Pieni mutta toiminnallinen kylpyhuone vaatii kompakteja ratkaisuja. IDO Elegant Compact on tyylikäs ja käytännöllinen allasvalinta pieneen tilaan.

Remonttitarina: Unelmat toteutuvat myös pienessä kylpyhuoneessa

Pieni kylpyhuone voi olla unelmien kylpyhuone. Tämä on oppi, jonka helsinkiläinen Jessica Rantala haluaa välittää remonttia suunnitteleville.

”Jos kylpyhuoneesta on vahva visio, siitä ei kannata heti luopua, vaikka tila olisi kooltaan pieni. Erilaisia tuotevaihtoehtoja on runsaasti myös pieniin tiloihin. Toki valinnat kannattaa tehdä huolella ja tarvittaessa ammattilaisten apua hyödyntäen”, Rantala kannustaa.

Kun Rantala alkoi suunnitella unelmiensa kotiin kylpyhuoneremonttia, hän piti sinnikkäästi kiinni toiveistaan. Hän halusi luoda kodin pienestä kylpyhuoneesta ylellisen rentoutumispaikan, jonne paetaan arjen kiireitä.

”Uusi kotimme on vuonna 2001 rakennetussa kerrostalossa Helsingin Lauttasaaressa. Alakerran pesuhuoneessa on sauna ja suihku, mutta myös pyykkikone. Halusimme yläkerran kylpyhuoneesta spa-henkisen kylpyhuoneen, jossa ei pyöritetä arjen pyykkirumbaa.”

Kylpyhuoneremontti harkitun tyylin mukaan

Makuuhuoneiden vieressä oleva yläkerran kylpyhuone on kooltaan vain 180 x 180 cm. Tila ei ollut ostohetkellä alkuperäisessä asussaan, mutta aikaisemman remontin laatu ja tyyli eivät miellyttäneet Rantalaa.

”Tila ei ollut toiminnallinen ja siellä oli muutamia riskielementtejä, jotka olivat jo fiksu peruste remontille.”

Rantalan sisustustyyli on kypsynyt nykyiselleen vuosien kuluessa. Vahva luotto omaan makuun helpotti remontin suunnittelua.

”Kylpyhuoneremontissa tehdään pitkäikäisiä valintoja budjetin ehdoilla, mutta mielestäni ei kannata pelätä trendejäkään. Itse valitsin kylpyhuoneeseen marmoria ja kultaa, jotka ovat nyt muodissa, mutta ne ovat myös klassisen ajattomia.”

Luksusta ja käytännöllisyyttä yhdistäen

Rantalan perheen kakkoskylppärissä ylellinen tunnelma ja käytännöllisyys kohtaavat persoonallisella tavalla. Huoneen lasiovi on yllättävä mutta harkittu ratkaisu, jonka ansiosta voi ihastella upeaa maisemaa ammeessa kylpiessään.

”Ratkaisu on epäilemättä erikoinen”, Rantala naurahtaa.

”Emme koe lasiovea ongelmaksi, sillä kylpyhuone ei ole vieraskäytössä eikä wc-istuin näy huoneen ulkopuolelle.”

Toiminnallista kylpyhuonetta hahmotellessaan Rantala kolusi tilaa huolella mittanauhan kanssa. Pieni koko vaati kompakteja ratkaisuja tyylikästä ilmettä unohtamatta.

”Pesuallas on siitä hyvä esimerkki. IDOn Elegant Compact on nimensä mukaan elegantti ja kooltaan täydellinen.”

IDO Elegant Compact on ohutreunainen tasoallas laskutilalla ja korotetulla takareunalla. Altaan mitat ovat 615 x 373 x 165 millimetriä. IDO Smart -lasite helpottaa altaan puhdistusta.

Ilmava seinä-wc luo tilantuntua

Pesualtaan lisäksi Rantala valitsi IDOn valikoimasta Seven D -seinä-wc:n, jonka kanssa sopivat täydellisesti Geberitin DuoFix-asennuselementti ja Geberit Sigma70 -huuhtelupainike kaksoishuuhteluun.

”Perheellämme ei ole koskaan ollut seinä-wc:tä, mutta se on ollut pitkäaikainen unelma. Yllätyin, kuinka paljon vaihtoehtoja seinäistuimista löytyy. IDOn Seven D on tosi tyylikäs ja linjakas. Istuimen muotoilu miellytti ja puhutteli minua eniten.”

Olipa wc-istuin asennettu seinään tai lattiaan, istuimet vievät kylpyhuoneessa saman verran tilaa. Seinä-wc tekee kylpyhuoneesta kuitenkin ilmavamman ja tilavamman tuntuisen, koska lattiatila jää vapaaksi.

”Mielestäni seinä-wc on kauniimpi. Voi olla, että alamme harkita istuimen vaihtoa myös alakerran kylpyhuoneeseen, vaikkei tila muuten vaadi remonttia”, Rantala toteaa.

Wc-istuimen kanteen Rantala halusi ehdottomasti IDOn Soft Close -mekanismin. Pehmeästi laskeutuva kansi lisää käyttömukavuutta.

”Toivotun tunnelman takia on ihanteellista, ettei kansi kolise. Mikään ei saa häiritä rentouttavia hetkiä kylpyhuoneessa”, Rantala hymyilee.

Yläkerran kylpyhuoneremontti on juuri valmistunut, ja nyt on aika nauttia huolellisen suunnittelun ja toteutuksen tuloksista.

Kiinnostuitko kotimaisen IDOn seinä-wc-malleista tai tuotevaihtoehdoista pieneen kylpyhuoneeseen? Voit tutustua laajaan valikoimaan IDO & Geberit Showroomissa. Uusi kylpyhuonenäyttely palvelee Vantaalla osoitteessa Lumijälki 2. Showroomin asiantunteva henkilökunta auttaa kylpyhuonekalusteiden valinnassa ja ohjaa lähimmän jälleenmyyjän luo.

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat 140 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,5 miljardin liikevaihtoa (2021) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).