Presentation av Nature Guardian -teknologin i nationalparken Neusiedler See-Seewinkel

Finska universitetsstuderande besökte Österrike förbättra samhället med teknologi – "Ett jättefint program!"

Huawei Finland erbjöd för femte gången finska universitetsstuderande möjligheten att delta i studerandeprogrammet Seeds for the Future. Programmet är en global studiehelhet för unga ICT-talanger. Årets Seeds for Future-program besökte Österrike, där deltagarna fick träffa andra internationella studerande och lära sig hur Huaweis digitala teknologi används till gagn för samhället.

Årets arrangemang var uppdelat i två delar, där tio universitetsstuderande från Helsingfors, Villmanstrand, Tammerfors, Åbo och Vasa först avlade en onlinekurs inom bland annat 5G, molntjänster och AI. Den här delen av programmet inkluderade också en särskild gruppuppgift som innebar att ta fram en teknisk lösning på ett samhällsrelaterat problem. Huawei har under flera års tid arbetat med så kallade ”Tech4Good”-initiativ, och just i det här fallet var syftet med uppgiften att bidra med förståelse och uppmuntra till diskussion kring tekniklösningars potential att bidra positivt till samhällsutvecklingen och till FN:s globala mål för hållbar utveckling.

- Det känns väldigt kul att kunna erbjuda vårt studentprogram Seeds for the Future för finska studerande. Coronapandemin begränsade möjligheterna till fullt genomförande, men nu kinde vi igen erbjuda denna utbildningshelhet till framtida topptalanger, säger Kenneth Fredriksen, EVP Huawei CEE & Nordic.

- Som branschledande teknik- och kommunikationsföretag är vi med och driver den digitala utvecklingen, vilket också medför ett ansvar att inspirera och stötta framtidens talanger inom vårt område. Det känns särskilt roligt att ha kunnat erbjuda en kunskapsresa till Österrike, där studenterna både fått en inblick i den digitala utvecklingen och fått möjlighet att träffa likasinnade från andra länder

När onlineprogrammet var fullföljt åkte studenterna till Österrike för ett fullspäckat program som bland annat innehöll ett besök vid nationalparken Neusiedler See-Seewinkel. I nationalparken har Huawei har ett pågående projekt med enheten Nature Guardian – en tekniklösning som bidrar till att skydda den biologiska mångfalden. Studenterna besökte även en 5G-basstation och fick inblick i hur teknologin fungerar i praktiken.

- Jag tyckte Seeds for the Future var ett jättebra program, och speciellt resan till Österrike var minnesvärd. Jag lärde mig massor om de nyaste teknologierna från 5G till articiell intelligens, idéade lösningar för dagsaktuella problem och fick flera internationella vänner. Jag kan deifinitivt rekommendera programmet för alla människonära studerande som är det minsta intresserade av ICT-branschen, berömer ICT-studeranden vid Aalto-universitetet Olli Glorioso.

Seeds for the Future är Huaweis globala studerandeprogram, som startade i Finland år 2016. Sen det första programmet år 2008 har globalt över 12 000 studerande från fler än 500 högskolor deltagit. Huaweis målsättning är att hitta unga talanger från Finland och världen, som vill utvecklas till internationella experter inom ICT.