Suomalaisosaaminen näkyy Huawein huippukuulokkeissa – avainominaisuuksia kehitetty Tampereella

Huawein suurin Kiinan ulkopuolinen ääniteknologian tutkimus- ja tuotekehityskeskus sijaitsee Suomessa. Luottamus ja panostus suomalaisosaamiseen näkyvät ja kuuluvat useina käyttäjälle tärkeinä ominaisuuksina Huawein uusimmissa laitteissa, kuten huipputason langattomissa FreeBuds Pro 2 -kuulokkeissa.

Huawei on investoinut vahvasti tutkimus- ja tuotekehitystyöhön Suomessa. Yhtiön kehityskeskukset sijaitsevat Helsingissä ja Tampereella, joista jälkimmäisessä yksi toiminnan pääpainopisteistä on kuuloketeknologiassa. Tampereen audiolaboratorio (Tampere Wireless Headset Audio Laboratory) on Huawein suurin Kiinan ulkopuolinen ääniteknologian tutkimus- ja tuotekehityskeskus, ja siellä työskentelee yli 30 alan asiantuntijaa.

Suomalaisen ääniteknologiaosaamisen vaikutukset näkyvät konkreettisesti esimerkiksi elokuussa kauppoihin saapuneiden Huawei FreeBuds Pro 2 -kuulokkeiden useissa ominaisuuksissa.

”FreeBuds Pro 2 -kuulokkeissa käytetään Tampereen langattomien kuulokkeiden äänilaboratoriossa suunniteltuja puheenkäsittelyalgoritmeja. Vaihtelevien ympäristöjen taustamelu ja erityisesti tuuli ovat haastavia elementtejä nappikuulokkeille, joten algoritmiratkaisut ovat tärkeitä selkeiden puhelujen mahdollistamisessa myös haastavissa ympäristöissä”, Huawei Suomen New Technology Manager (Audio) Jyri Pakarinen kertoo.

Huawein Tampereen laboratoriossa on myös kehitetty erillisiä automaattisen puheentunnistuksen esikäsittelyalgoritmeja FreeBuds Pro 2 -kuulokkeisiin. Puhelujen selkeyden takaamisen sijaan nämä algoritmit keskittyvät varmistamaan, että AI-sovellukset, kuten ääniavustajat ja puheen tekstiksi muuntavat sovellukset, vastaanottavat käyttäjän puheen parhaassa mahdollisessa muodossa.

Lisäksi FreeBuds Pro 2 -kuulokkeet hyötyvät automaattisesta istuvuudentestausalgoritmista, joka sekin on kehitetty Suomessa. Algoritmi mittaa korvakäytävään suunnatun mikrofonin avulla ääntä käyttäjän korvan sisältä ja arvioi, onko kuulokkeisiin asennettu oikeankokoinen silikonikärki ja ovatko kuulokkeet tukevasti paikoillaan korvissa.

“Jokaisella meistä on erikokoiset ja -malliset korvat, ja kuuntelukokemus voi parantua huomattavasti hyvinkin pienillä muutoksilla kuulokkeiden asentoon tai silikonikärkien kokoon. Eritoten tottumattomille käyttäjille on siis arvokasta saada apua istuvuuden arviointiin”, Pakarinen toteaa.

Kaiken kaikkiaan Huawein tutkimus- ja tuotekehitystyön parissa työskentelee Suomessa 450 henkilöä. Huawei on merkittävin tutkimustyön ostaja Suomessa, ja esimerkiksi vuonna 2019 Suomen tutkimus-ja tuotekehitysyksiköt ostivat eri tutkimuslaitoksilta ja yliopistoilta tutkimustyötä Suomesta ja Euroopasta 11,6 miljoonan euron edestä. Huawei investoi vuonna 2019 Suomen tutkimus- ja tuotekehityskeskuksiin 65 miljoonaa euroa.

Elina Takala, Huawei Technologies Oy, kuluttajaliiketoiminta
Nordic Marketing and Communications Director
Puh. 050 321 7863, sähköposti: elina.takala@huawei.com

Huawein Consumer Business Group on yksi Huawein liiketoimintayksiköistä, joka tuottaa korkealuokkaisia älypuhelimia, tietokoneita, tabletteja, puettavaa älyteknologiaa ja pilvipalveluita. Huawein maailmanlaajuinen verkosto on rakennettu yli 30 vuoden kokemuksella televiestintäteollisuudesta, ja yhtiö on omistautunut toimittamaan innovatiivisimpia teknologisia ratkaisuja kuluttajille ympäri maailmaa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.