Sinunkin pönttösi on uniikki! Viisi asiaa, joita et tiennyt wc-istuimesta

Sinunkin pönttösi on uniikki! Viisi asiaa, joita et tiennyt wc-istuimesta

Wc-istuin kuuluu päivään jokaiseen, mutta arkiseen designesineeseen liittyy paljon sellaista, mitä monikaan ei tiedä. Kokosimme listan kiinnostavista faktoista.

1.Wc-istuimen väri tulee lasitteesta. Käytännössä lähes kaikki värit ovat mahdollisia, ja moni muistaakin lapsuudestaan ruskeat tai pastellinväriset wc-pytyt.

”Valkoinen väri edustaa puhtautta ja helppo yhdistää muiden kylpyhuonekalusteiden kanssa. Uskon, että valkoinen tulee olemaan tulevaisuudessakin suosituin väri”, IDOn keraamisten prosessien päällikkö Tove Lagerström kertoo.

2.Wc-istuimen valmistus ei tuota laisinkaan jätettä, sillä myös tuotannossa vaurioituneet tuotteet voidaan uusiokäyttää. Pääraaka-aineet ovat luonnonmukaisia mineraaleja, kuten savea ja maasälpää.

3.WC-istuin kutistuu poltettaessa tehtaalla noin 11–12 prosenttia. Suunnittelijalla onkin vaativa työ ottaa tämä huomioon.

4.Kaikki wc-istuimet ovat keskenään erilaisia! Tavallinen kuluttaja tuskin kuitenkaan huomaa tätä, sillä erot ovat hyvin pieniä. ”Tehtaan työntekijöiden sormenjälkiä tuskin tulee löytymään!” Lagerström naurahtaa.

5.Wc-istuimet syntyvät tehtaalla lähes trooppisessa ilmastossa. Mikäli tehtaan ilma ei ole tarpeeksi kostea, wc-istuimet kuivuvat liian nopeasti, eikä lopputulos ole kestävä.

IDO Kylpyhuone on suomalainen kylpyhuonetuotteita valmistava yritys. Tuotevalikoimaan kuuluvat wc-istuimet, pesualtaat, suihkutuotteet, kylpyhuonekalusteet ja kylpyammeet. Saniteettiposliini valmistetaan Tammisaaren tehtaalla.