Alan Fan, Huaweis globala chef för IP

Huawei och Nokia utvidgar avtal om mobila patent trots USA:s begränsningar

Huawei och Nokia tillkännagav idag att deras gemensamma patentlicensavtal förlängs. För ett teknologiföretag som Huawei är skydd av immateriella rättigheter en av huvudprinciperna i verksamheten. Företaget skyddar aktivt sin egen immateriella äganderätt. Pågående, koncentrerade investeringar i forskning och utveckling har gjort Huawei till en av världens största patentinnehavare, och företaget är redo och villigt att licensiera sina patent och sin teknik över hela världen för att driva på utvecklingen inom branschen.

Ömsesidigt erkännande av immateriella rättigheter mellan företag bidrar till att främja en positiv innovations- och forskningscykel när det gäller standarder med högt värde: investeringar, avkastning från investeringar och därefter återinvesteringar. Detta kommer att göra det möjligt för industrin att fortsätta att innovera och förse konsumenterna med mer konkurrenskraftiga produkter och tjänster.

Överenskommelsen visar på fortsatt stort intresse för Huaweis nästa generations telekompatent trots USA:s påstående att Huawei utgör ett hot mot den nationella säkerheten.

- År 2022 undertecknade vi över 20 nya eller utökade patentlicenser som täcker smarttelefoner, anslutna fordon, nätverk och IoT-sektorer. Bara inom bilindustrin har vi slutit avtal med omkring 15 biltillverkare som använder avancerad trådlös teknik. Det gläder oss att se att vår teknik hjälper bilindustrin och andra vertikala industrier i deras digitalisering, säger Huaweis globala chef för IP, Alan Fan.

Huawei är fortfarande den största innehavaren av patent på ultrasnabb bredbandsteknik, som snabbt utvecklas till mainstream för mobila användare runt om i världen. Huawei söker också alternativa inkomstkällor genom att sälja artificiell intelligens och trådlös kommunikation till mindre traditionella kunder från biltillverkare till kolgruvor och industriparker.