Alakoulujen rehtorit ovat huolissaan lasten liikenneturvallisuudesta

Yhdeksän kymmenestä alakoulun rehtorista kertoo olevansa huolestunut koululaisten liikenneturvallisuudesta koulujen lähistöllä. Riskejä aiheuttavat erityisesti lasten tarkkaavaisuuden herpaantuminen sekä autoilijoiden käytös.

Neljä kymmenestä alakoulun rehtorista on erittäin tai melko huolestunut lasten liikenneturvallisuudesta koulun lähistöllä ja lähes puolet on jossain määrin huolestunut tilanteesta. Mitä suurempi koulu on, sitä heikompana liikenneturvallisuustilannetta pidetään. Tiedot selviävät If Vahinkovakuutusyhtiön teettämästä kyselytutkimuksesta.

Suurin yksittäinen riski on rehtoreiden mukaan lasten tarkkaavaisuuden herpaantuminen koulumatkalla. Seuraavaksi yleisimmät riskit ovat koulun ohi ajavien autojen vauhti sekä lapsia autolla kouluun tuovat vanhemmat, jotka eivät noudata liikennesääntöjä koulun pihan läheisyydessä.

- Suurten koulujen rehtorit pitävät lapsia kyyditseviä vanhempia merkittävimpänä yksittäisenä liikenneturvallisuusriskinä koulun läheisyydessä. Toikkaroivat aikuiset ja uudet tiellä liikkujat ovat ilman muuta huolestuttava yhdistelmä. Vetoammekin aikuisiin, jotta he hidastaisivat vauhtia liikenteessä ainakin koulujen lähistöllä liikkuessaan, viestintäjohtaja Ainomaija Pippuri If Vahinkovakuutusyhtiöstä sanoo.

Varsinkin pienimpien koululaisten tarkkaavaisuus herpaantuu liikenteessä helposti, vaikka turvallista liikkumista olisi harjoiteltu ennen koulun alkamista. Siksi ennakoivan ajotavan merkitys korostuu jälleen koulujen alkaessa.

Autoilijoilla suojatiesäännöt hakusessa

Ainoastaan joka kolmannen rehtorin mukaan autot pysähtyvät aina tai lähes aina liikennevalottoman suojatien eteen, jos lapsi on aikeissa ylittää kadun. Suurten koulujen rehtoreista nolla prosenttia sanoo, että autot antavat aina tilaa tietä ylittäville pienille jalankulkijoille.

- Tutkimuksen mukaan vain pieni osa lapsista pelkää liikkua liikenteessä, mikä on tietysti hyvä asia. Aikuisten on syytä muistaa, että lapset luottavat aikuisiin liikenteessä ja että aikuisten esimerkki opettaa lasta, Ainomaija Pippuri kertoo.

Joka viidennen koulun läheisyydessä on sattunut viimeisen kolmen vuoden aikana liikenneonnettomuus, jossa on ollut mukana koululaisia. Onnettomuuksissa on ollut useimmin mukana auto, polkupyörä tai jalankulkija.

Ensimmäisen luokan aloittavat saavat koulujen alkaessa kirkkaankeltaiset lippalakit, joiden avulla heidät on helpompi huomata liikenteessä. If jakaa lippiksiä tänä vuonna yhdeksättä kertaa. Lippisten tarkoituksena on muistuttaa autoilijoita liikenteeseen tottumattomista lapsista ja liikenneturvallisuudesta koulujen alkaessa.

If Vahinkovakuutusyhtiön teettämään kyselytutkimukseen osallistui 511 alakoulun rehtoria huhtikuussa 2013. Sähköisen kyselyn toteutti Ifin toimeksiannosta Sales Questor Oy. Kysely kohdistettiin noin 1900:lle alakoulun rehtorille.

Nämä ovat suurimmat riskit koulujen läheisyydessä:
1. Koululaisen tarkkaavaisuus herpaantuu liikenteessä
2. Koulun lähistöllä ajavien autojen vauhti tai piittaamattomuus liikennesäännöistä
3. Lasten vanhempien piittaamattomuus liikennesäännöistä koulun pihan läheisyydessä

Lisätietoja ja tutkimusaineisto:
Mari Hätinen, p. 010 514 0067, mari.hatinen@if.fi

• rehtorit liikenneturvallisuus
  • turvallinen koulumatka
  • if tutkimus
  • if rehtoritutkimus

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 200 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.