If tutki: Auton vertaisvuokraus kiinnostaa suomalaisia

Oman auton vuokraaminen eteenpäin kiinnostaa suomalaisia. Lähes joka toinen Ifin kyselytutkimukseen* vastanneista harkitsisi oman autonsa vuokraamista lyhyeksi ajaksi silloin kun ei sitä itse tarvitse, jos olisi olemassa turvallinen, helppo ja edullinen palvelu, joka vuokraamisen mahdollistaisi.

Vuokraajan autolle mahdollisesti aiheuttamat vahingot kuitenkin arveluttavat vastaajia. 64 % vastaajista epäilee, että vakuutusyhtiö ei ehkä korvaa vuokraajan autolle aiheuttamaa vahinkoa. 63 % on huolissaan vakuutusbonuksen alenemisesta, jos vuokraaja kolaroi autolla. 55 % vastaajista pohtii, palautuisiko auto varmasti omistajalleen sovitusti.

Yli 60 % Ifin kyselytutkimukseen vastanneista harkitsisi auton vuokraamista lyhyeksi ajaksi sen omistajalta.

– Autojen vertaisvuokraus tulee varmasti yleistymään lähitulevaisuudessa. Omistajalle se on tehokas tapa kattaa autoon liittyviä kustannuksia. Vuokraaja puolestaan saa helposti auton käyttöönsä vaikka parin tunnin kauppareissua varten, sanoo Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Mikko Pöyhönen.

Suomalaisten kiinnostus autojen vertaisvuokrausta ja yhteiskäyttöä kohtaan haastaa myös vakuutusyhtiöt.

– Vertaisvuokrausta varten räätälöity vakuutus poistaisi vuokraajien huolen autolle mahdollisesti vuokrauksen aikana sattuvista vahingoista. If on ottanut haasteen vastaan ja pohdimme yhteistyökumppaneidemme kanssa, minkälaista turvaa voisimme lähitulevaisuudessa autojen vertaisvuokraukseen tarjota, Pöyhönen kertoo.

Autojen vertaisvuokrauksella ja yhteiskäytöllä voi yleistyessään olla myös yhteiskunnallista merkitystä: jos entistä useampi auto on yhteiskäytössä, liikenneruuhkat ja autoilun ympäristövaikutukset vähenevät.

* Ifin teettämä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2015 YouGov Finlandin toimesta. Sähköisen kyselytutkimuksen lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaisia edustavaksi iän (18-74v.), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Pääosa kysymyksistä kysyttiin vain auton omaavilta.

Mikko Pöyhönen, If, ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja, p. 050 329 4145, mikko.poyhonen@if.fi

• autonvuokraus
  • shareit blox car