Hackathon osana ekosysteemiajattelua

Startup-toiminta ja hackathonit ovat tärkeä osa IBM:n toimintaa. Vastikään alkanut yhteistyö KONEen kanssa vei meidät 11.–13. maaliskuuta järjestettyyn KONE Hackathoniin, jossa osallistujat saivat pohdittavakseen, miten parantaa KONEen tuotteita ja palveluita. Yhtenä tapahtuman järjestäjänä toimi KONEella projektipäällikkönä työskentelevä Niko Elomaa, jota jututin hackathonin jälkimainingeissa. Alla Elomaa avaa tunnelmia tapahtumasta ja startup-kentän tulevaisuudennäkymistä.

Millaisia odotuksia teillä oli hackathonin suhteen?

Lähdimme hackathoniin avoimin mielin etsimään uusia ideoita. Halusimme kokonaisvaltaisesti vahvistaa ekosysteemiämme, mutta myös saada suoraa palautetta KONE API:en käytöstä hackathon-tiimeiltä. Hackathon on myös hyvä ympäristö kohdata uusia potentiaalisia KONE Partnereita.

Meille oli tärkeää tutustuttaa osallistujat perusteellisesti viikonlopun kulkuun ja KONEeseen yrityksenä. Järjestimme opastetun kierrokseen, jossa osallistujat pääsivät kuulemaan muun muassa tuotteistamme, hissimodernisoinnista ja huoltotoiminnasta sekä People Flow -toiminta-ajatuksestamme. Lisäksi halusimme varmistaa, että osallistujille oli tarjolla tukea KONEen tuotteet tuntevilta eksperteiltä.

Täyttyivätkö odotukset? Entä millaisia ideoita nousi esille viikonlopun aikana?

Olimme positiivisesti yllättyneitä viikonlopun aikana syntyneistä ideoista, jotka olivat monipuolisia ja ajatuksia herättäviä. Olimme jakaneet haasteen osiin, joista tiimit saivat valita mieleisensä ratkaistavakseen. Ideat liikkuivat loppukäyttäjäsovellusten, rakennusten ylläpidon sekä KONE-huollon haasteiden ympärillä, ja osa tiimeistä hyödynsi ratkaisuissaan myös IBM Watsonia.

Hackathonin loppuhuipennuksena KONEen edustajista ja tuotannon asiantuntijoista koostunut raati palkitsi viisi innovatiivisinta ideaa. Voittajajoukkue erottui muista rohkealla ideallaan, jossa ”telepaattinen” hissi tunnistaa, kun asukas poistuu asunnosta ja kuljettaa hissin oikeaan kerrokseen juuri oikealla hetkellä. Lisäksi jatkokeskusteluissa syntyi lisää ajatuksia, mihin kaikkeen muuhun ratkaisua voisi soveltaa.

Miltä näyttää KONEen ja tiimien yhteinen tulevaisuus?

Keskustelut tulevasta yhteistyöstä ovat lähteneet vauhdikkaasti liikkeelle, ja olemmekin tavanneet useiden tiimien kanssa KONE Hackathon -viikonlopun jälkeen. Yksittäisen tapahtuman sijaan haluamme luoda jatkumon yhteistyölle, jotta parhaimmat ideat pääsevät jatkojalostukseen. KONE Hackathon oli mielestäni erinomainen jatko-osa viime syksyn Slushissa avaamallemme Open Call for Ecosystem -kutsulle.

Järjestitte aikaisemmin sisäisen hackathonin – mitä oppeja siitä kertyi?

Ajatus sisäisestä hackathonista lähti liikkeelle KONEen tuotekehityksen puolelta. Kehitystiimeiltä löytyi runsaasti valmiita ideoita ja konsepteja, hackathonin avulla näitä ideoita päästiin testaamaan käytännössä ja lisäksi varmistettiin infrastruktuurien toimivuus tulevaa, ulkoista hackathonia silmällä pitäen. Pituudeltaan sisäinen tapahtuma oli hieman KONE Hackathonia lyhyempi, mutta todella motivoituneita osallistujatiimejä kertyi kiitettävä määrä ja esitetyt konseptit olivat erittäin onnistuneita. Suosittelen lämpimästi muitakin yrityksiä kokeilemaan sisäisiä hackathoneja, sillä ne ovat perinteisiä projekteja kevyempi tapa pallotella uusia ideoita ja tuoda kehitystiimissä hautuvat hyvät ideat esille.

Mitkä asiat jäivät päällimmäisenä mieleen viikonlopusta?

Hackathonit ovat mielestäni erinomaisia ponnahdusalustoja uusille konsepteille, vaikka työvaiheita riittääkin vielä ennen mahdollista tuotteistamista. Osallistujien aito innostus välittyi johtoportaaseen asti, ja tapahtuma ei jää ainutkertaiseksi. Tämä ensimmäinen ulkoinen hackathon oli profiililtaan laajempi, mutta jatkossa voisimme ajatella järjestävämme tapahtuman entistä tarkemmin rajatulla aiheella, jolloin työskentely olisi tiiviimpää. Hackathonit vaativat toki resursseja, aikaa ja valmistelua, mutta mitä enemmän annat tapahtumalle aikaa, sitä enemmän saat itsekin irti koko viikonlopusta. Hackathonit ovat todella hauska tapa tehdä töitä, ja viikonloppu oli urani parhaimpia työpäiviä!

Niko Elomaa

Project Manager, People Flow Intelligence Software, KONE