If kokosi tyypilliset harhaluulot: näin vakuutat vuokra-asunnon

Suomalaisten yksityinen asuntosijoittaminen ja vuokra-asuntojen hankinta ovat lisääntyneet viime vuosina. Samaan aikaan on kasvanut pelko vuokralaisen aiheuttamista tahallisista tuhoista. Huomioi nämä yleiset harhaluulot, kun olet ottamassa syksyksi uutta vuokralaista tai mietit ensi kertaa vuokra-asunnon vakuuttamista.

Vakuutusyhtiössä törmätään säännöllisesti kysymyksiin siitä, kenen vastuulla vuokra-asunnon vakuuttaminen on. Edelleen on yleistä, että vuokranantaja luottaa vuokralaisen kotivakuutukseen. Vuokranantajan kannattaa aina edellyttää vuokralaiselta kotivakuutusta, mutta on hyvä huomioida, että sen voimassaoloa vuokrasopimuksen aikana on käytännössä mahdotonta valvoa.

– Etenkin moni ensi kertaa omilleen muuttava opiskelija voi olla myös tietämätön, joten kotivakuutus ja muut asumisen pelisäännöt kannattaa käydä selkeästi läpi. Asunnon arvoon suhteutettuna tuntuu silti riskinotolta luottaa, että vuokralainen huolehtii asunnon vakuuttamisesta. Vuokranantajan kannattaakin vakuuttaa itse huoneiston kiinteä sisustus sekä asunnossa oleva mahdollinen oma irtaimisto, kuten kodinkoneet. Vuokralaisen kotivakuutus puolestaan kattaa hänen oman irtaimistonsa, neuvoo tuotepäällikkö Henrik Rantanen Ifistä.

Moni vuokranantaja ei tiedä, että vuokralaista ei voi vaatia käyttämään omaa vakuutustaan vuokranantajan irtaimiston tai kiinteän sisustuksen vahinkoihin, vaikka vahinko olisikin vuokralaisen aiheuttama.

Kasvanut pelko tahallisista vahingoista

Viime aikoina selkeästi lisääntynyt huoli ovat vuokralaisen tahalliset vahingot, joita vakuutukset eivät tyypillisesti ole korvanneet. Ifin korvauspalvelussa tällaisia vahinkoja tulee vastaan melkein viikoittain. If pilotoi vuoden ajan uudenlaista tahallisten vahinkojen turvaa Suomen Vuokranantajat ry:n jäsenille, ja suuren kiinnostuksen vuoksi se on kesän alussa tuotu kaikkien vuokranantajien saataville. Ifin vuokranantajan vakuutukseen voi ottaa vuokralaisen tahallisia vahinkoja kattavan lisäturvan, joka korvaa huoneiston kiinteälle sisustukselle aiheutettuja äkillisiä vahinkoja.

– Vuokralaisen aiheuttama asunnon täystuho on ymmärrettävästi vuokraajien pelätyin riski. Tyypillisesti tällaiset vahingot ovat kalliita. Esimerkiksi häädön saanut vuokralainen on rikkonut lähtiessään paikkoja, lavuaarin tukkimisella on aiheutettu tahallaan vesivahinko tai keittiökaappeja on äkillisen kiukustumisen puuskassa hajotettu, kuvaa Rantanen Ifiin ilmoitettuja vahinkoja.

Taloyhtiön kiinteistövakuutus ei korvaa omaa vakuutusta

Yksi tärkeä syy vuokra-asunnon vakuuttamiseen on varautuminen vuokrariitoihin tai erimielisyyksiin esimerkiksi taloyhtiön kanssa.

– Moni ei tiedä, että oma kotivakuutus ei yleensä korvaa sijoitusasunnon riidoista johtuvia asianajajan palkkioita ja oikeudenkäyntikuluja. Näihin kannattaakin aina varautua ottamalla sijoitusasunnolle oma oikeusturvavakuutus.

Lisäksi tyypillinen vuokranantajan harhaluulo on, että taloyhtiön kiinteistövakuutus korvaa kyllä isot vahingot. Toki useissa tapauksissa näin onkin, mutta tyypillisesti se korvaa asunnon vahingot vain perustasoon eli pääsääntöisesti talon valmistumisvuoden tai peruskorjauksen varustelutasoon asti.

– Jos olet itse asentanut huoneistoon vaikkapa uuden kalliin parketin ja taloyhtiössä tapahtuu vesivahinko, yhtiön kiinteistövakuutus ei välttämättä korvaa vastaavan parketin uusimista, jolloin vuokranantajan vakuutuksesta on hyötyä, Rantanen kuvaa.

Kannattaa lisäksi huomioida, että vuokra-asunnolle otettu vakuutus on verovähennyskelpoinen, jos olet antanut asuntosi vuokralle tulonhankkimistarkoituksessa.

Henrik Rantanen, If, tuotepäällikkö, p. 010 514 1932, henrik.rantanen@if.fi
Vuokranantajan vakuutus