Tiedote -

IBM Watson IoT -teknologiat vauhdittavat KONEen innovaatioita ja älykästä rakentamista

Helsinki, Suomi - 19.2.2016: IBM ja maailman johtaviin hissi- ja liukuporrasyrityksiin kuuluva KONE Oyj ilmoittivat tänään solmineensa monivuotisen sopimuksen, jonka myötä IBM:n pilvipohjaiset teollisen internetin (IoT) teknologiat ja palvelut tulevat vauhdittamaan älykkään rakentamisen innovaatioita.

Sopimuksen myötä KONE pääsee hyödyntämään IBM Watson IoT Cloud Platform -alustaa tuotteidensa etävalvontaan ja hallinnan optimointiin. KONEen tuotteisiin kuuluvat miljoonat hissit, liukuportaat, ovet ja kääntöportit ympäri maailmaa. Järjestelmä analysoi valtavat määrät sensoreista saatavaa dataa auttaen tunnistamaan ja ennakoimaan ongelmatilanteita sekä minimoimaan käytöstä poissa olevan ajan. Paikalle kutsuttavan huoltomiehen sijaan KONE pystyy tämän järjestelmän avulla ennakoimaan ja ratkaisemaan yksinkertaisia teknisiä ongelmia etänä suorittamalla testejä ja komentokehotteita pilven yli.

”Yhteistyö IBM:n kanssa avaa innostavia mahdollisuuksia ja on tärkeä askel kohti parasta mahdollista käyttäjäkokemusta”, toteaa KONEen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth. ”Toimimme verkottuneessa maailmassa, ja yhdessä IBM:n kanssa pystymme tarjoamaan parempaa etädiagnostiikkaa ja laitteiden toimintaa ennakoivia ratkaisuja. Näiden avulla voimme parantaa asiakaspalveluamme ja tarjota optimaalisen käyttäjäkokemuksen.”

Laitteiden toiminnasta saatavan reaaliaikaisen tiedon avulla KONE aikoo kehittää uusia innovatiivisia ratkaisuja ja palveluita helpottamaan ihmisvirtojen liikkumista maailman vilkkaimmissa kaupungeissa ja rakennuksissa. Hyödyntämällä IBM:n avoimiin standardeihin perustuvaa Watson IoT Cloud -alustaa KONE suunnittelee avaavansa ohjelmointirajapintoja (API) hyödyntäviä palveluita ja dataa laajalle kehittäjäekosysteemille. He voivat kehittää uusia sovelluksia, jotka tekevät rakennuksen käyttökokemuksesta sujuvampaa, turvallisempaa ja yksilöllisempää. Yhteisöpohjaiset järjestelmät voisivat esimerkiksi mahdollistaa hissien ennakkotilauksen ruuhka-aikoina tai nopeuttaa evakointia hätätilanteissa.

Rakennusten muuttuessa yhä korkeammiksi ja käyttäjäkunnan laajentuessa kymmeniintuhansiin tulee ihmisten sujuvasta liikkumisesta haastavampaa hisseille ja liukuportaille. KONE näyttää tässä tietä yhdistäessään teknologian ja innovaatiot, jotta asetetut vaatimukset maailman kunnianhimoisimmissa korkean rakentamisen projekteissa täyttyisivät. Esimerkiksi Lontoossa sijaitsevassa Leadenhall Building nimisessä rakennuksessa käytetään maailman suurimpia ja nopeimpia maisemahissejä. Samoin Saudi-Arabian Mekassa sijaitsevassa maailman korkeimmassa hotellissa, kellotornissa ja sisätiloiltaan maailman suurimmassa Makkah Clock Royal Towerissa. KONEen ratkaisuja tullaan myös käyttämään Saudi-Arabian Jeddahan valmistuvassa maailman korkeimmassa rakennuksessa, joka on valmistuessaan yli kilometrin korkuinen.

“Tehokkaat, ihmiskeskeiset kaupungit ja rakennukset ovat parempia niin liiketoiminnalle, yhteiskunnalle kuin taloudelle. Keskeistä on se kuinka ihmiset liikkuvat rakennuksissa. Älykkäät järjestelmät tekevät liikkumiskokemuksesta sujuvamman, intuitiivisemman ja nautittavamman”, sanoo IBM Watson IoT -liiketoiminnan johtaja Harriet Green. ”IBM:n kognitiivisten IoT-teknologioiden avulla KONE lisää älyä kaikkialle sen toimintoihin ja edistää älykästä rakentamista.”

Yhteystiedot:
Liisa Kivelä
KONE Corporation
media@kone.com

Jonathan Batty
IBM Watson IoT
jonathanb@uk.ibm.com

puh. (09) 459 5900
ibmficom@fi.ibm.com

KONE yrityksenä
KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Tavoitteenamme on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä. KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin. Vuonna 2015 KONEen liikevaihto oli 8,6 miljardia euroa, ja vuoden lopussa henkilöstömäärä oli lähes 50 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.
KONE on ainoa hissi- ja liukuporrasyhtiö talouslehti Forbesin maailman innovatiivisimpien yritysten listalla. Vuonna 2015 KONE oli 100 parhaan yrityksen listalla viidettä vuotta peräkkäin, tällä kertaa sijalla 48. Sijoituksensa myötä KONE oli Euroopan viidenneksi innovatiivisin yritys.www.kone.com

IBM yrityksenä

IBM on maailman johtavia yrityksiä teollisen internetin ratkaisuissa, jolla on yli 4000 asiakasta 170 maassa, ja yli 1400 kumppanin kasvava ekosysteemi sekä 750 IoT patenttia. IBM liittää kognitiivisen tietojenkäsittelyn ratkaisujensa piiriin miljardeja laitteita, antureita ja järjestelmiä, jotka yhdessä mahdollistavat erilaisia teollisen internetin ratkaisuja. Lisätietoa IBM Watson IoT -ratkaisusta: www.ibm.com/iot

• Tiede, tekniikka