Suomalaiset arvostavat kylpyhuoneiden pitkäikäisyyttä, toiminnallisuutta, mukavuutta ja helppohoitoisuutta. Jotta uusi kylpyhuone olisi hyvä sijoitus, kannattaa nämä ominaisuudet ottaa huomioon.

Näin teet uudesta kylpyhuoneesta kannattavan sijoituksen – poimi IDOn vinkit

Suomalaiset arvostavat valmiiksi saneerattuja pitkäikäisiä kylpyhuoneita. Kestävillä valinnoilla ja vastuullisella suunnittelulla kylpyhuoneen remontista voi tehdä taloudellisesti arvokkaan sijoituksen. Lue IDOn kokoamat vinkit kannattaviin kylpyhuoneratkaisuihin.

IDO-tuotteita valmistavan Geberitin kyselytutkimuksen* mukaan 83 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että saneeraus on hyvä tilaisuus muokata kylpyhuonetta oman maun mukaiseksi. Toisaalta 70 prosenttia suomalaisista kertoo, että saneerausta välttääkseen muuttaisi mieluiten taloon tai asuntoon, jossa on uusi tai juuri saneerattu kylpyhuone.

”Kyselytutkimuksen tuloksista voi päätellä, että kylpyhuonetta rakentavan tai remontoivan kannattaa suunnitella tilan ratkaisut ja tuotteet huolella, jotta kylpyhuone olisi paitsi viihtyisä ja toimiva myös kannattava investointi”, sanoo Geberit- ja IDO-tuotteita valmistavan Geberit Oy:n markkinointipäällikkö Sonja Nurminen.

Jotta uusi kylpyhuone olisi hyvä sijoitus, kannattaa pitää mielessä pitkäikäisyys, toiminnallisuus, mukavuus ja helppohoitoisuus. Nämä ominaisuudet ovat suomalaisille tärkeitä, kun kylpyhuoneeseen valitaan kiinteitä kalusteita, kuten wc-istuimia, pesualtaita tai kylpyammeita.

Geberitin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista vastaajista pitääkin tärkeänä pitkää käyttöikää, 86 prosenttia toiminnallisuutta, 83 prosenttia mukavuutta ja 78 prosenttia sitä, että tuote on helppo puhdistaa. Neljä edellä mainittua asiaa ovat tärkeimpiä myös ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten vastaajien mielestä. Pitkäikäisyyttä arvostetaan erityisesti Suomessa – Norjassa sitä pitää tärkeänä 82 prosenttia, Tanskassa 80 ja Ruotsissa 77 prosenttia.

”80 prosenttia suomalaisista pitää kylpyhuoneen saneerausta kalliina. Kustannuksia laskettaessa on kuitenkin ajateltava ostohetken lisäksi tuotteen elinkaarta, josta todellinen arvo syntyy. Pitkäikäinen tuote on taloudellinen ja myös vastuullinen valinta”, Nurminen muistuttaa.

Tuotevalinnoissa kannattaa lisäksi ottaa huomioon huollon tarve, veden kulutus ja asunnon mahdollinen jälleenmyynti.

”Parhaimmillaan kylpyhuonetuotteet kestävät käytössä yli 25 vuotta, joten on tärkeää, että niihin on saatavilla varaosia. Esimerkiksi wc-istuimen hajotessa ei tarvitse ostaa uutta, kun vanhan voi korjata kustannustehokkaasti.”

Suomessa valmistettujen IDO-tuotteiden etuna on tekninen tuki ja huollon helppous. Huoltoyhtiöiltä löytyy yleensä kotimaisten kylpyhuonekalusteiden varaosia valmiina, joten korjaukset ja remontit onnistuvat vaivattomasti.

“IDOn keramiikkatuotteilla on aina pitkä takuu. Varaosia on saatavilla peräti kymmenen vuoden ajan sen jälkeen, kun tuotesarjan valmistus on lopetettu ja usein vielä pitempäänkin”, Nurminen kertoo.

IDOn viisi vinkkiä, joilla teet kylpyhuoneesta kannattavan sijoituksen:

1. Panosta pitkäikäisiin tuotteisiin, joka on aina taloudellisin ja vastuullisin valinta.
  2. Rakenna kylpyhuone ennen kaikkea toiminnalliseksi, mukavaksi ja helposti hoidettavaksi.
  3. Valitse kylpyhuoneeseen tuotteet, joihin on saatavilla varaosia. Näin vanhan tuotteet voi korjata kätevästi, kestävästi ja kustannustehokkaasti.
  4. Huomioi tuotevalinnoissa myös huollon tarve, veden kulutus ja asunnon mahdollinen jälleenmyynti.
  5. Muista, että kylpyhuoneen kestävä saneeraus on remontoijalle kannattava sijoitus.

*Geberitille kyselytutkimuksen toteutti YouGov tammikuussa 2021. Pohjoismaisen kyselyn vastaajista suomalaisia oli 1014.

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat 140 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3 miljardin liikevaihtoa (2020) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).