Liikenteen toinen revoluutio – avoimet älyliikennepalvelut

Liikennejärjestelmä autoineen ja väylineen on yksi mailman suurimmista koneista. Henry Fordin sinnikkyydellä auto sai muotonsa ja onkin yksi modernin yhteiskunnan kulmakivistä.

Peltilehmä on myös vihattu viedessään perheiden varat ja lasten leikkikentät ja tuoden mukaan pölyä ja saasteita. Mutta sama laite kantaa lapsia harrastuksiin, vie kylä- ja lomamatkoille ja kuljettaa ostoksia kotiin. Perusrakenteeltaan auto on pysynytkin melko muuttumattomana vuosikymmenet, teho on parantunut ja  luotettavuus lisääntynyt huomattavasti. Autoihin lisätty elektroniikka tuo mukanaan uusia palveluita, mutta toki samalla sisältää uusia vikakohteita.

Nykyaikainen yhteiskunta pysähtyisi melko tehokkaasti, jos autot kerättäisiin yhtäkkiä pois. Auton korvaajaa olisi vaikea tunnistaa ja se säilyneekin vielä pitkään. Auton tärkeimpiä kehityskohteita ovat turvallisuuteen liittyvät parannukset sekä auton käyttäjille tarjottavat uudet palvelut – esimerkiksi lokaatioon liittyvät innovaatiot. Tiet tulevat olemaan myös täynnä antureita antaen näin ajamiseen paljon uutta informaatiota.

Uudet palvelut sekä sähköautot tulevat muuttamaan autoilua merkittävästi ja ne varmasti palauttavatkin autoteollisuutta takaisin Eurooppaan. Eurooppalainen palveluyhteiskunta pystyykin – niin halutessaan – rakentamaan uutta eurooppalaista autokulttuuria ja kohentamaan maanosamme työllisyyttä. Useimmat uudet ratkaisut perustuvatkin high-tech –osaamiseen ja näin meidän pitäisikin pystyä olemaan kilpailussa mukana vahvasti.

Älyliikenne onkin mahdollisuus rakentaa uusi moderni liikennejärjestelmä palvelemaan uusia liikkumistarpeita. ICT-alan osaajat saavat mahdollisuuden työllistyä ja kehittää palveluyhteiskuntaa tehokkaaksi ja monipuoliseksi. Car-sharing saattaa muuttaa varsinkin nuorten autoilua vahvasti ja jo nyt useat nuoret jättävät ajokortin ajamisen myöhemmälle.

Auto on runsaan sadan vuoden aikana luonut valtavan teollisuudenalan, joka on kehittänyt monet teolliset innovaatiot niin valmistuksen kuin itse tuotteenkin ympärille. Liikenteeseen liittyvät uudet palvelut ja mm uusia energiamuotoja käyttävät ajoneuvot sekä maanteiden kehittyminen antureiden ja paikkatiedon myötä tulevat luomaan vähintään yhtä suuren uuden teollisuuden – maailma ei ole vielä valmis!

Jukka Lintusaari

Executive in Residence, Smart Traffic Business Development at University of Tampere

• avoin data
  • big data