Kuinka päästä eroon wc:n jarrutusjäljistä?

Kuinka päästä eroon wc:n jarrutusjäljistä?

Wc-istuimen siivous on harvemmin kenenkään mielipuuhaa. IDO keräsi tietopaketin, jonka avulla annat kyytiä niin jarrutusjäljille kuin pinttyneemmällekin lialle, pidät pönttösi puhtaana ja mikä parasta, pääset itse helpommalla.

Päivitä pönttösi Rimfree-teknologiaan
Tavallinen wc-istuin on lähes mahdoton pitää puhtaana, kiitos bakteereja houkuttelevan huuhtelukauluksen. Vanhanmallisessa wc-istuimessa huuhteluvesi ohjataan kulhon eri puolille istuinta kiertävän kauluksen avulla. Pelkkä ajatus sormen työntämisestä kauluksen alle nostaa laattahissin kurkkuun.

”Poistimme uusimmista wc-istuimistamme kylpyhuoneen pahimman bakteeripesän eli huuhtelukauluksen. Innovatiivisen muotoilun ansiosta Rimfree-mallisen wc-istuimen perussiivouksen voi tehdä jopa yhdellä pyyhkäisyllä. Kun voimakkaita puhdistusaineita ei enää tarvita, myös ympäristö kiittää”, IDO-tuotteiden markkinointikoordinaattori Hanne Koveshnikov Geberit Oy:stä kertoo.

Miksi jarrutusjäljet ovat yleistyneet?
Yritys saa aika ajoin IDO-tuotteisiin liittyvää asiakaspalautetta, jossa tiedustellaan, miksi jarrutusjäljet koristavat pöntön reunaa entistä helpommin. Monia askarruttaa, onko tuotteiden laatu huonontunut?

”Asia on pikemminkin päinvastoin, sillä nykyisissä wc-istuimissa lasituksen koostumus on muutettu ympäristöystävällisemmäksi. Toisin kuin kotimaisten IDO-tuotteiden kohdalla, osa ulkomaalaisista valmistajista käyttää saniteettiposliinin lasituksessa edelleen sinkkioksidia ja tinaa, mikä rasittaa ympäristöä”, Koveshnikov kertoo.

Osa ihmisistä haikailee vanhojen 1970-luvun pönttöjen perään, jolloin vessaharjalle oli harvemmin käyttöä. Moni ei kuitenkaan muista, että tuon ajan pöntöissä huuhteluun saattoi kulua kerralla jopa 16 litraa vettä. Ero on merkittävä, kun huuhtelumäärää verrataan esimerkiksi IDOn uusimpaan wc-istuinmalliin Glow:hun, joka kuluttaa isoon huuhteluun neljä litraa ja pieneen kaksi litraa.

"Ympäristön kannalta ei ole yhdentekevää, käytetäänkö huuhteluun noin neljä litraa vai kaksi ämpärillistä. Tehokkain keino jarrutusjälkien siivoamiseen on perinteinen wc-harja", kertoo Koveshnikov.

Kuinka poistaa pinttynyt lika ja värimuunnokset?
WC-istuin kerää myös pinttynyttä likaa, joista tavallisin on kalkkipitoisen veden aiheuttamaa. Tämä valkoinen, posliinissa näkymätön kerros viihtyy erityisesti kulhon takaosassa ja kiinnittää itseensä likaa ja väriä. Veden sisältämä rauta tai ruoste antavat pöntölle keltaruskean värin ja kupari puolestaan vaaleanvihreän säväyksen.

Vedenpuhdistuslaitoksella veteen lisätään kalkkia, jotta veden happamuutta saadaan nostettua. Rumat värjäytymät puolestaan johtuvat useimmiten putkijärjestelmästä.

"Myös eräät raikastimet saattavat jättää värjäytymiä”, Koveshnikov kertoo.

Uusimpiin IDO-wc-istuimiin (IDO Seven D ja IDO Glow) on integroitu Fresh-wc-toiminto, jonka avulla wc raikastuu automaattisesti jokaiselle huuhtelulla, ympäristöystävällisesti ja jälkiä jättämättä.

”Ripustettavat raikastimet keräävät likaa ja ovat näin epähygieenisiä. Fresh-raikastinpuikko annostelee automaattisesti sopivan määrän raikastetta huuhteluveteen, ei kerää bakteereja tai päädy vahingossa koiran tai perheen pienimpien suuhun. Yksi puikko kestää noin 80 huuhtelua”, Koveshnikov kertoo.

Näillä ohjeilla puhdistat kalkin WC-istuimen pinnasta:

• Puhdista kalkkikerros happamalla puhdistusaineella (pH 1–3).
  • Kuivaa posliinin pinta mahdollisimman hyvin.
  • Kaada posliinille hapanta pesuainetta tai talousetikkaa.
  • Anna aineen vaikuttaa 1­­–2 tuntia.
  • Pese tämän jälkeen kulho harjalla ja huuhtele hyvin.

Vältä vääränlaisia pesuaineita
Myös käytetyillä puhdistusaineilla on väliä. WC-istuimen puhdistamisessa kannattaa suosia happamia pesuaineita. Kaupassa kannattaakin olla tarkkana, sillä lähes kaikki puhdistusaineet ovat nykyisin emäksisiä.

”WC-puhdistusaineen pitäisi olla mahdollisimman hapan, jotta puhdistusaine estää kalkkisaostumien kertymisen lasituksen pintaan. Puhdistusongelmia ei synny, kun pintoja puhdistaa säännöllisesti. Mikäli lika istuu erityisen tiukasti, kannattaa kokeilla puhdistukseen sitruunahappoa tai talousetikkaa”, Koveshnikov sanoo.

Seuraavat aineet kuormittavat ympäristöä huomattavasti ja vahingoittavat WC-istuimen pintaa ja putkistoa, joten ethän käytä wc:n puhdistukseen:

• Hankausjauhetta sisältävät puhdistusaineita
  • Teräsvillaa
  • Keraamisia hiontahiukkasia sisältäviä karkeita hankausliinoja
  • Lipeää (natriumhydroksidia), lipeäpohjaisia putkenavaajia
  • Voimakkaan alkalisia klooripohjaisia puhdistusaineita (hypoklorideja), joiden pH-arvo on yli 10
  • Runsashappoisia aineita kuten suola- ja rikkihappoa