Pesuallas on yksi wc- ja kylpytilojen käytetyimmistä kalusteista ja siksi se kannattaa valita huolella. Allasta valitessa on syytä huomioida tyyliseikkojen ohella myös sen käyttötarkoitus.

Paljon enemmän kuin käsienpesupaikka – viisi vinkkiä kauniin ja käytännöllisen pesualtaan valintaan

Pesuallas on kylpyhuoneen keskipiste. Se voi olla kaunis kuin karkki ja toisaalta sen käytännöllisyyteen voi kohdistua koviakin vaatimuksia. Pesuallasta valitessa joutuukin tasapainoilemaan ulkonäköseikkojen ja käytettävyyden välillä.

“Jos kyseessä on esimerkiksi vieras-wc, visuaalinen kokonaisuus on varmasti ensisijaisen tärkeä. Toisaalta, jos allasta valitaan pikemminkin perheen omaan käyttöön, on käytännöllisyys yleensä etusijalla. Tila ja kokonaisuus ratkaisevat paljon ja parhaimmassa tapauksessa ei tarvitse valita ulkonäön ja käytettävyyden välillä. Käytännöllinen allas voi olla myös visuaalisesti kaunis”, summaa IDO:n teknisessä tuessa asiakkaita palveleva Maarit Yltävä.

“Liian pieni allas käyttötarkoitukseen nähden lienee se tyypillisin virhe”, Yltävä jatkaa. “Altaita on nykyään tarjolla montaa eri mallia ja monesta eri materiaalista valmistettuna. Vaihtoehtoja siis riittää ja siksi valinta kannattaa tehdä erityisen huolellisesti.”

Huomioi pesuallasta valitessa ainakin nämä seikat

1. Valitse pesuallas sen mukaan, millaiseen tilaan se tulee.

Altaita on saatavilla monen muotoisia ja kokoisia. Pieneen tilaan kannattaa valita sen kokoinen allas, että kaikki wc:n tai kylpyhuoneen muut toiminnot mahtuvat altaan ympärille ongelmitta. Todella pienissä tiloissa voi harkita esimerkiksi kulmaan asennettavaa allasta. Mikäli halutaan käyttää hanaa, jossa on bidee-käsisuihku, allas on sijoitettava riittävän lähelle wc-istuinta. Ja mikäli altaaseen halutaan yhdistää säilytystilaa allaskalusteen muodossa, on syytä huomioida, että sen laatikot tai kaapit mahtuvat aukeamaan ongelmitta.

2. Valitse käyttötarpeeseen soveltuva pesuallas.

Tila ratkaisee paljon, mutta vähintään yhtä tärkeä kriteeri altaan valinnassa on se, mihin ja miten sitä tullaan käyttämään. Muotoilultaan näyttävä, tason päälle asennettava malja-allas voi olla ihanteellinen tyylikkään vieras-wc-tilan kruununa, mutta ei se kaikkein toimivin ratkaisu lapsiperheen tarpeisiin. Suorakaiteen muotoiset altaat, joissa on mukana laskutasoa altaan sivulla tai takareunassa ovat suosittuja käytännöllisyytensä ansiosta. Jos käyttäjiä on monta ja käyttöä paljon samanaikaisesti, voi miettiä kalustetta johon saa kaksi erillistä allasta tai kaksi hanaa yhtenäisellä altaalla.

3. Muista huomioida allasta valitessasi myös asennustapa.

Perinteinen pesuallas kiinnitetään seinään ja sen alla on usein allaskaappi tai allasjalka, joka tukee allasta ja tarjoaa näkösuojaa putkille. Sopivaa allasta valittaessa tulee siis huomioida tilan seinien materiaali. Löytyykö altaalle riittävä tuenta vai onko syytä harkita vaihtoehtoa, jota ei kiinnitetä seinään, kuten allaskalusteen päälle asennettava tai allaskalusteeseen upotettava malli? Mikäli allasta valittaessa ollaan ajoissa liikkeellä, kannattaa miettiä myös sitä, onko viemäröinti mahdollista kuljettaa seinän läpi perinteisen lattian sijaan.

4. Valitse pesuallas, joka kestää arkea ja on helppo puhdistaa.

Pesuallas joutuu käytössä melkoisen koville. Siinä pestään autoremontissa likaantuneet kädet ja pikkupyykit, eivätkä käytetyt aineet aina ole hellävaraisimmasta päästä. Siksi altaan on kestettävä kovaakin kulutusta ja oltava helposti puhdistettavissa. Puhdistettavuuteen vaikuttaa erityisesti kaksi seikkaa: altaan muoto ja materiaali. Yleisesti ottaen pyöreät linjat on helpompi puhdistaa kuin jyrkät kulmat, joihin pääsee herkästi kertymään likaa. Altaiden materiaalit ovat monipuolistuneet ajan myötä ja perinteisen lasitetun posliinin rinnalla tarjolla on esimerkiksi teräsemalia, betonia, puuta ja jopa kivestä valmistettuja altaita.

5. Valitse allas, joka viehättää silmää ja kiinnitä huomiota yksityiskohtiin.

Altaiden käytännöllisten aspektien lisäksi myös ulkonäön suhteen riittää valinnanvaraa. Altaan muotokieli voi vaihdella kantikkaasta pyöreään ja muodolla on altaan puhdistettavuuden ohella iso vaikutus myös sen tyyliin. Tällä hetkellä erityisen kysyttyjä ovat linjakkaat ohutreunaiset altaat ja tasoon osittain upotetut altaat. Kiinnitä huomiota myös altaan pariksi asennettaviin yksityiskohtiin: hanoihin, altaan pohjaventtiileihin, vesilukkoihin ja kalusteiden vetimiin. Niihin on nykyään saatavilla erityylisiä ja -värisiä vaihtoehtoja ja esimerkiksi mustan pesuallashanan kanssa kannattaa valita musta pohjaventtiili ja mustat vetimet.

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat 140 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,5 miljardin liikevaihtoa (2021) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).