Yleisten wc-tilojen suunnittelussa annetaan paljon painoarvoa hygienialle ja puhtaanapidolle. Etenkin toimintarajoitteisten asiointia helpottavat ergonomiset saniteettikalusteet.

Terveysturvallinen ja ergonominen wc vaatii fiksuja valintoja

Hygienia, turvallisuus ja ergonomia ovat tärkeitä kriteereitä, kun valitaan saniteettiratkaisuja sairaaloihin ja terveydenhoitolaitoksiin. Fiksuilla tuote- ja materiaalivalinnoilla voidaan merkittävästi edistää terveysturvallisuutta, puhtautta ja käytännöllisyyttä. Ihannetilanne olisi, että yleisessä wc:ssä voisi asioida koskematta mihinkään.

– Jos pandemiasta voi sanoa seuranneen jotain hyvää, se on nostanut hygienian puheenaiheeksi, toteaa IDO-tuotteita valmistavan Geberit Oy:n myyntiedustaja Carl-Johan Sandblom.

Hygienia on turvallisuustekijä etenkin sairaaloissa ja terveydenhoitolaitoksissa. Sandblomin mukaan yleisten saniteettitilojen puhtauteen kiinnitetään huomiota yhä tarkemmin.

– Sairaaloiden puhtauteen voidaan vaikuttaa todella paljon valikoimalla kylpy- ja wc-tiloihin ratkaisuja, joiden tuotekehitys on tähdännyt parempaan hygieniaan ja helpompaan puhtaanapitoon.

Sandblom mainitsee esimerkkinä pesualtaan ilman ylivuotoaukkoa, joka keräisi ja levittäisi pöpöjä. Sen sijaan lavuaarin pohjalla on pohjatulppa, jota ei voi sulkea kokonaan.

– Huuhtelukaulukseton Rimfree-istuin alkaa jo olla yhtä lailla ehdoton sairaala-wc:ssä. Puhdistus on paljon helpompaa, kun lialle ei jää tilaa. Myös wc-istuinten ja pesualtaiden IDO Smart -lasite edistää hygieniaa, sillä erittäin sileä keramiikan pinta hylkii kalkkia ja likaa.

Hygienia puoltaa seinä-wc:n valintaa

Seinä-wc-istuimet yleistyvät sairaaloissa ja monissa muissa julkisissa tiloissa siksi, että seinäviemäröinnin ansiosta kaikki tekniikka putkineen on piilossa paitsi bakteereilta myös ilkivallalta.

– Kun wc-istuin ja pesualtaat asennetaan seinälle, lattiatila jää vapaaksi ja tilan siivous onnistuu todella tehokkaasti, Sandblom toteaa.

Myös kosketusvapaat saniteettiratkaisut yleistyvät. Esimerkiksi IDO Sensor -painikkeen avulla wc:n saa huuhdeltua, kun tekee kädellä tunnistimen yllä pyyhkäisyliikkeen.

– Ihannetilanne olisi, että yleisessä wc-tilassa voisi käydä koskematta mihinkään. Tämä onnistuu, kun wc-istuimen huuhtelu, hanat ja valaistus ovat kaikki automatisoituja.

Vaikka kosketusvapaat tuotteet nostavat rakennus- tai saneerauskohteen budjettia, Sandblom kannustaa tarkastelemaan kustannusten aikajanaa hieman laajemmin kuin usein on tapana.

– Ja totta kai myös puntaroimaan hyötyjä hygienian kannalta. Niin se vain on, että wc:ssä asioivat ihmiset painavat huuhtelupainiketta ennen kuin pesevät käsiään, hän huomauttaa.

IDO-uutuutena ergonomiset kyynärtuet

Hygienian lisäksi toiminnallisuus, käyttömukavuus ja ergonomia ovat tärkeitä lähtökohtia kaikille IDO-tuotteille. Toimintarajoitteisille on suunniteltu erikoisratkaisuja, kuten tavallista korkeampia lattia-wc-istuimia sekä pesualtaita, joita voidaan kallistaa ja säätää tarpeen mukaan.

– Korkeampaan wc-istuimeen on helpompi siirtyä pyörätuolista. Olennaisia apuvälineitä ovat tietysti myös kyynärtuet, Sandblom sanoo.

Uutuustuote IDOn valikoimassa on wc-istuimiin asennettavat kyynärtuet, joiden ergonomiaa ja muotoilua on kehitetty käytännöllisemmäksi.

– Kyynärtuen päässä oleva kahva auttaa käyttäjää nousemaan helpommin pystyyn, sillä siitä saa pitävän otteen. Muotoilussa on huomioitu myös mukava lepoasento. Wc-paperitelineen voi kiinnittää sekä vasempaan että oikeaan käsinojaan, Sandblom kertoo.

Erikoistuotteiden muotoilussa on huomioitu myös turvallisuus. Esimerkiksi pesualtaat ovat pyöreitä tai pyöristettyjä, jotta terävät kulmat eivät aiheuta vaaratilanteita.

– Viime aikoina olennaiseksi kriteeriksi hankintojen taustalla on noussut kestävä kehitys. IDO-tuotteiden etuna on se, että saniteettikeramiikka valmistetaan Tammisaaressa. Pieni hiilijalanjälki on merkittävä asia etenkin isoissa hankkeissa, Sandblom muistuttaa.

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat 140 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,5 miljardin liikevaihtoa (2021) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).