Tyypillisesti nuoret ikäluokat käyvät vanhempia useammin suihkussa.

Kysely selvitti: Näin usein suomalaiset käyvät suihkussa

Lähes puolet suomalaisista (44 %) käy nykyään suihkussa kerran päivässä, selviää IDOn teettämästä suuresta verkkokyselystä, joka toteutettiin neljässä Pohjoismaassa. Eri-ikäisten suihkukäyttäytymisessä on kuitenkin eroja: 50–70-vuotiaista suomalaisista 40 prosenttia peseytyy vain muutaman kerran viikossa tai vieläkin harvemmin, kun 18–29-vuotiaista näin harvoin suihkussa käy vain 14 prosenttia ja 30–49-vuotiaista 17 prosenttia. 18–29-vuotiaista 47 prosenttia ja 30–49-vuotiaista 48 prosenttia käy suihkussa kerran päivässä. Myös muissa Pohjoismaissa on tyypillistä käydä pesulla kerran päivässä: näin toimi 45 prosenttia kyselyn kaikista pohjoismaisista vastaajista.

”Vanhempi väestö on tottunut peseytymään vain muutaman kerran viikossa – mikä taas nuoremmille voi äkkiseltään tuntua hyvinkin kummalliselta. Vielä pari vuosikymmentä sitten enemmistö ei varmasti käynyt suihkussa kerran päivässä – mikä nyt taas on aivan tavallista”, pohtii markkinointikoordinaattori Hanne Koveshnikov IDOlta.

50–70-vuotiaat suomalaiset viettävät suihkussa myös vähiten aikaa. Heistä lähes kolmasosa (29 %) oli suihkussa korkeintaan viisi minuuttia. 18–29-vuotiaista näin nopeasti selviytyy vain joka kymmenes (10 %). Nuorimmasta ikäryhmästä reilu kolmannes (34 %) viettää suihkussa 10–20 minuuttia ja 8 prosenttia peräti 20–30 minuuttia. Pohjoismaiden kesken tässäkään asiassa ei ollut suuria eroja.

”Jokainen teini-ikäisen kanssa asunut tietää varmasti, että suihkussa saa kulumaan yllättävänkin paljon aikaa. Sitten kun aletaan maksaa omat vesilaskut, suihkusta selviydytään nopeammin. Myös ekologisuus on yhä tärkeämpi arvo ihmisille, mikä osaltaan saa varmasti miettimään veden käyttöä tulevaisuudessa”, Koveshnikov sanoo.

Pohjoismaiden kesken oli eroa siinä, miten suihkuun suhtaudutaan. Selvästi suurimalle osalle (70 %) suomalaisvastaajista suihkussa on kyse tarpeellisesta peseytymisestä. Muissa Pohjoismaissa enemmistölle suihku tarkoittaa ennen kaikkea rentoutumista ja nautintoa.

”Suomalaiset ovat tässäkin asiassa selvästi käytännönläheisiä ihmisiä. Erityisen ilahduttavaa on toki se, että kaikissa Pohjoismaissa vain hyvin pieni osa vastaajista ajatteli suihkussa käymisen olevan inhottava rutiini”, kommentoi Hanne Koveshnikov.

IDO on suomalainen kylpyhuonetuotteita valmistava yritys. Tuotevalikoimaan kuuluvat wc-istuimet, pesualtaat, suihkutuotteet, kylpyhuonekalusteet ja kylpyammeet. Saniteettiposliini valmistetaan Tammisaaren tehtaalla.