhdistyvät tasapainoisesti teknologia, design, vuorovaikutus ja viestintä. Palvelutarjontamme kattaa koko ketjun ideasta valmiiseen palveluun ja palvelun elinkaaren aikaiseen tukeen ja jatkokehitykseen.

Useimmat projekteista alkaneet asiakkuutemme ovat kypsyneet pitkäaikaisiksi kumppanuuksiksi, joissa tuotamme arvoa usealla rintamalla. Asiakkaillemme toteuttamamme palvelut ovat lähes kaikkien suomalaisten käytössä suoraan tai välillisesti.

Suomen lisäksi HiQ-konserni palvelee kansainvälisiä markkinoita neljässä eri maassa 11 toimiston ja yli 1600 asiantuntijan voimin.

Nimemme on lyhenne tärkeimmästä tavoitteestamme - "High Quality".

Janne Ahonen

Lehdistön yhteyshenkilö Managing Director +358 40 7725 793

Aino Yrjänä

Lehdistön yhteyshenkilö Chief Marketing Officer 0504646245

Tervetuloa HiQ !

Me HiQ:lla yksinkertaistamme ihmisten elämää käyttämällä teknologiaa, designia ja luovuutta älykkäiden ratkaisujen ja yritysten rakentamiseksi. Olemme vakuuttuneita siitä, että teknologiaan panostaminen on paras tapa tehdä maailmasta parempi, kestävämpi, sujuvampi, turvallisempi – ja hauskempi. Palvelutarjontamme kattaa koko kehitysketjun ideasta valmiiseen palveluun ja palvelun elinkaaren aikaiseen tukeen ja jatkokehitykseen.

Innopoli 2, Tekniikantie 14