Ifissä Ruotsissa käynnissä sisäinen tutkinta esiin nousseiden häirintätapausten selvittämiseksi

Ruotsin Ifissä on kuluneen syksyn aikana ilmennyt vakavaa työntekijöihin kohdistunutta seksuaalista häirintää. Esiin nousseet tapaukset ovat järkyttäviä ja Ifissä on käynnissä sisäinen tutkinta tapausten selvittämiseksi.

– Esiin nousseet tapaukset ovat järkyttäviä, mutta tärkeä herätys meille kaikille Ifissä. Koko Ifissä on ollut käytössä järjestelmä väärinkäytösten ilmoittamiseksi töissä, mutta nyt on selvää, että kaikkialla järjestelmä ei ole toiminut kunnolla ja sitä pitää parantaa, sanoo Ifin Suomen henkilöstöjohtaja Marketta Helokunnas.

Ifissä ei hyväksytä minkäänlaista häirintää, ja häirintä johtaa aina vakaviin seurauksiin.

Seksuaalisen häirinnän tapaukset ja väärinkäytökset keskittyvät tiettyihin Ifin yksiköihin Ruotsissa.

– On selvää, että tietyissä Ifin yksiköissä Ruotsissa on vallinnut vääränlainen toimintakulttuuri, ja näiden ongelmien ratkaisemiseksi on ryhdytty voimakkaisiin toimenpiteisiin. Teemme myös Suomessa laajan kartoituksen seksuaalisesta häirinnästä ja loukkaavasta kohtelusta työpaikalla ja päätämme mahdollisesti tarvittavista toimenpiteistä kartoituksen tuloksen perusteella. Olemme jo nyt muistuttaneet kaikkia esimiehiä Ifin toimintamalleista ja siitä, miten mahdollisiin väärinkäytöksiin pitää puuttua ja miten niistä raportoidaan, Helokunnas toteaa.