IDO juhlii 140-vuotista historiaansa

IDO juhlii 140-vuotista historiaansa

IDOlla on syytä juhlaan, sillä Arabian posliinitehtaan tuotannon aloittamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 140 vuotta. Saniteettiposliinin valmistuksesta ollaan tultu pitkälle ja nykyisin tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyammeet ja –huonekalusteet. Lisäksi tarjolla on lukuisia varusteita kylpyhuoneeseen.

Arabian posliinitehtaan aloittaessa toimintansa vuonna 1874 oli tuotevalikoima melko suppea keskittyen pääasiassa posliiniin. Valikoimiin otettiin kuitenkin pian wc-istuimet ja pesualtaat. Nykyisin IDOn valikoima kattaa koko kylpyhuoneen.

Saniteettiposliinin valmistus on moniulotteinen prosessi, jossa tarvitaan kokeilua, seurantaa ja korjaamista. IDO käytti valmistuksessa pitkään kipsimuotteja, mutta siirtyi 2000-luvun alussa vaiheittain korkeapainevalutekniikan käyttöön. Tekniikan ansiosta yhdellä muotilla pystyy tekemään kymmeniä tuhansia tuotteita, kun kipsimuotilla niitä tehtiin noin sata.
”Juhlavuosi on meille juhlaa monella tapaa. Tämä on teollisen tuotannon juhlaa, jossa yhdistyy käsityö, automatiikka ja puhtaat raaka-aineet. Tämä on herkkä laji”, toteaa myyntijohtaja Esko Mäntyniemi IDOlta.

Menestyksen avaimet ovat IDOlla samat kuin ne olivat toiminnan alkaessa: se tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisia ominaisuuksia ja arkea helpottavia oivalluksia. Ei siis ole ihme, että suomalaisissa kodeissa on wc-istuimia vuosikymmenten takaa.
”Tuotteemme kestävät käyttöä. Meille tulee vieläkin kyselyitä IDO-59 wc:n varaosista. Kyseisen wc:n valmistus päättyi noin 40 vuotta sitten, joten tämä kertoo paljon”, jatkaa Mäntyniemi.

Matkan varrella IDOn tehdas siirtyi Arabianrannasta Tammisaareen, jossa se toimii edelleen.
”Tehdas on tänä päivänä yksi Euroopan moderneimmista ja samalla alansa ainoa Suomessa. Siellä valmistetaan vuosittain noin 300 000 wc-istuinta. Ylipäätään lähes kaikki IDOn tuotteet valmistetaan Pohjoismaissa”, kertoo Mäntyniemi.

Tuotteita, jotka jättävät jäljen

Osalla IDOn markkinoille tuomista tuotteista on pitkä historia. Showerama-suihkut tulivat Suomeen jo yli 40 vuotta sitten.
”Showeraman kehitystyössä ovat olleet mukana niin me kuin asiakkaamme. Tätä kautta on luotu innovaatioita, jotka toimivat arjessa”, kuvailee Mäntyniemi.

Peruslähtökohta kaikessa tekemisessä on suunnittelu.
”Haluamme luoda asiakkaillemme tiloja, joissa viihdytään. Samalla toki huomioimme erilaiset tarpeet ja elämäntilanteet. Tehtävämme on helpottaa asiakkaiden arkea”, tiivistää Mäntyniemi.

Hanne Koveshnikov, hanne.koveshnikov@ido.fi, puh. 010 662 3615
Kuvapyynnöt: hanne.koveshnikov@ido.fi, puh. 010 662 3615

IDO Kylpyhuone on suomalainen kylpyhuonetuotteita valmistava yritys. Tuotevalikoimaan kuuluvat wc-istuimet, pesualtaat, suihkutuotteet, kylpyhuonekalusteet ja kylpyammeet. Saniteettiposliini valmistetaan Tammisaaren tehtaalla.