Onko tulevaisuuden kylppärisi ostosparatiisi vai terveyskeskus?

Onko tulevaisuuden kylppärisi ostosparatiisi vai terveyskeskus?

Suomalaisten puhdistautumisriitit ovat muuttuneet nopeasti. Ulkohuussit ovat vielä useiden vanhempien ihmisten muistissa. Muutoksen vauhti ei suinkaan ole laantumassa. Tulevaisuuden tutkija Virpi Vaittinen luokitteli IDOn pyynnöstä erilaisia kylpyhuoneen tulevaisuusskenaariota.

”Nykyisten trendien pohjalta voidaan erottaa kuusi skenaariota, jotka vaikuttavat kylpyhuonesuunniteluun jo lähivuosina.”

1. Kylpyhuone kodin terveyskeskuksena

”Tulevaisuuden wc-istuin voi toteuttaa päivittäin biomonitorionnin ja kerätä datan talteen. Mikäli arvoissa tapahtuu muutoksia, kylppäri lähettää tiedon omalääkärille. Kuinka paljon tämä voikaan sujuvoittaa terveydenalan ammattilaisten työtä?”, Vaittinen kysyy.

”Wc voisi keskustella myös keittiön robotin kanssa. Kun esimerkiksi ihmisellä on puutteita raudan saannissa, huomioi robotti tämän ruoanlaitossaan.”

2. Rentoudu Bahamalla

”Kylppäri on huone, jonne vetäydytään ottamaan happea. Lähitulevaisuudessa kylpyhuoneessa voi loikata vr-lasien avulla Bahamalle. Huone tunnistaa ovella mielialasi, aloittaa tunnelmaan sopivan soundtrackin, asettaa tuoksun ja valaistuksen kohdilleen”, Vaittinen sanoo.

3. Kodin ostosparatiisi

”Kylpyhuoneen älypeili voi antaa pukeutumisvinkkejä, muistuttaa aiemmista onnistuneista lookeista ja ehdottaa vielä asukokonaisuuteen sopivan meikin. Tietysti peilissä on valmiina selfie-ominaisuus”, Vaittinen maalailee.

”Peili voi olla yhteydessä myös nettikauppaan, jolloin vaatekaapin tai kosmetiikkavaraston päivitys onnistuu kätevästi.”

4. Toimisto kylpyhuoneessa

Tutkimusten mukaan 75 prosenttia amerikkalaisista on käyttänyt puhelinta vessassa ja 45 prosenttia soittaa puheluita kylpyhuoneesta.

”Tulevaisuuden kylpyhuone muuttuu lähemmäs toimistoa. Tällaisessa kylppärissä on toimiva wifi ja seinät on äänieristetty. Teknologian kehittyessä sosiaalista mediaa voi päivittää vaikka kylpyammeesta.”

5. Omavarainen kylppäri

Ympäristöarvot näkyvät suunnittelussa ja sisustuksessa jo tällä hetkellä. Tulevaisuuden kylpyhuone saattaa hyvinkin olla energiankulutukseltaan omavarainen.

”Pesukoneiden, kuivureiden ja lämpimän veden tuottama lämpöenergia voitaisiin ottaa talteen entistä paremmin. Energian varastointi on kehittynyt viime vuosina huimasti, joten tulevaisuuden kylpyhuoneesta voi rakentaa hyvin omavaraisen.”

6. Takaisin luontoon

Dubaissa rakennetaan jo nyt asuinrakennuksia, joiden sisällä vallitsee trooppinen ilmasto.

”Meillä suomalaisilla on vahva side luontoon, mikä tulee näkymään enemmissä määrin kylpyhuonesuunnittelussa. Kylpyhuoneen materiaalithan ovat jo nyt hyvin luonnonläheisiä, mutta uskon esimerkiksi puun, kiven ja kasviseinien yleistyvän entisestään”, Vaittinen toteaa.

Kiinnostuitko tulevaisuuden kylpyhuonetrendeistä? Ole yhteydessä, niin jutellaan aiheesta lisää!