Miltä suomalainen kylpyhuone näyttää 10 vuoden päästä?

Miltä suomalainen kylpyhuone näyttää 10 vuoden päästä?

Kavereiden tuoreimmat kuulumiset Facebookista, kuva aamiaisesta Instagramiin. Näin alkaa monen suomalaisen aamu. Tulevaisuudessa nämä toiminnot voidaan hoitaa kylpyhuoneen peilin kautta, mikäli suomalaisten uskomuksiin tulevaisuuden kylpyhuoneen tiimoilta on luottaminen.

34 % suomalaisista nimittäin pitää todennäköisenä, että tulevaisuudessa kylpyhuone tunnistaa käyttäjänsä, ja peiliin voi integroida sosiaalisen median kanavan – vaikkapa Facebookin – käyttäjän mukaan. Tämä kävi ilmi suuressa pohjoismaisessa kylpyhuonetutkimuksessa*, jossa selvitettiin ihmisten toiveita ja tarpeita kylpyhuoneen suhteen.

Vaikka sosiaalinen media valtaakin alaa arkipäivässämme yhä enemmän, suomalaisten usko kylpyhuonetekniikan kehittymiseen on vieläkin suurempaa muilla osa-alueilla. Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että 66 % suomalaisista pitää hyvin todennäköisenä tai todennäköisenä, että kylpyhuoneessa on tulevaisuudessa aamuisin automaattisesti käynnistyvä kirkasvalo.

68 % suomalaisista puolestaan uskoo, että kymmenen vuoden päästä wc-istuimen istuinrengas puhdistuu automaattisesti vedellä käytön jälkeen. Wc-istuimen kannen automaattista aukeamista ja sulkeutumista todennäköisenä puolestaan pitää 65 % suomalaisista.

”Ihmiset odottavat, että tulevaisuudessa kylpyhuoneen siivoaminen helpottuisi entisestään. Tämä toive huomioidaan tuotekehityksessä varmasti myös jatkossa”, IDOn markkinointikoordinaattori Hanne Koveshnikov analysoi tutkimustuloksia.

* IDO oli mukana YouGovin toteuttamassa suuressa pohjoismaisessa kylpyhuonetutkimuksessa. Kyselyn tilaaja IDOn puolesta on Geberit. Tutkimukseen vastasi tammikuun 2016 lopussa 1008 18–74-vuotiasta suomalaista, 1011 ruotsalaista, 1008 norjalaista ja 1006 tanskalaista.

IDO on suomalainen kylpyhuonetuotteita valmistava yritys. Tuotevalikoimaan kuuluvat wc-istuimet, pesualtaat, suihkutuotteet, kylpyhuonekalusteet ja kylpyammeet. Saniteettiposliini valmistetaan Tammisaaren tehtaalla.