IBM turvaa "bring your own" -pilvisovellukset työkäytössä

Helsinki, Suomi – 23.9.2015: IBM julkaisi pilvipohjaisen IBM Cloud Security Enforcer -tietoturvaratkaisun, joka turvaa jatkuvasti lisääntyvää ”bring your own” -pilvisovellusten käyttöä. Ratkaisun avulla yritykset pystyvät havaitsemaan työntekijöiden käyttämät omat pilvisovellukset verkkoympäristössään, varmistamaan niiden turvallisen käytön ja hallitsemaan sovellusten kautta jaettavaa yritystoimintaan liittyvää dataa. Näin työntekijät voivat tietoturvallisesti käyttää sovelluksia kuten haluavat, myös mobiilisti.

Tuoreen IBM:n tutkimuksen mukaan yksi kolmasosa Fortune 1000 -listalta löytyvien yritysten työntekijöistä tallentaa ja jakaa yritystoimintaan liittyvää dataa kolmannen osapuolen sovelluksilla. Yhä useammin kirjautumisiin käytetään riskialttiisti henkilökohtaisia sähköpostiosoitteita ja heikkoja salasanoja tai kirjautumistietoja jopa uusiokäytetään.

Tutkimuksen mukaan joka neljäs käyttää sovelluksissa yrityksen käyttäjätietoja, kuten esimerkiksi käyttäjätunnuksia ja salasanoja jättäen jälkeensä valtavia aukkoja tietoturvaan. Hyväksymättömien sovellusten käyttö aiheuttaa yrityksille hallinnan ja näkyvyyden menetyksen arvokkaaseen dataan. Y-sukupolven työntekijät ovat suurin ryhmä pilvisovellusten käyttäjistä. Jopa yli puolet (51%) heistä käyttää pilvipalveluja työpaikallaan.

IBM Cloud Security Enforcer -ratkaisu vastaa henkilökohtaisten pilvisovellusten käytön aiheuttamiin varjo-it -uhkiin ja tukee sovellusten turvallista käyttöä yritysympäristössä seuraavien ominaisuuksien avulla:

- luvattomien sovellusten käytön havaitseminen. Yritykset voivat määrittää työntekijöiden käyttämät sovellukset ja luoda käytännöt, joiden avulla niitä on turvallista käyttää.
- mahdollisuus määrittää yritystoimintaan liittyvän datan jakamisoikeuksia kolmannen osapuolen pilvisovelluksilla.- käyttäjän yhdistäminen kolmannen osapuolen sovellukseen turvatun liitännän kautta. Tässä hyödynnetään automaattista kirjautumista ja kehittyneitä salasanoja, jotka vähentävät inhimillisen erehdyksen aiheuttamia tietovuotoja.
- antaa suojan työntekijälähtöisiä ja pilvipohjaisia uhkia vastaan hyödyntämällä IBM X-Force Exchange -yhteistyöalustan sisältämää dataa.

Koko tutkimus työntekijöiden omien pilvisovellusten käytöstä Security Intelligence -blogissa:
Andy Land: “To the Cloud! Whether It’s Allowed or Not”

Lisätietoja Cloud Security Enforcer -ratkaisusta:

Laajempi englanninkielinen osoitteessa:

Video: Discovery, SSO, and Policy Enforcement Lets IT Security Say Yes to Cloud Apps

Osallistu keskusteluun Twitterissä hashtagilla #cloudenforcer
ja seuraa @IBMSecurity

• pilvipalvelu
  • pilvipalvelut
  • tietoturva
  • sovellukset

Lisätiedot: