IDO kumoaa viisi virheellistä seinä-wc-myyttiä

IDO kumoaa viisi virheellistä seinä-wc-myyttiä

Epävakaa, vesivahingoille altis, vaikea asentaa ja huoltaa? IDOn asiantuntija kumoaa viisi virheellistä väitettä, jotka seinään asennettaviin wc-istuimiin edelleen yhdistetään.

Sisustuksen ja rakentamisen trendit näkyvät myös kylpyhuoneissa. Yksi kylpyhuonekeramiikan nopeimmin kasvavista tuoteryhmistä on seinä-wc-istuimet, joissa huuhtelusäiliö piiloutuu seinäpinnan tai koteloinnin taakse.

– Lattia-wc on perinteinen valinta, mutta myös seinäasenteiset istuimet kasvattavat koko ajan suosiotaan sekä Suomessa että koko Skandinaviassa, kertoo Geberitin tuotepäällikkö Tapio Aaltonen.

Seinä-wc:tä valitessa moni kuitenkin epäröi: miten sujuu asennus, huolto ja arki?

– Epäilykset ja epävarmuudet ovat turhia: IDOn seinä-wc-istuimet on suunniteltu kestämään vuosikymmeniä. Istuimet valmistetaan laadukkaista raaka-aineista ja poltetaan 1200-asteisessa uunissa, mikä tekee pinnasta sileän ja kestävän. Seinän taakse piiloutuva Geberitin tekniikka ja huuhtelusäiliö ovat varma valinta ja oikein asennettuna vuotamaton ratkaisu. Varaosia on saatavilla pitkään ja huolto onnistuu LVI-alan ammattilaiselta käden käänteessä. Myös istuimen asennus on tehty vaivattomaksi asentajalle, Aaltonen kertoo.

Vastauksia seinä-wc-myytteihin

Muotoilultaan seinä-wc-istuin on lattiaversiota kevytrakenteisempi ja se kiinnitetään suoraan seinään. Onko siis mahdollista, että istuin rikkoutuu tai romahtaa?

– Oikein asennettuna IDOn seinä-wc-istuin kestää 400 kilon painon. Istuin ei siis romahda alta tavanomaisessa käytössä, nauraa Aaltonen. Avainasemassa asennuksessa on seinän takana olevan Geberit asennuselementin tukeva kiinnitys lattiaan ja seiniin.

Seinän taa piilotettu tekniikka taas voi tuottaa mielikuvan, että istuimen asennus ja huoltaminen olisi vaikeaa. Aaltonen takaa, ettei näin kuitenkaan ole.

Seinä-wc:n asennuksessa on enemmän työvaiheita, mutta valmiit asennustelineet sekä selkeät ohjeet, apumerkinnät ja asennusvideot tekevät siitä helppoa. Kun tuote on kerran asennettu, se pysyy paikoillaan käyttöiän loppuun.

Geberit Duofix-asennuselementtien ansiosta asennus on vaivatonta. Keraaminen seinä-wc-istuin kiinnittyy tukevasti asennuselementtiin.

Aaltonen muistuttaa, että myös huuhtelumekanismin huolto onnistuu helposti: kaikki koneiston osat mahtuvat huuhtelupainikkeen alla olevasta huoltoluukusta ulos.

Entä erilaiset vahingot: voiko seinä-wc altistaa vesivahingoille?

Seinä-wc-istuinten vuodot ovat hyvin harvinaisia: viemäröinti on täysin lattia-wc:tä vastaava ja asennustelineet ovat turvallisia. Geberitin huuhtelusäiliöt valmistetaan yhdestä osasta saumattomaksi, joten vuotoja ei pääse sattumaan. Kylpyhuoneen vesieriste tulee tehdä asennustelineen taakse, jolloin vuodot eivät pääse rakenteisiin. Seinä-wc:tä asennettaessa suositellaan myös jättämään koteloon pieni aukko lattian rajaan, josta vesi pääsee valumaan ulos ja vuoto huomataan heti, Aaltonen opastaa.

Tiesitkö, että IDOn wc-istuimia valmistetaan Suomessa? Tammisaaressa sijaitseva Geberitin tehdas tuottaa saniteettikeramiikkaa – wc-istuimia ja pesualtaita – Pohjoismaiden ja yhä enenevässä määrin myös Keski-Euroopan markkinoille. Tehdas on teknologialtaan Geberitin edistyneimpiä tuotantolaitoksia.

Etuna esteettisyys ja vaivaton ylläpito

Seinä-wc-istuin on oivallinen valinta kaikkiin kylpyhuoneisiin. Upotetun vesisäiliön ansiosta se vie vähemmän tilaa ja jättää lattiapinnan vapaaksi, jolloin lattian puhdistus käy käden käänteessä.

– Esimerkiksi IDO Glow -malliston seinä-wc-istuimissa yhdistyy ajaton muotoilu, helppo puhdistettavuus sekä laaja valikoima erilaisia istuinkansia. Ei siis ihme, että Glow-seinä-wc:t ovat suosituimpia mallejamme, Aaltonen iloitsee.

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat lähes 150 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,5 miljardin liikevaihtoa (2021) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).