Huawei edistää älyä ja operaattorit alkavat hyödyntää kaupallista 5.5G:tä

Huawei edistää älyä ja operaattorit alkavat hyödyntää kaupallista 5.5G:tä

Vuoden 2024 MWC:ssä Huawein kumppanit, asiakkaat ja monet mielipidejohtajat keskustelivat tulevaisuuden verkon ja pilvipalveluiden synergiasta. Huawein tavoitteena on edistää älykästä digitaalista muutosta eri teollisuudenaloilla, rakentaa ICT-alan ekosysteemi, nopeuttaa 5G:n positiivista suhdannekiertoa ja valmistautua tulevaan 5.5G:n aikakauteen.

Huawein messualue Hall 1:ssä on suunniteltu esittelemään miltä älykäs digitaalinen maailma näyttäisi. Tulevan älykkään maailman digitaalinen infrastruktuuri sisällytetään perusteellisesti kaikkiin elämän, teollisuuden ja yhteiskunnan osa-alueisiin. Uudet liiketoimintaskenaariot nostavat verkkokapasiteetin tarvetta. Huawei esittelee messuilla laajan kirjon 5.5G:n, F5.5G:n ja Net5.5G:n tuotteita ja ratkaisuja sekä niiden käyttöä useissa eri skenaarioissa. Yhtiö on sitoutunut työskentelemään maailmanlaajuisten toimijoiden ja teollisuuden kumppanien kanssa haasteiden ja mahdollisuuksien ratkaisemiseksi ja tulevaisuuden älykkään maailman edistämiseksi.

Vuoden 2023 loppuun mennessä maailmassa oli yli 300 kaupallista 5G-verkkoa, jotka palvelivat yli 1,6 miljardia käyttäjää. 5G:n kehitys on nyt hyvässä vauhdissa, ja 5G:n maailmanlaajuisten käyttäjien kasvunopeus on seitsenkertainen suhteessa 4G:n käyttäjiin samana ajanjaksona. Vuonna 2023 tehdyissä verkkojen laatua ja asiakaskokemusta mittaavissa tutkimuksissa Huawein verkkolaitteita käyttävät operaattorit luokiteltiin parhaiksi muun muassa Saksan, Itävallan, Alankomaiden ja Suomen keskeisissä kaupungeissa. Huawei on myös tehnyt yhteistyötä maailman johtavien toimijoiden ja alan toimijoiden kanssa löytääkseen innovatiivisia ratkaisuja, joilla voidaan vastata uusien 5.5G-sovelluksien korkeampiin vaatmuksiin.

Huawei on jo auttanut toimijoita aloittamaan 5.5G:n kaupallisen testauksen yli 20 kaupungissa eri puolilla maailmaa. Euroopassa suomalaiset operaattorit ovat onnistuneet saavuttamaan 5.5G-teknologialla yli 10 Gbit/s nopeuden, sekä verifioineet passiivisen IoT-teknologian toimivuuden. Saksassa 6 GHz:n taajuusalueella toimivat operaattorit ovat myös saavuttaneet 12 Gbit/s huippunopeuden multi-carrier tekniikoilla.

Kaupallisen 5.5G:n odotetaan käynnistyvän vuonna 2024, ja Huawei on vahvistanut sitoumuksensa tehdä yhteistyötä eri puolilla maailmaa toimivien toimijoiden kanssa selvittääkseen, miten kehitys on edennyt 5.5G:ssä. Yhtiön tavoitteena on auttaa rakentamaan verkkoja, jotka ovat tehokkaita, yhteistyökykyisiä, vihreitä, vakaita ja älykkäitä, jotta operaattorit voivat tarjota asiakkailleen ensiluokkaista kokemusta.

Huawei esittelee uusia älykkäitä digitaalisia ratkaisuja kymmenelle teollisuudenalalle ja lippulaivatuotesarjan teemalla "Leading Infrastructure to Accelerate Industrial Intelligence". Yritys on halukas tutustumaan asiakkaisiinsa ja kumppaneihinsa eri puolilla maailmaa. Huawei haluaa myös tutkia ja kehittää innovaatioita sekä älykkään digitaalisen muutokseen käytäntöjä. Huawei on sitoutunut tulemaan luotettavimmaksi kumppaniksi älykkään digitaalisen muutoksen toteuttamiseksi eri aloilla.

Mobile World Congress 2024 järjestetään Barcelonassa 26.-29. helmikuuta.